•  Miss Cee

Vad väljer ni bort?

Vi pratar så mycket om vad vi ska ha och sådär men jag tänkte börja i andra änden, för att se vad ni tycker man kan avvara!

Så en liten undersökning:

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls.

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?

• Svar på tråden Vad väljer ni bort?
  •  Miss Cee

JessicaZ >>

Det här med att ge presenter till gästerna är en amerikansk grej (som inte alla gör där heller) och absolut inget man behöver göra. Men en del tycker att det är kul och har pengar över och då har de inspirerats och kör på...

men det är varken "svenskt" eller nödvändigt.

• JessicaZ

vilken tur. *pustar ut*

1 vi har valt att inte lägga pengar på en dyr fotograf, eftersom vi har turen att känna en proffsig kille. annars tycker jag att det är viktigt med en duktig fotograf. jag har hört från ganska många vänner som gift sig och inte haft en proffsig fotograf att de ångrat sig. man har ju bara minnena och bilderna kvar efteråt...

det andra skulle väl kunna vara vilket tyg klåunningen har. om jag står och velar mellan siden eller annat billigare tyg som ser fint ut ändå, då väljer jag det billigare alternativet

2 inget som jag vet hittills eftersom vi inte har kommit så långt i planeringen.

• malla7

Bröllopsresa och sittande middag med catering. Gör egenlagad buffé istället.

• Lilla Li

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls.
    Vi väljer bort dekorationer både i kyrkan och i festlokalen. Detta pga att jag tycker det ser B, hemmagjort, smaklöst och fult ut att ha en massa tyll, spets, snäckor, snören, rosetter och sånt.

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?
    Nu har vi inte köpt och betalat för allt än, men måste vi välja bort något så blir det corsage och bukett till tärna och bestman samt transporten till festlokalen. Vi har fina bilar i släkten som vi kan låna gratis om det kniper. ;)

• Lilla Li

Jo just det - vi betalar heller inte för att någon ska sminka mig eftersom jag gör det bäst själv. :)

• Bruden Ringman

Än så länge har vi valt bort:

- "fri bar" efter middagen. Gästerna betalar självkostnadspris, ca 10:- för vin/öl 20:-/drink. Detta gör att vi går +/- noll på baren (drycken är köpt i Tyskland dessutom). Och gästerna dricker upp det de har i glasen så vi slipper en massa "slattar" överallt.

-Lyxig limo som alltid varit en dröm. Vi vigs vid festlokalen istället för kyrkan vilket både blir enklare med transporter och framförallt mycket mysigare.

-Hyr klänning istället för köper den, vad ska jag ha en brudklänning till?? Tänkte bara gifta mig en gång och syrran lär knappast vilja ärva den.

-Inga gåvor till gästerna. Har aldrig varit med om att man FÅR en present när man går på fest. Det är väl så att man TAR MED en present när man går på fest?
    Är ett beteende som köpmännen framkallat för att sälja mer!

-Lånar ihop allt till dukning och dekoration, vad ska jag med tex 50 st servetthållare till sedan? Och vart ska jag få all tid till att köpa allt eller göra eget?

Om vi skulle välja bort något som vi lägger pengar på skulle det vara alla tackkort och skicka dem via mail istället, de åker ju ändå i soptunnan med alla säkerhet. Kanske blir mail ändå till slut med något bildcollage istället..

• Bruden Ringman

Glömde säga att jag gör min egen brudbukett också, ska ändå kasta iväg den till nästa ungmö så jag får bli bjuden på bröllop nästa sommar...

• Wunja

1) Vi väljer bort transport till/från kyrkan, vi kommer att ta vår egen bil med marskalken som chaufför.

2) Vi kommer att ha både efterrätt och tårta, skulle jag ta bort något så skulle det nog bli efterrätten eftersom den känns något överflödig.

• Wunja

Bruden Ringman: Vi har också betalbar med precis samma priser, bra att höra att någon annan har tänkt likadant :)

• Yllo

Miss Cee - Presenter till gästerna är inte bara en amerikansk sed, även italienare gör så

Nåja, här är vad vi valde att göra...

* Extra dekoration i kyrkan - räckte så bra med de fina silverljusstakarna som fanns där.
    * Tackkort från fotograf - våra gäster fick en liten minnesgåva under själva festen.
    * Dyr frackcoat till maken - dög bra med en fin kostym.
    * Dyra nya smycken till oss båda - Det enda vi köpte nytt var min vigselring, resten hade vi från tidigare.
    * Dyr transport - en av våra gäster hade en jättefin Buik som han körde oss i.
    * Band - Ingick i kuvertpriset på restaurangen.
    * Bekosta eller ordna logi till våra gäster från utlandet - dom fick ett väldigt informativt brev med biljettpriser, bokningsnummer, hotellpriser o.s.v.
    * Videograf - min barndomsväninna erbjöd sin makes tjänster med videokameran.
    * Engångskameror - blir alldeles för dålig kvalité på bilerna.
    * Bröllopsresa - den tar vi i år istället, om vi nu ska kalla det för bröllopsresa.
    * Dyra fina underkläder - Var tvungen att köpa en bh, men i övrigt tog jag mina vanliga underkläder.

Ja, den här var svårare...
    * Köpt min klänning billigare via internet.
    * Bröllopssviten!!! Hade varit bättre med ett billigare rum på hotellet och ett som hade bättre läge än bröllopssviten. Men hotellrum hade det nog blivit i vilket fall som helst då vi bodde hos min pappa (vi gifte oss på min hemort och inte där vi bor idag).

Svar på tråden Vad väljer ni bort?