•  Miss Cee

Vad väljer ni bort?

Vi pratar så mycket om vad vi ska ha och sådär men jag tänkte börja i andra änden, för att se vad ni tycker man kan avvara!

Så en liten undersökning:

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls.

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?

• Svar på tråden Vad väljer ni bort?
  • nicole78

Vi väljer bort svit på bröllopsnatten, tycker det är onödigt att lägga ut flera tusen när man bara är där och sover några timmar och dessutom är trött dagen efter. Vi gör det mysigt hemma istället med levande ljus och rosor det går lika bra och ser till att kylen är fylld med frukostmat.Sedan väljer vi en weekend i Skagen istället för att åka på en veckas bröllopsresa utomlands. Det räcker och dessutom vill vi har kvar lite pengar till när det blir bäbis...förhoppningsvis nästa år. Väljer oxå bort favours & ärebåge. Vi satsar på: fribar (billigt i tyskland,bra band så att det blir ös(10.00 kr), riktigt bra fotograf(minne för livet 5.000 kr)god mat av erkänd kock 2-rätters räcker (15.000 kr) ,tårtan blir ju som en dessert.
    Vi har ca. 80 gäster och en budget på 60.000 kr

• Fru Cinderella

1) Flashig transport, hotell på bröllopsnatten, bröllopsresa, lajvband

2) Vi har dragit ner på så mycket redan, så jag vet faktiskt inte.

• Tant Brud

Vad vi väljer bort: massor av kringkostnader när det gäller dekoration och liknande. Absolut inte presenter till gästerna! Jag har varit på ett tjugotal bröllop, och aldrig fått och aldrig saknat!
    Vi har valt festlokal som är billig och där alla gäster sover över på vår bekostnad! Det är en lyx som vi kanske kunde ha valt bort, men nu slipper vi trassla med pengar på giro.
    Däremot vill jag hålla klädbudgeten låg, och dyr transport struntar vi i. Kanske tar vi vår bil till "hemligt ställe" och ror sista biten till festen... (Om det inte regnar!)

2) Om ni var tvugna att välja bort något som ni HAR lagt pengar på, vad väljer ni bort då?

• AnnaO

1) Vad har ni valt att INTE lägga pengar på? Dvs som ni inte kommer att ha alls

* Engångskameror och dyr fotograf
    * Fri bar. vi har beställt på restaurang och det blir helt enkelt för dyrt.

• fru Vargtass

1) Vi har turen att ha mycket kontakter och "användbara" familjemedlemmar, så vi kan spara in på ganska mycket utan att vi känner att vi behöver försaka något; hår & smink, mamma syr klänning, bekanta till våra föräldrar som ska laga mat och servera (serveringspersonalen blir i princip gratis), duktig kompis som förhoppningsvis fotar oss och en bekant till mamma som fotar fest och gäster,lånar transport mm.

2) Om vi måste spara in på något mer så blir det den fria baren. Då får folk betala självkostnadspris i så fall (vi ska inte vara på restaurang). Men det är inte något vi vill, så vi hoppas slippa det.

• hicka

Jag å min kille kommer att gifta oss i Thailand. Detta för att vi inte har råd att ha ett bröllopp i sverige, så vi slår ihop det med en semester. Vi har båda stor släkt och har svårt att "välja" vilka som skulle få komma. Nu tar vi semester å gifter oss, vill någon vara där ser vi det som en bonus å välkommnar dem till självkostnadspris.... =)

• angelica79

Hmmm. vad väljer vi bort??

Vi har en sån tur att föräldrarna hjälper oss med en stor del. Mamma har egen restaurang och cateringfirma - så där har vi maten och lokalen.
    Pappa har en massa kontakter i Bryssel som brukar skicka kartonger med vin, plus att han köper all annan alkohol. Samlar dessutom på bilar så eskorten har vi därifrån...
    Så vi känner nog mer att vi kan tillåta oss de där "onödiga" grejerna... Har dock tänkt om ang bordskameror - tänkte precis som "annehelene" att de flesta faktiskt har digitalkameror idag så då ordnar ju det sig...
    Behövs det sparas in mer så tar vi det på dekorationer, tärnkläderna och annat "onödigt".

• 25Augusti

Skulle genast ta bort ett liveband

• Thailands brud

Vi väljer bort

1) FRI BAR. Detta är helt självklart för oss inte bara av ekonomiska skäl utan även för att det tyvärr finns folk som inte kan hantera gratis sprit...

2) Eklusiv och dyr bukett. Jag kommer att ha en enkel bukett, rund med rosor.

3) Bestman, valet var inte självklart för min blivande man och då tyckte han att det var onödigt att bekosta kläder till en sådan när man inte kände att man hade någon som var självklar.

4) Sminkar mig själv eftersom jag är nervös för att inte känna igen mig själv på min bröllopsdag. Dessutom är det hutlösa priser om man ska gå till en duktig sminkös.

Vi har valt att lägga pengar på fotograf, mat/servering på restaurang, håruppsättning & att göra ett personligt och vackert bröllop med aktiviteter & dekorerationer.

• Lainan

Vi har valt att gör alla trycksaker själva, dock främst för att få en personligare touch på dem.

Vi har valt en lokal som endast kostar 1100:- (fredag-söndag), fast mest för att den ligger bra till i förhållande till kyrkan.

Vi har valt en billig cateringfirma, en bekant till min mamma. Både kostnads- och smakfråga. De säger att hon är mycket duktigare än vanliga cateringfirmor.

Vi har valt bort bröllopsresa i anslutning till vårt bröllop, kommer, om penagrna räcker till, att resa ett halvår senare istället.

Svar på tråden Vad väljer ni bort?