• Oms

    Nu har jag gjort det igen..... del 4

    jag har precis suttit 30 min i vår massagestol och vilat lite, i den mån det gått förstås för som den knåda o skakar är man glad om man inte ramlar ut stolen, haha

    Vickan - när har du nästa resa till storstan, är det inte dags att träffas snart igen:)?

  • Oms

    måste bara berätta - i söndags på tunnelbanan hem ifrån brorsan så råkade jag ut för en pappa av värsta sorten - Kostympappan! han åkte med sian två helg GALNA marodörer till barn, lilla Adrian 6 år och Tyra 2....herregud!

    Denna pappa har nog ALDRIG varit ute ensam m sina barn förut, o framförallt inte åkt kommunalt...han parkerade vagen mitt i gången så att folk inte kunde gå förbi (inkl han själv) sen lät han barnen springa runt o skrika o knuffa och bete sig fruktansvärt illa medan han "försökte" få dem att lugna ned sig så här lät han

    "-Adrian, inte ska du bete dig så sådär, kom hit nu och uppför dig, Nej Adrian inte dunka på glaset till förarhytten, Adrian, itne gör man så, Adrian kom o sätt dig nu, Nej Adrian spring inte åt andra hållet, Adrian ADrian? men var är du? nej du får inte klappa hunden den skäller osv osv"

    samtidigt försökte pappakostym att ta hans om lilla Tyra som ville följa efter storebor

    "-Nej Tyra du får inte springa i gången, jag sa ju att du inte fick, Tyra... Tyra! nej kladda inte ned damen m glassen nu, kom o sätt dig här nu, har du sett Adrian? men nu ramlar du ju Tyra, jag sa ju att du inte skulle springa osv osv osv"

    ungaran var överallt osh skrek o grät o kladdade och höll på, jag höll på att bli galen men samtidigt så skrattade jag högtåt eländet - det här kunde gott pappan ha! herregud de lyssnade inte på honom ens i 1 minut! sen gick han av på min hållplats och in på vår icabutik... herregud... ungaran sprang överallt, lilla Tyra öppna glasdörrarna till hembkata brödet och började kladda på och även tugga på källarfranskor som låg där och pappa kostym sa då "Vill du ha den där Tyra - e den god? ska vi ta den, *hon böt då fralla* ska vi ta den där istället då kankse? e den godare? och så tog han den senaste av de 2 frallor hon åt på....

    DÄR var måttet rågat för mig då sa jag taill att baran inte ska röra vid brödet iöht då de är vandrande bakterihärde o dessutom så är det väl inte de som bestämmer vad ni ska handla? pappa tittade oförstående på mig och sa attt han tror på valfrihet och fri uppfostran - NÄHÄ! Det hade man ju inte kunnat lista ut;)

    sen fick jag ett samtal o såg inte mer vad som hände... men HERREGUD!

    så här får det inte gå till! själva tänker vi göra så att jag e hemma i sisådär 6-7 månader sen e det M's tur att vara hemma t o m dagis inskolning, det är sååå viktigt att barnen har en naturlig relation till båda föräldrarna! då kan man om inte slippa så iaf minimera ett sånt här kostympappa beteende

  • Oms

    Tjena tjejer!

    ja pappa kostym var ingen hit, tyvärr är han ack så vanlig här i min stadsdel där mammorna har hela ansvaret för barnen då de ofta är hemma på heltid alt har en liten nagelsalong att pyssla med när de får tråkigt;)

    imorse har vi varit hos gynläkaren och doskuterat tandutdragningar, haha. nä men det var ett obligatoriskt besök för att få remiss till sk KUB test som man gör när man e gravid och när vi ändå var där så frågade jag om vilka värktabletter jag kan äta vid en tandutdragning (ska till tandl imorgon, men får nog penicillin först och dra ut tanden senare) och då fick jag recept på starka tabletter som man kan äta under grav - sketabra ju! han berättade om sian upplevelser hos tandläkaren så vi srattade så magen krampade - herregud vilken rolig gynekolog:D:D

    nu ska jag ringa sophiahemmet och kolla vilká öppet tider de har för blodprovtagning.

  • Oms

    ja idag var det just ingen undersöknng álà gynstol men ändå, gynekologer får gäran vara glad o trevliga. min ordinarie är oxå helt fantastisk, hon e oerhört kunnig och så härlig, man känenr sig alltid välkommen då hon läser på om ens liv innan man kommer in samt att hon har ett otroligt minne och kommer ihåg saker som man småpraat om tidigare (mitt bröllop, vad maken jobbade med i Gambia, var dotterns pappa bodde, mamma pensionär osv osv) häftigt!

  • Oms

    ja herregud ja... nä krånglet m tänderna är inte slut ännu, räknar m ca 30.000kr til innan jag blir klar. har en stor infektion i en halv urholkad hörntand ( en misslyckad rotfyllning) tror tom at tjag måste til en tandkirurkg för att operera ut den då hela området där bak är infekterat. men då tanden är död sen ngt år tillbaka så har jag inte ont...

    sen har jag ju världens sämsta emalj och saliv, tyvärr har man inte lyckats lösa problemet med det utan jag får inse att skata men säkert så kommer jag att få byta ut mian tänder i munnen... såååå trist! och dyrt!

    sen är det tandsten, lite småhål, tandkött som har lossnat helt ifrån en tand pga en skada, bygga upp en tand som bara är halvbyggd osv osv... bläh säger jag bara!

    men nu måste jag ta tag i det, sen kommer jag inte ha råd eller tid (jag kommer att ta det på avbet nu men då betalar man ändå 1.000kr/månaden)

  • Oms

    just nu är jag faktiskt sugen på något men jag vet inte vad -irriterande! tror jag snart ska gå hem o vila lite, blodprovet får ske ngn annan dag, orkar inte gå! *och jag tyckete det var svårt m energin FÖRE jag blev gravid HA HA HA*

    jo, jag vet! jag vill ha den där übergoda lakritsglassen som SIA el triuph glass säljer - sååå god! som nogger fst m saltlakrits!

  • Oms

    jag måste ju berätta om min goda middag som jag lagade igår, alla var nöjda och det händer inte alltid när man har en 11-åring som frågar "Är det *** i?" om allt...

    jag gjorde en äggsallad m gräslök, purjolök, majonnäs, gräddfil och massor av ägg (recept i aftonbladets söndagsbilaga)

    till det marinerade jag fläskfilé som jag sen stekte upp. och sen åt vi jättegoda kokta potatisar och en grönsallad till det! mums!

    idag är jag mer sugen på köttfärs så jag gör nog ngt m köttfärs - hmm

    Vickan har du ngt recept på gratinerad köttfärs/pasta grattäng i ugn? det vill jag ha!

  • Oms

    tack Vickan! jag skriver ut receptet som var busenkelt (gillar sånt) och ser vad maken tycker om köttfärsidén idag:) blir den inte idag så blir den ngn annan dag - verkar GOD!

    nä tjejer, nu har jag tröttnat på det här maximalt - håll tummarna för tnadl imorgon och det för att:

    1) jag får penicillin INNAN jag ska dra ut ngn tand
    2) att jag inte blir utskälld:(
    3) att det inte blir sååå dyrt
    4) att de andra tänderna e hyfsat hela

    osv osv osv håll tummarna för ALLT! *gillar INTE att gå till tandläkaren, det gör ont ,det blir fel, tandläkarn sliter sitt hår för mina tänder och det är dyrt!

    tjingeling!

  • Oms

    Jag e vaken... är tillbaka på jobbet efter at ha varit hos tandläkaren och dragit ut HALVA tanden! den är alldeles för svår att dra ut så den måste opereras bort och det får jag inte göra förrän jag e längre gången i grav. måste därför vänta till 28 juni!!!

    den var jätteinfekterad men hon tror hon fick bort ½ infektionen iaf. fick inget penicillin då hon sa att det låg mkt lokalt, men skulle det börja göra ont alt svullna så skule jag ringa så skrive hon ut det...

    det gör ONT! ska äta lunch nu (blöder inte ngt direkt) har tagit en dexofen och hoppas på det bästa *håll tummarna*

    i övrigt var hon trevlig, gjorde ingn röntgen eller så utan hon väntar tills i juni/juli med det oxå

  • Oms

    tabletten hjälper lite, har ont men det är uthärdligt. är dock jätteyr o dåsig vilket är en mkt vanlig biverkning av den (mer regel än undantag sa läkaren)

    kär på några timmar till och sen ska jag hem o fixa m dottern som ska sova över på fritids idag och ha sportdag och pröva på Fäktning, Capoeira, brottning och squash m skolan och elver fårn GIH. Sen fre em bär det av till pappa så det e en del att packa redan idag...

    Vickan - igår blev det makaronigratäng m kryddig köttfärs, fullkornsmakaroner, laktosfri matlagningsgrädde och smakrik ostblandning = GOTT! man o barn åt som hästar! Idag blir det rester åt mig o dottern, maken äter på jobbet:)

    ingen annan här idag??? Haaaaallååååå;)

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 4