• jagärsåkär

Era kostnader i månadslöner räknat?

Jag läste om en brud som lagt en hel årslön på sitt bröllop. Det fick mig att haja till lite... Oj. Hur mkt lägger vi i förhållande till månadslön?

För oss blir det nog: 3 månadslöner var kan man säga (alltså 6 månadslöner totalt). Fast inte riktigt eftersom mina föräldrar kommer betala en stor del. Det slutar nog med att vi lägger 3 månadslöner totalt ist. Per person alltså 1,5 månadslön.

Hur mycket lägger ni?

• Svar på tråden Era kostnader i månadslöner räknat?
  •  Miss Cee

Vi la ca 3,5 månadslöner var.

• förhoppningsis

vårt går på ca 2.5 månadslöner för min sambo före skatt. Med min ring ca en halv månadslön till för honom före skatt. med bröllopsresa 1.5 månadslöner till för honom

hade vi räknat i mina löner student + extrajobb så blir det klart annorlunda
    vårt bröllop går på 10 månader. ringen på 2, resa för oss på 5.5 månader.

• TheBride

Vi lägger ca 1 månadslön var, resten betalar föräldrarna. Då ingår inte bröllopsresa eller ringar.

• Zozo

Vi la väl ungefär 2.5-3 gemensamma manadslöner.. utan resan

• MrsFellerA

Frågan är väl egentligen hur stor summan blir och det beror väl egentligen på vad man har för resurser. Oavsett hur mycket man lägger kommer man att kunna få en helt underbar dag! Och det är väl egentligen det viktigaste.

När allt kommer ner till siffror kommer vi nog att behöva spara i ungefär ett år (vilket jag verkligen hoppas räcker eftersom vi gifter oss då). Vi planerar att lägga ca 100000kr. Då ska vi gifta oss utomlands, bara vi två. Kan tyckas vara mycket pengar för detta, men vi har valt en resa som går på 35000kr. Till det kommer själva bröllopsarrangemanget, som vi räknar ska gå på 15-20000kr (vi planerar att lyxa till det...). Därefter tillkommer ringar, 10-15000kr (vi ska tillverka två stycken av guld vi redan har, men måte köpa stenar till min ring). Sen kläder, fickpengar, vaccination m.m. I budgeten ingår även kortutskick till nära och kära, efter att vi har gift oss, där vi meddelar att vi har gift oss. Desutom ska vi ha en liten intim middag med närmaste familjen, på restaurang, när vi kommer hem.

• Jossan sep07

Vi räknar på cirka 0,15 av våra månadslöner = 4.500 kr.

• catbride

Vi har sagt att vår budget kommer att vara 100 000:- Vilket då skulle vara 2 mån löner/person (innan skatt!!) efter skatt så blir det ju snarare 3-3.5 per person. Vi har sparat i ca 1 år, och är uppe i ca 65 000 nu och har 3 mån kvar till bröllop. (då har vi redan lagt ut ca 14000 på kläder å lokalhyra mm - ej inräknat i de 65). Förhoppningsvis så blir skatteåterbäringen ett extra tillskott. Vi får inget tillskott från föräldrar (så vitt vi vet ännu ialla fall) utan utgår från att vi ska fixa det här själva. Allt vi ev får av föräldrarna får vi se som ett plus. Bröllopsresan är inte inräknad - den har vi önskat oss i bröllopspresent.

• Marskatt

Lägger man ihop våra inkomster o tänker utifrån det så kostade det oss en halv månadslön ungefär. Inklusive allt!

• jocelyn

Det här sättet att räkna säger mig ingenting... Om man inte samtidigt ska avslöja exakt vad man tjänar då.
    Men då kan man ju lika gärna bara berätta vad man betalar för bröllopet...eller?

Jag kanske har missat någon finess här.

• Raspberry

Frågans finess är väl helt enkelt att hur mycket man lägger i reda pengar betyder olika för olika människor, beroende på vad man har för lön.

Det blir ju egentligen mer "jämförbart" om man pratar om hur mycket man lägger ner på bröllopet om man pratar om det i relation till hur stora medel man har att tillgå.

Svar på tråden Era kostnader i månadslöner räknat?