• jagärsåkär

Era kostnader i månadslöner räknat?

Jag läste om en brud som lagt en hel årslön på sitt bröllop. Det fick mig att haja till lite... Oj. Hur mkt lägger vi i förhållande till månadslön?

För oss blir det nog: 3 månadslöner var kan man säga (alltså 6 månadslöner totalt). Fast inte riktigt eftersom mina föräldrar kommer betala en stor del. Det slutar nog med att vi lägger 3 månadslöner totalt ist. Per person alltså 1,5 månadslön.

Hur mycket lägger ni?

• Svar på tråden Era kostnader i månadslöner räknat?
  • wife 2 be - been wife

känns som om det varit enklare att fråga om pris och antal gäster istället

• Miss Cykel

Känns ändå som att TS har en poäng att vilja jämföra priset för bröllopet med inkomsten, vilket verkar vara en intressant ny vinkling på frågan om vad folk betalar för sina bröllop.

• Zynx

Egentligen så är det här enda sättet som faktiskt är intressant, såsom många påpekar så handlar det om vad man tjänar etc.

Ett bröllop som kostar 100000 är massor för en student, men för en familj som får in 60000 i månaden när skatten är betald är det inte så mycket.

• förhoppningsis

ett bra exempel är jag å min sambo
    jag är student, vårt bröllop kostar ca 110 000 (utan resa å min ring)visserligen jobbar jag extra mycket men ändå blir ett års inkomst för mig
    sambon har en lön före skatt på ca 40 000 och en stor bonus på det. så för honom räcker det med 3 månadslöner före skatt

• Miss Cykel

förhoppningsvis: Men hur många månader måste han verkligen jobba då, alltså hur många månadslöner EFTER skatt krävs?

Det jag menar är att efter 3 månader så har han ju inte 110 000 på banken om han har 40 000 FÖRE skatt, även om han sparar varenda krona...

• förhoppningsis

precis, så att prata om hur mycket det kostar före skatt är rätt oviktigt, jag skulle gärna köpa inbjudningar å allt annat för de skattepengarna... så de räknas ju lixom inte. Som student är det inte samma sak, det vi får är ju det vi får, 7200 å ingen skatt

• mrsfiffin

Vårt bröllop kommer kosta fem (netto)månadslöner för mig eller typ tre för min m2b, exklusive bröllopsresan. Men vi får lite bidrag också så kanske tre löner vardera i slutändan.

Kul fråga!

• Troll-P

Intressant fråga!

Skulle tro att bröllopet (ej resa) kostar ca 3 månadslöner (netto). Men eftersom vi får ett bidrag på nästan två tredjedelar så blir det lite mer än en månadslön (=min+min sambos lön /2)

Vi hade kunnat spara ihop till bröllopet på ca ett år.

Svar på tråden Era kostnader i månadslöner räknat?