• jagärsåkär

Era kostnader i månadslöner räknat?

Jag läste om en brud som lagt en hel årslön på sitt bröllop. Det fick mig att haja till lite... Oj. Hur mkt lägger vi i förhållande till månadslön?

För oss blir det nog: 3 månadslöner var kan man säga (alltså 6 månadslöner totalt). Fast inte riktigt eftersom mina föräldrar kommer betala en stor del. Det slutar nog med att vi lägger 3 månadslöner totalt ist. Per person alltså 1,5 månadslön.

Hur mycket lägger ni?

• Svar på tråden Era kostnader i månadslöner räknat?
  • Lena+Mattias=sant

ca 2 totala månadslöner innan skatt blir det.

• Miss Cykel

En liten fundering bara? Hur kan man diskutera hur många månadslöner något är INNAN skatt? Är inte det helt ointressant, eftersom man ändå inte får ut de pengarna???

Tror det bara är i Sverige man pratar om sin lön i "före skatt", kanske för att det är så lite kvar efter skatt! ;)

Någon som håller med att det är knasigt att ange 3 månadslöner före skatt, det är väl pengarna man får ut i handen som man spenderar??

• Lena+Mattias=sant

Miss Cykel: Det beror väl på att man skriver före skatt i avtal, löneförhandlingar och dyligt.

• Miss Cykel

Jo, absolut. Men jag tänkte just i denna fråga.

Man kan ju inte säga att vårt bröllop kostar 4 månadslöner FÖRE skatt. Då är det ju MASSOR av tusenlappar som staten har tagit och som INTE går till bröllopet...

• Lena+Mattias=sant

x månadslöner innan skatt är 3x/2 månadslöner efter skatt om man itne betalar allt för mycket statlig skatt.

Mao vi har gjort av med ca 3 månadslöner efter skatt.

• Ansu

3 månadslöner ungefär och då inkluderar det bröllop och resa till Kreta.

• förhoppningsis

ja har man 57 % marginaskatt tex är det rätt mycket som inte går till bröllop

• Lena+Mattias=sant

förhoppningsvis: 57% har du ju bara på det som överstiger 25 000 (eller exakt var gränsen är just nu) och inte på allt. Har du en lön på 50 000 blir en genomsnittlig skatt 44% och eftersom det är rena uppskattningar inget exakt så blir det inte så stor skillnad.

• förhoppningsis

nja varje gång man löneförhandlar efter det så måste man höja lönen mycket mer för att det ska kännas att man får högre lön

• Miss Cykel

förhoppningsvis: Precis, vid första blicken i lönekuvertet kan det kännas som en rejäl höjning, innan man kommer på att skatten ska dras och man inser att det bara kommer räcka till en extra pizza i månaden! ;) (ok, LITE överdrivet... Hihi!)

Svar på tråden Era kostnader i månadslöner räknat?