• Swing

Bröstförstoring 9

Gamla tråden stängd, här här den nya!

• Svar på tråden Bröstförstoring 9
  • Abra

Ja, just det ja - att sträcka armarna ovanför huvudet frågade du om ja Misha** - glömde bort att svara - sorry!

Jo, så här är det - på VK får man börja sträcka armarna ovanför huvudet så fort man kan sitta upp efter op, det ingår i en av de 2 stretchövningarna man sen ska utföra ca varannan vaken timme minst 1 v. efter op. Detta görs för att inte bröstmuskeln ska krympa ihop efter op, och är jätteviktigt att utföra.

Det allra viktigaste är som sagt att inte lyfta ryckigt och snabbt, utan lugnt och långsamt, samt såklart inte för tungt - iaf i 3 mån efter op.

((Kram))

• Misha**

Hehe, din beskrivning lät nästan exakt som ett utdrag ur citadellklinikens broshyr: ligger vackert vid vattnet, eget rum med havsutsikt, dygnet runt jour.. Alla medeciner, tejp, band och bh står citadell för....blablabla..samt bjuder på alla måltider (om man nu mot all förmodan skulle vara sugen på mat efter op;)) Tycker det är lite lustigt att de ens behöver nämna att de bjuder på en macka när op. kostar 38 000 kronor.. Men visst, det ska inte bara kännas bra, utan perfekt. Och små detaljer kan göra stor skillnad, speciellt när man är så känslig som vid en operation.

Jag kan då lova..tjänar jag tillräckligt med pengar i framtiden kommer jag uteslutet söka mig till privat vård! Några extra tusenlappar är det värt för det där vänliga bemötandet.

Super att du hittade en kirurg som passade dig så bra på en gång, Abra, och att allt känns bra:)

Just det, ang. träningen var det nog en misstolkning från min sida av ditt tidigare inlägg där du nämnde att tre veckor lät tidigt, och att vk sa att det var ok att jogga efter 4-5 veckor. Trodde alltså att det var någon annan klinik som rekommenderade 3 v som du svarade på..

Nej, nu måste jag försöka sova! Har inte sovit mer än fyra timmar i sträck på sex veckor nu. Man vänjer sig..

Kram och godnatt!

• Kendra

Jag är så himla uttråkad! Det går ingenting bra på TV, och jag har ingen rolig film hemma. Kan inte köra bil ner o hyra nått heller. O sova går bara i några timmar i taget.

Vad gör ni för att fördriva tiden?

• Björk00

Godmorgon alla mina vänner!

Tack för alla svar om ont i halsen.. Ska ta det riktigt lugnt i helgen nu för att hoppas att halsonten försvunnit på måndag annars ringer jag till dem på måndag och hör va de säger. Har min op på torsdag och det är sista dagen de arbetar innan 5 veckor semester så jag vill ju gärna göra det nu. Går själv på 5 veckor semester på onsdag, men nu e det så mycket att göra på jobbet så de funderar på att beordra oss att jobba... hm de blir ju lite svårt för lilla jag:( åh inte vill jag berätta att jag ska opereras heller.. ja ja de kommer nog ordna sig.

Jag ska operera mig på Kosmetisk kirurgi av Avni Abdin, runda impantat 225cc eller 250cc han har beställt hem bägge till mig:) någon som varit hos honom? Jag har träffat de 3 gånger och verkar också helt underbara han e jätte lugn och lyssnar verkligen på mig trots att han tror att jag kommer ångra mig om jag tar de mindre implantaten...

Abra har du några tips om vad jag ska packa? framknäppt tröja? skjorta eller mjukiströja? vad e skönast?

Åh va jag längtar nu

kram så länge

• KalasAnnah

Björk00 Vet inte vad du gör för att förhindra en infekion i halsen, men det finns någon typ av lösning som ska blandas i vatten från apoteket som man ska gurgla med var annan timme, brukar funka för mig. Vet inte vad det heter men det är en rosa flaska, alltid värt ett försök. hoppas att du klarar dig från att bli sjuk. håller tummarna.

Abra- nej jag ska inte ta stygnen på måndag utan bara gå på kontroll, kolla hur jag mår, hur brösten ser ut etc. känns skönt att få komma tillbaka och bli lite ompysslad :) stygnen ska jag nog ta om 10-14 dagar antar att jag får en ny tid när jag är på kliniken på måndag.

Jag vet inte hur det är med er andra men jag har fått en hel del smärtlindrande tabletter, om man inte har ont måste man ta dem då? känner mig lite små full hela tiden, blir lätt illamåande om jag inte är mätt dessutom.

Det har börjat knastra lite under brösten nu, typ vid revbenen, jag vet att det är luft,men det känns lite lustigt. Så här två dygn efter op måste jag säga att allt har gått väldigt smärtfritt. kanske beror på att man tar så mycket tabletter, men känner mig helt ok. var faktsikt ute med mannen o hyrde film igår, fast det tog lite på krafterna. men ändå skönt att komma upp ur soffan.

Kendra - måste fråga, är du helt själv hemma? eller har jag missförstått dig? Känns väldigt strongt att klara allt själv.själv känner jag mig lite som ett kolli ibland.

Känner sig lite smått ofräch hela tiden, jag duschade i går, men var inte riktigt säker på om man kan ta på deo eller inte, så jag hoppade över det, men ska ju duscha idag igen så då känns det nog lite bättre.
    Hur har ni andra gjort som har duschat, är det parfym,deo o hela baletten som åker på?

Ha en bra dag

kram Annah

• Björk00

Hej

Åh tack KalasAnnah ska springa ner till Apoteket och handla det:) hoppas de hjälper.

Jag har en annan fundering jag ska fasta från kl03:00 och jag äter p-piller någon annan som hade samma problem? Ska jag äta dem eller inte?

Kendra jag e också helt ensam:( men va säger de, ensam e stark! och så har jag ju ER:)

Alla ni får jätte gärna tipsa om det är något som jag måste förbereda som jag inte kommer att klara av efetråt. Jag ska handla och tvätta och städa i veckan. Naglar och vaxning e fixa;) något jag bara inte får glömma?

Jo nu kom jag på en annan fråga, köra bil? när tror ni att det kan gå bra? Skulle nämligen behöva köra bil till en kompis (givetvis om allt går bra och jag inte mår dåligt) ca 1,5 vecka efter op. Hur tror ni det går att växla?

kram så länge

• norrlandsstinta

Hej, hej!

Björk00: Jag fick på VK rekommendationen att inte köra bil med manuell växellåda förrän 7 dgr efter op så det borde gå bra för dig efter en och en halv vecka.

Ett tips gällande förberedelser är att köpa mycket halvfabrikat och mikromat första dagarna så du slipper hålla på och lyfta kastruller och diska alltför mycket.

Jag är inne på 3:e dagen efter op idag och mår förträffligt bra (efter omständigheterna förståss). Man är ju ingen atlet men värken slipper jag när jag tar det lugnt.

Ni som ska opas på VK - i papperna man fått innan står det att en narkosläkare kommer att ringa upp en vecka innan eller senast kvällen innan. Detta är inte sant. Till de flesta ringer de inte alls om allt sett bra ut innan. Bra att veta bara så man inte blir orolig att nått är fel. Jag och flera med mig påpekade detta så vi hoppas att de ändrar i informationsbladen.

Sköt om er!

• Abra

Misha**: Jaså, så det låter så lika i beskrivningarna av klinikerna - det va ju ett småkul sammanträffande! Men, som sagt - huvudsaken att man är nöjd själv med sitt val och med resultatet. PÅ VK kostar ju en bröstop inkl. 5 års kapselb.försäkring 50 000:-, så jag håller med du - visst borde man nästan kunna ta för givet att allt sånt igår! Är ju inga småpengar precis!

Hur har ni andra klarat finansieringen? Själv betalade jag allt direkt med sparpengar - min sambo står för halva kalaset, så jag kom lite billigare undan iaf!

Ang. jogging så är iaf inte jag alls sugen på att jogga efter 4-5 v. - känns för tidigt det med - för brösten rör sej ju mkt då man springer. Nej, jag föredrar cykling och annan konditionsträning. Möjligtvis promenader. Sen gillar jag iofs inte att jogga annars heller.

Kendra: Ja, visst kan man ju bli lite uttråkad... Men sen orkar jag inte så mycket mer än att va hemma - äter inte smärtstillane längre utan bara antibiotikakuren, men är seg och trött iaf, fast jag sover mycket. I natt har jag t.ex. sovit 13 timmar - det ni! Drömde en massa spännande drömmar dessutom... Underhållande! Annars så går jag mest och grejar lite här hemma, plockar med lite saker som inte är för tunga - försöker få ordning efter flytten, fast det går lååångsamt allting. Ser lite på Tv oxå, ska hyra film ikväll, har nära till videobutiken. Ska se "Underbara älskade". Och sen har jag varit med sambon och handlat lite, fast han får ju lyfta allting. Läser tidningar och böcker gör jag oxå, skriver hit en hel del (roligast!), pratar med kompisar och släktingar på telefon etc... Så tiden går rätt fort iaf tycker jag. Jag försöker njuta av att inte behöva göra så mycket. Annars har jag ett väldigt aktivt liv, med 3-skiftsjobb och träning nästan varje dag. Blev ett långt svar på din korta fråga!

Björk00: Får jag fråga vad du jobbar med för nåt? Nyfiken bara! Och vad du har för kroppsproportioner annars - läng, vikt, bh-storlek etc.?... Så jag får en bild av hur implantatstorleken passar din kropp i övrigt alltså. Om du ska ha bakom br.muskeln så "försvinner" oxå ca 500 ml, så jag skulle nog råda dej att dta den större implantatsorleken iaf. Tänk på att de flesta ångrar att de inte tog större storlek, om de nu ångrar nåt efter op.

Mina packningstips är: Framknäppt mjukiströja (eller med dragkedja fram), sköna tofflor och strumpor, bekväma extra-trosor, hårborste, tandborste+tandkräm, cerat (Lypsyl t.ex.), en bra bok och/eller tidning, mobiltelefon, musik att lyssna på i CD-spelare eller mp3 (vad man nu har och gillar bäst), glasögon (om man har det). Annars behöver du eg. inte nåt mer! Blir bara extra tungt att bära efter op, vilket är jätteonödigt. Vattna blommorna hemma innan op oxå, det är jobbigare efteråt det med, samt handla hem sånt som du behöver iaf närmaste veckan i kylen/frysen. Ta ut kontanter så du kan ha att betala för t.ex. pizzautkörning.

KalasAnnah: Bra att du inte skulle ta stygnen än. jag vet att vissa tar bort dem redan efter 1 v., vilket jag tycker är alldeles för tidigt!! Skulle jag aldrig gå med på iaf! 2,5 - 3 v-. känns bra som rekommendation, tycker jag. Och att sen tejpa ärren 6 mån framöver. Varför skynda så med allt för? det viktigaste är ju en fin ioch bra läkning, så ärren blir så osynliga som möjligt.

Ang. tabletter - vilka tar du? Har du oxå en antibiotikakur (penicillin) att äta i 10 dagar? (Det antar jag iofs att alla har i förebyggande syfte mot infektioner.) och har du med en starkare smärtstillande och en lite svagare? Vilka märken?...

du behöver inte äta smärtstillande om du inte behöver - du kan då testa att sluta med den starkare och se hur du känner då, och sen minska på intaget av den svagare - alternativt helt sluta med den oxå. fast antibiotikakuren måste du äta klart förståss! Och kom ihåg - absolut inget alkoholintag i samband med medicinerna!

Ang. efter dusch, så tar iaf jag på mej deo, bodylotion (fast inte på brösten) och lite parfym på handlederna och bakom öronen. Det är ingen fara att ha på sej om man vill - och jag känner mej mkt fräschare då.

norrlandsstinta: Ja, inte ringde narkosläkaren till mej ens kvällen innan op på VK! Så jag blev orolig att de hade "glömt" mej ju! Tycker det är dåligt att de skriver så i info.bladen och t.o.m. säger det på konsultationen - att narkosläkaren ska ringa inom 1 v. innan op, och det inte sker.

((Kram))

• Abra

Oj, vad mycket "luft" det kom med efter det senaste jag skrev hit då!! Va ju inte meningen!

Ang. mina blåmärken på brösten, som jag skrev om tidigare. Vill bara förtydliga att de liksom alrig varit blå/lila, utan de är bara ljus-ljus gula 0ch siter precis ovanför örren, under bysten, så se syns bara då jag kollar med spegel underifrån på brösten. Och sen har jag ett pytteliet blått blåmärke just ovanför tejpen på h. bröst, men et är bara ca 5 mm., så det är nog ingen fara!

Nån annan nyop. som har blå(gula)märken på boobisarna??...

((Kram))

• KalasAnnah

Björk00 - Jag tycker det är svårt att dricka ur stora glas, så jag har sugrör. men det kan bero på att vi har tunga 60 cl glas så det är ju upp till dig, men ett litet husmors tips :) kan vara bra att köpa små flaskor dricka istället för de stora om det är så att ingen kan hjälpa dig att hälla. Annars håller jag med om vad andra har sagt innan halvfabrikat och lite microgrejer är inte fel att ha. Hoppas du hittar vad jag menade på apoteket.Lycka till!!

Abra - just nu äter jag Dikoflenak BMM Pharma 50mg 3 tabletter om dagen och så ska jag äta 3 panodil 1g under dagen och en till natten och en annan värktblett, en halv, men har inte namnet här utan den ligger i badrummet där uppe o jag är lite lat just nu, orkar inte gå upp o kolla, men den sista ska jag bara ta vid svår smärta, så den antar jag är frivillig, men att de andra ska jag ta för att inte få infalamtion etc. eller har jag helt fel? Men att jag mår lite illa är kanske inte så farligt, värre om det skulle bli inflamerat eller så, brukar dessutom bli lite illamående av medicin.
    jag har också blåmärken, eller gula är de, men inte så jätte farligt.Kanske blir värre det är ju bara drygt 48 h sedan op.

Hur känner ni som har gjort er op. Om ni har sovit någon/några timmar är ni mer svullna då? jag känner mig alltid lite extra svullen när jag vaknar. är det normalt?

var ute o handlade lite korv till grillning med mamma idag, vilken pärs, 15 minuter på ICA o jag blev som en klubbad säl. vet inte om det var alla intryck o ljud som gjorde det, men jag var helt dö när jag kom hem. man är kanske inte i så god form som man känner sig när man sitter i soffan :)Men vem försöker man lura, 48 timmar efter op behöver man inte vara stålkvinnan. så jag ska nog ta det lilla lugna nu.

Ha det bra alla

Svar på tråden Bröstförstoring 9