• Swing

Bröstförstoring 9

Gamla tråden stängd, här här den nya!

• Svar på tråden Bröstförstoring 9
  • norrlandsstinta

Hej på er!

Ja, då var man tillbaka igen med nya boobisar!!! Det känns superbra och jag är nöjd med allt, storlek, kirurg och omhändertagendet.

Har varit på Victoriakliniken (VK) och opererats av Charles. När jag var där var det dessutom tre canadensiska kirurger där på besök som ville lära sig Charles unika teknik. Det var frivilligt från vår sida om de skulle vara med. För mig kändes det helt ok.

Op:ade mig alltså igår, 195 cc ML. Är kanonnöjd med resultatet. Ni som ska dit senare har verkligen något att se fram emot och ni som tvekar om vilken storlek ni ska ha - lita på Charles. Han är expert på att se vilken storlek som passar den ena och den andra och att det ska bli så proportionerligt som möjligt. En som opade sig samtidigt ville också ha 195 men han ville inte lägga så lite på henne (hon var lång och mycket bredaxlad). Hon blev supernöjd med resultatet. En annan tjej ville ha mer men där rådde han tvärtom och hon blev också nöjd. Som sagt stirra er inte blinda på nummer och bh-storlekar. Han VET vad han gör!!!!

I övrigt så mår jag över förväntan bra. Tycker att tröttheten efter op var det värsta av allt. Nu har jag ingen smärta när jag vilar utan känner bara av brösten som en rejäl träningsvärk. Viktigt att göra gymnastikövningarna som de visar. De mjukar upp och gör att man återhämtar sig mycket snabbare.

Skiver mer senare, måste gå.

Kram

• Kendra

Hej norrlandsstina!

Kul att alt gick bra! :)

Jag återhämtar mig bara mer o mer. Var tillochmed ute o gick en sväng på eftermiddagen. Det gick sakta men jag kom framåt!

O va kul det va o får träffa min lilla hund! Men hon tycket jag var jättekonstig. Hon verkade dock fatta att jag var nyopererad så hon sprang med mig vart jag än gick o såg till att ingen kom nära mig. hehe.

O vad skönt jag sover.. helt galet! Trodde jag aldrig skulle kunna sova så bra igen!

Kram på er allihopa!!

• Abra

KalasAnnah: OK, men huvuvsaken är ju iaf att du är nöjd och har förtroende för kliniken och kirurgen!

Har du mätt och testat vilken bh-storlek du har nu? Du är ju rätt kort och smal, eller hur? Och du la ju in 295 cc om jag inte minns fel? Då kanske de helt lagom stora ut i proportion till just din kropp. Jag har inte heller några bröst som jag stöter emot med armarna i sidona, skulle inte vilja ha det heller - är nog jobbigt bara och lite väl stort i min smak.

Sitter bh:h du har nu åt hårt eller är den mer mjuk och följsam? Hur sitter det vita bandet över brösten? Lindat helt runt om, eller är det en bred tejp som sitter bara framtill?... Så du ska alltså ta bort stygnen redan efter 1 v. alltså?

Jag tar oxå kort för att ha sen att kolla på och jämföra. Lätt att glömma hur det va tidigare annars tror jag.

Från VK får man med sej alla tabletter man kan tänkas behöva i 10 dagar framöver, 3 förp. med: antibiotika-kur (penicillin oftast) och 2 olika starka smärtstillnande ("Dextocyn" och "Alvedon 1g"). Skönt att slippa tänka på att åka till Apoteket och tänka på sånt efter op tycker jag. Ännu en bra grej med VK! Själv äter jag inte den starkaste värktabletten ("Dextocyn") längre, det räcker med en Alvedon ibland.*skönt*

Peisy: Tack för ditt svar ang. bh-storlek! Men varför tror du att du fått köpa så olika storlek? Är det för att brösten ändrat storlek under tiden liksom, eller är det bh- modellen och märket det berott på?...

norrlandsstinta: Grattis - jättekul att höra att du oxå är supernöjd med VK!!

Vad hade du för bh-storlek innan op? Hur lång är du etc.?...
    La du in anatomiska geléhallon eller runda?

De 2 stretchövningarna är jätteviktiga att göra varannan vaken timme åtminstone den 1:a v. efter op pga att bröstmuskeln rikerar att förkortas annars. Så stretcha på du - själv känns det nästan inget ömt alls då jag gör det nu - 4 dagar efter op bara.

Kendra: Ja, man vänjer sej vid att sova på rygg efter ett tag - man har ju inget val på några veckor iaf. De sa att först då man i sömnen vänder sej om av sej självt från ryggläge, och inte har ont av det, så länge ska man sova på rygg. Och att det är väldigt individuellt - ca 3 v. eller så innan man kan sova som man vill och brukar.

Min tama papegoja tyckte oxå att jag va konstig när jag först kom hem efter op - han blev t.o.m. lite rädd för mej. Kände väl inte riktigt igen mitt långsamma rörelsemömnster och mina större, utåtstående bröst!

((Kram))

• Abra

*Grrr*!! Varför blir det en massa smilisar där man inte vill ha såna!! Typ vid parenteser etc??! Irriterande!!

• norrlandsstinta

Hej igen!

Kul att pasiy och kendra också börjat skriva. Välkomna !

Abra - vet ej vilken storlek jag kommer att hamna på. Tänker inte så mycket på det. Spelar ingen roll eftersom jag tycker storleken blev helt perfekt. Skulle inte vilja ha större, tror att jag landar på normal 75 b. Känns helt suveränt efter att knappt fyllt en 75 a innan .

Det som också var himla bra med VK var att vi fick sova över och att de mixade personerna som sov i samma rum så att det skulle "stämma". Jag delade rum med två andra tjejer och det vi hade gemensamt var att vi fött barn, vilka de fyra tjejerna i det andra rummet inte hade. Vi pratade och pratade hela kvällen och peppade varann och bytte erfarenheter. Kanontrevligt hade vi. Sen kollade vi in varandras nya bröst, fotade och skickade mms till pojkvänner mm. Vi hade jättekul, men jag tror att vi hade turen att känna oss extremt pigga när narkoströttheten väl släppt.

Kendra - Apropå ryggbesvär så är det viktigt att orka vara uppe och röra på sig vid vaken tid. Det är ok att ligga på sidan om det känns bra. En tjej i mitt rum gjorde det redan första natten eftersom hon hade så ont i ryggen. Helt ok sa Charles och sköterskorna. Ett annat tips är att placera en stol eller nåt i sängen (ett kort tag alltså) och lägga upp underbenen på den så att du får 90 graders vinkel i höft och knä. Det är en bra avlastande ställning för ryggen.

Trevlig kväll på er!

• Björk00

Hej Alla!

Grattis norrlandsstina till din lyckade op. Hur lång e du? va hade du för stl innan? Jag e 1,68 m 53 kg 75a. E ju fortfarande lite orolig över att 225 blir för litet över bröstkorgen jag e ganska bredaxlad.. va tror ni andra? oj va jag tycker det är svårt. Kirurgen ville 300 men de tycker jag e för mycket.

Snälla alla fortsätt skriva och berätta hur det går för er de är jätte intressant, nu börjar min nervositet bytas mot förväntningar... E de bara jag som har op nästa vecka? Åh va och handlade de där man ska tvätta sig med kvällen innan idag. Känns så overkligt bara.

Jag börjar få ont i halsen:( tror ni det kan vara farligt? Åh föresten ska betala idag också....

Kram på er alla så länge tack för ni finns!

• Abra

norrlandsstinta: 75 B kan ju se helt lagom proportionerligt ut på dej beroende på hur du ser ut annars - fast på mej skulle det se alldeles för litet ut i min smak - det va ju det jag hade innan op - och då va jag typ nästan helt platt tycker jag. Men antagligen är du både kortare och tunnare byggd än jag.

Jag hade bara en rumskompis på VK i måndags då jag va där, men vi hade inte diekt något gemensamt - hon hade 2 barn och så. Men vi hade stort utbyte av varandra iaf - kollade in varandras bröst innan och efter op och så, peppade varandra etc. En annan tjej va själv i ett rum bredvid - verkade inte lika kul. Men sen finns et säkert såna som vill va själv med, alla är vi ju olika.

Att ha en stol i sängen låter krångligt! Varför inte lägga upp en hög med kuddar som man kan få upp benen på ist.? Skulle jag föredra iaf., om man nu vill avlasta ryggen.

Helst ska man väl inte sova på sidan pga att man inte ska ligga så att brösten trycks ihop, så kan man sova på mage de första veckorna så ska man allra helst göra det. Och som du säger,va uppe och röra på sej då man är vaken för att öka blodcirkulationen, vilket påskyndar läkningsprocessen och minskar risken för blodpropp.

Själv har jag idag gula, ganska stora blåmärken under brösten, ovanför tejpen... Och mitt under det högra bröstet är det som ett mörkare blåmärke, och när jag bara nuddade försiktigt vid det sipprade lite sårvätska fram. Jag ska ju inte ta bort stygnen förrän om 2 v., och ha de 3 tejpremsorna på stygnen kvar tills dess oxå - nån som vet om jag behöver oroa mej, eller om nån varit med om detsamma??

Jättetacksam för svar!!

((Kram))

• Abra

..."sova på RYGG de första veckorna" - menar jag förståss!! Inte på mage! Hmm....

• Bröllopstokiig

Både sköterska Kerstin och dr Cosmo har bokstavligen telefonterroriserat mig senaste veckan sedan de fick reda på att jag fått komplikationer. Syster Kerstin har ringt mig varje dag och kollat att svullnaderna minskat. Peter har ringt från sin mobil ett flertal tillfällen, trots att han egentligen gått på semester.

Det känns verkligen kanon att de bryr sig och tar sitt ansvar även efter operationen. Annars är man ju rädd att så fort de fått sina pengar så lämnar de en åt slumpen. Jag tvivlar inte för en sekund på Peters kompetens, trots komplikationen. Det handlar trots allt om en allergisk reaktion mot själva bedövningsmedlet. Det hade inte spelat någon roll vem som hade lagt sprutan.

Nu får jag tills vidare inte ha på mig någon tejp och inga tajta kläder, tills svullnaden gått ner helt. På tisdag ska Peter avgöra om jag överhuvudtaget ska fortsätta med tejp eller inte. Enligt honom gör endast tejpningen en marginell skillnad i detta läget, det är bara viktigt de första veckorna. Nu kan jag i princip leva som vanligt, börja träna så smått osv.

Det känns ändå läskigt utan tejp. Drömmer mardrömmar om att ärren kommer bli breda och fula nu. Vad tror ni andra om tejpningen? Normalt sett ska man ju tejpa i tre månader. Hur känsliga är ärren efter fem veckor? Aja..får lita på doktorn helt enkelt. Men inte kommer jag våga träna än på ett tag..läskigt.

• Björk00

Åh va jag e avundsjuk på er som redan e klara....

Abra tror du att du kommer kunna visa dig i bikini under sommaren? eller sitter tejp och dyl ivägen?

Svar på tråden Bröstförstoring 9