• sopranos

Spar ni ihop till bröllopet?

Hej!
    Jag undrar bara hur alla gör med ekonomin runt bröllopet? Har ni sparat ihop till hela kalaset, eller tar vissa lån? Eller har alla snälla föräldrar som betalar? Ha ha..

• Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?
  • Brud 4 augusti

Vi har gjort såhär;
    När vi berättade att vi skulle gifta oss så sa våra föräldrar direkt att de ville ge oss bidrag, vi kom överens om att dela slutsumman på 3, mina föräldrar min m2bs föräldrar och oss....
    Budgeten har överskridit med 5000:- bara mot vad vi räknade med förra sommaren, så som det ser ut nu, och antagligen blir, delar vi 3 på 65.000:- ganska okej. Vi har lagt ett par tusen varje månad sedan typ september förra året och har på så sätt fått ihop summan. Vi är väldigt emot både lån och kuvertavgifter och ville därför vänta tills iår, först ville vi egentligen gifta förra året, men då vi insåg att vi inte hade råd så väntade vi hellre ;)

• Wicks

Vårat bröllop kostar det vi får tillbaka på skatten ttyp

• Lothis

Vi har sparat duktigt. Oxå med fyra barn...

• Hästsson

Vi sparade under ca 1 år och la undan runt 6000:- i månaden.

Då var det inga problem eftersom vi gått från att vara studenter (med enbart studiebidrag + lite pengar från extrajobb) till att ha varsin heltidsanställning. Vi levde bara vidare som vi gjort när vi pluggade och kunde utan problem stoppa undan pengar till bröllopet!

• PennyJenny

Jag har förmånen att leva med en mycket ekonomiskt sinnad man som hade en hel del sparade medel när vi träffades och som dessutom sålde sin lägenhet för ett årsedan till ett mycket bra pris, så hos oss fanns pengarna sparade. Vi betalar vårt bröllop själva. Sedan har jag bidragit genom att köpa saker efterhand som material till inbjudningskort och sånt, lite dekorationer, skor och sånt. Bröllopet kostar cirka 40-50 000 och sedan tillkommer bröllopsresan för kanske 30 000. Vi kommer dock få bidrag till bröllopsresan av våra föräldrar som eg gärna vill bidra till bröllopet, men vi har tackat nej till det och sagt att de får gärna skänka bidrag till resan som alla andra gäster.

• N&N

Skulle aldrig ta lån för ett bröllop, hellre vänta något år för att spara ihop pengarna.

Sambon har pluggat i 4 år + att jag har varit mammaledig två gånger under den tiden, så vi har nallat lite av sparpengarna för att förgylla vardagen lite. Trots det finns det pengar över och vi har sparat lite och vår budget är på 90 000 kr för 100 gäster med övernattning. Vi får 35 000 kr av sambons föräldrar och mina betalar vår resa på 35 000 kr (2 vuxna + 2 barn) så vi har fått jättefin hjälp men vi hade klarat det själva ändå med sparpengarna.

• Zozo

Vi sparade själva och försökte betala punktvis under aret liksom. För oss funkade det jättebra - planering, planering, planering..

• Gerda

Vi satte en budget som vi kunde spara ihop till själva. När vi sedan talade om våra bröllopsplaner för mina föräldrar sa pappa direkt att de betalar för middagen/festen och senare, när svärmor fick reda på att mina föräldrar skulle bidra frågade hon med hur mkt. Sambon och jag satte oss ner och bestämde oss för att vi kunde iaf betala hälften av bröllopet så kunde våra föräldrar betala andra halvan tillsammans.

Annars hade vi fått bidrag till 2/3 och kändes inte helt rätt.

Vi har inte höjt budgeten för att vi fått bidrag, utan planerade bröllopet vi ville ha och ha hållit fast vid det. Har fått ett barn under tiden så jag har varit och är mammaledig så visst var våra föräldrars bidrag super att få!

• Mrs. 170307

Vi la undan ca 8000 kr i månaden och tänkte att det som fattas tar vi från vad vi hade sparat innan men det behövdes inte, vi klarade oss på det.

Vi köpte saker lite då och då, när vi sprang på något billigt/bra.

Min mormor gav oss i efterhand vad vi hade betalat för tårta och lokal. Hon gillade inte idéen med att lägga en slant i skattkistan vi hade för bidrag till bröllopsresan.

Skulle personligen inte heller ta ett lån men jag kan förstå att väntan kan bli lång om man har en låg inkomst eller barn eller så...

• Bröllopstokiig

Jag hade en del pengar sparat när jag träffade min man som jag använde till vårt bröllop. Däremot fick vi nog inget sparat från det att vi bestämde oss att gifta oss tills bröllopsdagen kom (alldeles för kort tid), däremot köpte vi det vi behövde till bröllopet lite i taget varje månad fram tills dagen B. Min snälla pappa betalade festen åt oss, men det var inget vi räknade med utan något som han gjorde utan vår vetskap... En glad överaskning kan jag lungt påstå Chaufför, bil, solist, videograf var allt gratis eftersom det var våra kära nära kompisar som ställde upp med dessa saker. Jag jagade bra priser och jämförde som en galning och fick på så sätt ner kostnaderna också. Totalt gick vårt bröllop på ca 45.000 kr (har ännu inte brytt mig om att räkna ut den totala slutsumman, men ska nog göra det någon dag) och då var vi 40 pers (50 var bjudna så mycket var inköpt till 50 pers)

Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?