• sopranos

Spar ni ihop till bröllopet?

Hej!
    Jag undrar bara hur alla gör med ekonomin runt bröllopet? Har ni sparat ihop till hela kalaset, eller tar vissa lån? Eller har alla snälla föräldrar som betalar? Ha ha..

• Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?
  • Tinamej

Jag jobbade i Zagreb ett år och då sparade vi allt vi kunde. Jag tjänade inte jättemycket men helk ok för priserna där. Och så snålade vi verkligen... Men nu har vi tillräckligt för att kunna betala hela alltet själva. Dock har vi snälla föräldrar båda två och de hjälper oss mycket. Min mamma har köpt tyg och sytt min klänning och min blivandes föräldrar ska betala lokal och en del av maten.

• Tinamej

Jag skulle aldrig ta lån för det... Då tycker jag att man antingen ska vänta tills man har tillräckligt med pengar eller så ska man anpassa bröllopet till plånboken. Det behöver faktiskt inte kosta jättemycket, och om man frågar efter hjälp isf presenter brukar det bli väl bemött.

• kentfantast

Vi tog våra besparingar, studielån, extrajobb och levde som kyrkråttor i 1 år. Sen sköt våra snälla snälla föräldrar till 30 000 kr.

• Joleen

Vi sparar, som det ser ut nu har vi ganska goda inkomster båda två och i höst ska jag börja läsa men på grund av min m2b´s jobb och mitt extraknäck kan vi lägga undan ca 4-5000 kr/månad även då.

Vi skulle aldrig låna till något sånt, men alla gör som de vill!

• maljor

Vi har sparat ihop till hela bröllopet själva. Kommer antagligen inte få några pengar av våra föräldrar - inte vad vi har hört iaf och det är 6 veckor kvar bara...

• Emkalo

Vi har sparat, fast det "känns" inte jättemkt. Vi är rätt duktiga på att spara generellt. Så när jag friade och fick ett ja, så var förlovningen ett faktum 061208 och vi bestämde ganska snabbt att det skulle ske sommaren 2008 (för att själva hinna spara ihop tillräkligt med pengar).

Men vi har redan nu samlat (sparat är fel ord eftersom den största delen redan var sparad) ihop ca 80 000 kr som är avsatt för bröllopet. Men då är det i princip det mesta av mina sparpengar (ca 30 000 kr) + lika mkt från sambon, + 10 000 kr från sambons mor i tidig present, samt 10 000 kr som vi fick tillbaka på skatten nu. Sen har min pappa sagt att han ska bidra med 15 000 kr. Men de har vi inte de facto fått ännu så jag räknar inte med dem (men han brukar göra som han säger :)).

Jag tror det ska gå bra. Hur har ni gjort? Jag kan tycka att det är svårt förmin del eftersom jag började jobba för knappt ett år sen så jag har inte hunnit spara så mkt. F n "sparar" vi inte alls mkt, utan lever och lyxar, men ska börja lägga undan mer pengar efter sommaren (när alla j*klar sluta fylla år :))

Jag tycker man får låna om man vill, man lånar ju till bil och andra materiella ting, så varför inte. Men jag föredrar att betala allt kontant.

• Fru 2009

vi kommer spara så mycket som möjligt, men det som kommer utöver det kommer vi låna till.

Fattar inte varför folk är så avigt inställda till det. Har man råd att betala tillbaka så varför inte?

Säger som jag alltid sagt, sedan jag började här på BT och läste det här:

Betalar hellre som gifta än drömmer som sambos.

• jagärsåkär

Vi sparar men jag är 99% säker på att min pappa kommer vilja betala hela kalaset. Däremot kommer nog vi betala fotografen (eftersom hon är hiskligt dyr o jag inte vill att nån ska veta om det) Klänningen ska mamma sy men jag ska nog köpa tyget. Ringen betalar m2b. Och resan vet jag inte, tror vi sparar ihop till den o åker lite senare.

Men eftersom jag vet hur min far är så kommer han stå för hela kalaset. Vi betalar bara sakerna runt omkring (trycksaker, en hemsida, blommor, frisör, skor o m2bs kläder, så det blir ju en del ändå)

• Duchess

Vi har sparat en del och kommer att låna en del. Lån tycker jag själv är helt okej, under två förutsättningar:
    * att summan är rimlig (en halv miljon eller så)
    * att man har realistiska möjligheter att betala igen lånet under en överkomlig tid.

Vi kommer att låna ca 60 000 av min mor (som ärvt pengar och sålt hus i samma veva), och betalar igen en tusenlapp i månaden, räntefritt. Resten betalar vi själva.

Tilläggas kan att vi har två inkomster och inga barn, och i dagsläget kan lägga undan sisådär 5-6000 i månaden.

• Anneleigh

Vi har lånat alla pengar, för att vi inte har lust att vänta tills vi sparat ihop pengarna, vilket skulle ta tid eftersom vi har 4 barn...
    Vi har inte heller några föräldrar som kommer att betala något, vilket är helt ok.

Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?