• sopranos

Spar ni ihop till bröllopet?

Hej!
    Jag undrar bara hur alla gör med ekonomin runt bröllopet? Har ni sparat ihop till hela kalaset, eller tar vissa lån? Eller har alla snälla föräldrar som betalar? Ha ha..

• Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?
  • Liinda_e

vi bestämde oss för ett datum 4 månader fram bara så där huxflux så då blev det bråttom.(+ att jag alltid drömt om ett lite större bröllop)
    sparar runt 15 000 i månaden äter typ vatten och damm...mums! och fixat ett lånelöfte på 100 000 om det krisar.

• Madde.B

min m2b friade i 27:e oktober och vi ska gita oss 8:e sep, så nästan ett år hade vi på oss... vårt bröllop går på ca 110.000:-, vi fick 30.000:- av min pappa, 15.000 av svärföräldrarna och 5.000:- av min mamma, tot hjälp med 50.000:-, så har vi jobbat extra så mycket det bara gått och satt undan allt förutom 3000:- var i fickpengar varje månad och vi räknade ut att vi var klara föra månade o det kändes så skönt. Vi hade inte riktigt koll, men så visade det sig att vi faktiskt hade 13.000:- extra som går till bröllopsresan, så nu kan vi leva loppan fram till bröllopet, underbart!!

• DIVGRL

Jössös vad pengar det verkar gå åt på era bröllop =P Vad är det som kostar så mkt?

• Pampe-Marutta

Hehe.. håller med DIVGRL
    - Madde.B, vad är det som kostar 110 000kr??

Vi har hyrt festlokal och kläder o så..
    Buffé och fri dryck..
    Köpt ringar..

Vi kommer upp i ca 35-40 000kr..

Och då får vi ca 10 000-15 000kr av släkten totalt=)
    Älskar mina säktingar som backar upp oss på alla olika sätt, både ekomnomiskt och tjänster.

• Mrs Van Derkamp

Dom kanske är på herrgård/slott/restaurang och då kostar det.Dom kanske köper sina kläder.Kanske använder proffsfotograf istället för amatör.Gifter man sej i storstäder då kostar det!Vill man inte göra allt själv då kommer man lätt upp i dom summorna.Eller tillochmed mer.

• Mrs Van Derkamp

Jag skulle gärna vilja ha ett bröllop för runt 40-50.000 kr men jag vill inte låta mina närmaste jobba häcken av sej.Jag vill inte heller bli fotad av amatör,jag vill ha fina bröllopsbilder tagna av proffs.Vill ha mitt bröllop i vacker och romantiskt miljö.

• Miss (snart mrs) A

Vi både sparar och får bidrag till vårt bröllop. En bra kombination, föräldrar och svärföräldrar betalar för respektive del av släkten vi för våra vänner och mina föräldrar ville även betala min klänning. Resterande utöver detta betalar vi själv.

Det är inte alls några svårighetet att komma upp i 100.000 kr och över. Men om man vill eller kan spendera så mycket är ju upp till var och en. Både jag och min blivande har bra välbetalda jobb så för oss är det bara att spara lite extra och leva lite billigare än vanligt så får vi ihop till bröllop och resa.

• lilianochlinda

alla människor är olika men jag skulle aldrig ta ett lån för att betala mitt bröllop.
    Jag och min flickvän bestämde oss i januari för att gifta oss den 1 september i år och sa att vi anpassar vårt bröllop efter vår ekonomi. Vi kan stolt säga att vi inte fått ETT ENDA ÖRE av våra föräldrar och vårt bröllop landar totalt på ca 100 000 kr exkl bröllopsresan. Och då får vi bröllopet precis så som vi vill ha det. Tänk då på att vi är två tjejer som gifter oss och allt kostar dubbelt.. suck bara våra klänningar går på 30 000 kr.... dom spräckte vår budget en hel del kan jag säga *S*. dessutom ska det vara två vigselringar med diamanter....Vi hade tur för vi fick tillbaka en hel del på skatten, samt att min tjej jobbat extra två veckor på sin semester. dessutom arbetar hon på ett ställe där det är grymt mycket att göra så hon jobbar över en hel del men vi har sagt attd et funkar fram till bröllopet för att vi har något att spara till. Vi har haft turen att hittat bra yrkesmänniskor, tex ska vi ej ha en tre rätters middag utan en buffe. Dock fick vi säga vad vi vill ha på buffebordet och festvåningen fixar rubbet, så himla skönt. Ingen släkting, trots att ett flertal av dom är kockar, behöver jobba. Ingen av våra gäster är involverad, jo min bror har gjort våra inbjudningskort, menyblad, placeringskort, vigselprogram och festhäften då han har en egen reklamfirma. Våra två tärnor som är min svägerska och min tjejs syster sa att dom betalar sitt själva så vi har lyckosamt ej behövt stå för den utgiften. Vi har anlitat en fotograf för fyra timmar för ett suveränt pris och blomstertjejen som är makalöst duktig och proffsig är dessutom nästan för billig för sitt eget bästa :). Så som sagt vi betalar längs vägen men har såklart lagt upp en budget som vi följer.

• lilianochlinda

glömde säga, vi har inga välbetalda högavlönade arbeten utan tjänar hyfsat.

• lilianochlinda

haha jag glömmer saker hela tiden.. vi blir 72 stycken på bröllopet... min tjej är kock så hon gör desserten och vi har valt att skippa bröllopstårtan då det bara är mestadels sött och ingen nånsin kommer komma ihåg hur den smakar men det är vår opinion. Sen så på festvåningen så får gästerna köpa egen dricka till ett BRA pris i baren som finns där vi bjuder bara på vin och öl och alkoholfritt till middagen. Dessutom skippar vi bröllopsnatten på hotell då vi flyger till Toscana dagen efter vårt bröllop

Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?