• sopranos

Spar ni ihop till bröllopet?

Hej!
    Jag undrar bara hur alla gör med ekonomin runt bröllopet? Har ni sparat ihop till hela kalaset, eller tar vissa lån? Eller har alla snälla föräldrar som betalar? Ha ha..

• Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?
  • viktualia

sopranos - Japp, vi sparade ihop till bröllopet. Det tog 1,5 år att spara och då försakade vi inget för att kunna spara.

• Äntligen dax!

Vi har skaffat oss ett allkort från banken med kreditutrymme på 20', samt att vi har köpt eftersom med pengar vi redan har. Så kombinerat "lån" med pengar här alltså...

Sen har vi faktiskt inte önskat oss några presenter, då vi varit tillsammans så länge har vi redan allt vi behöver, samt är lite kräsna på prylar och helst väljer själv när nåt ska införskaffas - så vi har önskat att OM nån ändå vill ge nåt att de i sådana fall ger ett pengabidrag som kommer läggas till betalning av festen o bröllopet.
    Och alkoholen kommer bekostas av "betalbar"... Och efter bröllopet kommer kläderna att säljas av - så vi räknar väl inte med att vara skyldiga så överdrivet mkt innan det hela är avklarat. =)

• erika blivande brud 2007

mina föräldrar står för cateringen och tårtan! det är vi jätteglada för! vi har köpt in saker hela tinden i snart ett år så att inte alla utgifter skulle komma på en gång min blivande var emot det men nu skrattar han sig lycklig för attt jag var så envis!

• Juliam

Vi kommer nog försöka spara så mycket som det bara går, men nu har vi ungefär 2 år på oss så det ska nog gå!

• fialotta.

Då både jag och min sambo pluggar är det sparande som gäller. Han måste dessutom jobba ihop pengar för att kunna plugga klart då CNS inte vill bistå med mer pengar. Men det funkar bra. Mamma betalar 10000, jag råkade få ett stipendium och det ska nog lösa sig. Enda problemet är att bugeten blir större och större för varje gång jag tittar på den!

•  Miss Cee

*Vi sparade under cirka 1,5 år.
    *KÖpte småsaker efterhand för att sprida kostnaderna.
    * Betalade vissa saker som gick på faktura _efter_ bröllopet (tex catering för 2000kr och fotografen).
    * Fick bidrag från mina föräldrar.
    * Fick saker gratis/lånade av vänner och släkt (tex brudbukett, makeup etc.)
    * Önskade oss vissa saker i julklapp etc.

• LindaBirgitta

Vi sparar. Ingen av oss har så mycket pengar då jag är sjukpensionär och han har pendlingskostnader på 3500 varje månad och inte särskilt hög lön. Dessutom är han inte så diciplinerad med pengar så vi kommer nog att ha svårt att spara ihop så mycket som vi först hade planerat. Men vi får väl anpassa oss. Det blir kanske lite enklare än vi tänkt oss, men vi blir i alla fall gifta.

• Ester W

Vi har sparat i ungefär 2 år till vårat bröllop, men små saker som tex skor, undekläder mm tog jag från mitt vanliga konto... Så jag tror att det bästa är att sprida ut kostnaderna...

• rolander

Från början var tanken att vi skulle spara ihop till bröllopet själva och lägga undan så mycket vi kunde varje månad. Sedan fick vi bidrag av våra föräldrar så nu spara vi inte till bröllopet längre utan till vår bröllopsresa!

• Lothis

Vi har gnott ihop pengarna, å det känns jättebra. Känns som vårt eget bröllop och tja, jag har en helt underbar värdinna som hjälper till med det mesta =)

Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?