• sopranos

Spar ni ihop till bröllopet?

Hej!
    Jag undrar bara hur alla gör med ekonomin runt bröllopet? Har ni sparat ihop till hela kalaset, eller tar vissa lån? Eller har alla snälla föräldrar som betalar? Ha ha..

• Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?
  • novali

Vi har sparat. Skulle aldrig ta lån, dessutom känns det roligare att man själv har slitit ihop till sitt bröllop än att gå till banken.

• Skottdagen 2008

Mitt första inlägg på detta Forum. Har läst mig till mycket nyttig info, men inte förrän nu blivit sugen att ge lite synpunkter.

Bröllop för mig/oss som inte är ett dugg rika utan sparar så gott vi kan är en fest för oss, men också för våra gäster.

Jag brukar tänka så här; om jag vore gäst på min egen fest skulle jag då vilja bli bjuden på några snittar och lite kaffe med tårta om jag har rest över 150 mil, såsom många av våra gäster kommer att göra. De bor i södra sverige. Vi gifter oss i norr.

Nej, det är inget alternativ för oss. Vi bjuder på 3-rätters med alkoholen m.m. och är väl uppe i en budget på drygt 100 00 kr, men så är det också närmare 100 st gäster.

Ja, vi hade kunnat skala bort gästerna, men jag kan inte säga nej till en moster och den andra är bjuden osv och ja, vi umgås med våran släkt.

Vi sparar och väljer inte det dyraste alternativen utan gör kompromisser. Vad är viktigt, vad är mindre viktigt. Ring = viktigt, klänning = nej inte så mycket.

Tänk på er, men även på er gäst. Vi har varit gäster på fler än ett bröllop och det har påverkat vårt val av utformning. Vad var roligt, vad var mindre roligt.

Har man inte råd, spara och vänta lite, ta lån eller sätt era vänner i arbete. ert bröllop, ert val.

• E.C

vi har sparat endel mina föräldrar ska betala maten svärmor ska stå för drycken

• 071023 2

en fråga bara,,, varför är det så intressant att veta hur andra finansierar sina bröllop?

• SlottsBrud2008

Vi sparar...
    Men fick förra veckan veta att mina föräldrar bidrar med minst 15 000:-
    Ett mycket välkommet (och minst lika oväntat) tillskott...

Vi sparar så mycket vi har råd med.
    Men med hus, 2 (3 nu men en ska säljas) bilar, billån/privatlån/huslån så är det ganska svårt.
    Men så mycket vi kan iaf.. :)

• SlottsBrud2008

Förresten... varför är man MER stolt om man betalar själv?
    Våran plan var ju faktiskt att betala helt själva så vi absolut inte räknade med några bidrag...
    Men inte kommer jag vara mindre stolt över vårat bröllop för att mina föräldrar hjälper till att betala...
    Huvudsaken är väl att man får det bröllopet man vill ha? inte vem som betalar??

• 071023 2

2007-07-23 21:24 Budgetbrud2008

jag fattar inte det heller. Jag ska pröjsa 5125 kr och min sambo ska pröjsa in 3210 kr sen är vi i hamn. OM det är nu någon som vill veta.

• SlottsBrud2008

ramlösa

Våran budget var från början mycket mindre än vad den är nu...
    Efterhand så har vi insett att vi vill nog lägga mer pengar än vi tänkt från början. Och med tillskott då så blir det ju lättare.

Hur lyckas ni hålla ner kostnaderna så mycket? imponerande måste jag säga!! :)

• lilianochlinda

Budgetbrud2008:

Ta inte illa upp! Alla ska vara stolta över sitt bröllop hur det än finansieras.
    Men jag talade bara för oss, för vi har fått lite pikar om att åå det är ju så mkt pengar osv, ska ni inte göra någe roligare för dom.. osv. Vi är två tjejer som gifter oss, så därför betyder det mkt för oss att kunna stå på egna ben och visa att detta verkligen är vad vi vill!
    Så no offense mot någon!

• madlin

Vi har sparat själva till alltihopa, det var ju tänkt att vi skulle gifta oss nästa år men nu gifter vi oss om en månad. Så man har skurit en del i budgeten för att de ska gå ihop. Sen kom min pappa och ville ge en summa, vi hade inte alls tänkt oss att få några bidrag.

• SlottsBrud2008

lillylinda

Jag menade verkligen inte något personligt mot någon, bara en fundering mest :)
    Men det blir lätt sådär, att när man lägger lite mer pengar så blir det många kommentarer om att "det är bara en dag" och såvidare, förstår dig.
    Från början var våran budget på runt 20 tusen men det blir mer och mer...

Gay-bröllop är i en klass för sig :) de jag varit på har stämmningen varit "lite extra" glad.. förstår du vad jag menar? Det är lixom så no-no i så många delar av samhället så bröllopen blir lite more :D

• BochB

Vårt bröllop betalas av mina svärföräldrar.Det är inte för att vi inte skulle ha råd själv, utan för att de menar att that´s the way. Ringen och klänningen betalar dock min blivande, han gick inte med på annat :)

• Saga med Nova

Vi får allting betalt, men vi ska köpa ringar såklart & allt till inbjudan & dekorationen, för det vill jag..
    Sen vill jag att vi ska köpa klänningen med.
    Våra föräldrar delar på allt. Vi är väldigt tacksamma!

Vi hade tänkt att spara till allt, men dom ville betala.

Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?