• sopranos

Spar ni ihop till bröllopet?

Hej!
    Jag undrar bara hur alla gör med ekonomin runt bröllopet? Har ni sparat ihop till hela kalaset, eller tar vissa lån? Eller har alla snälla föräldrar som betalar? Ha ha..

• Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?
  • Humma 11/8

Vi sparade ihop till bröllop och använder lite skattepengar också. Ingen annan än vi betalar för bröllopet och det är så vi vill ha det, varken banken eller föräldrar...

• MrsFellerA

Vårt bröllop är hemligt för alla då vi "rymmer" utomlands, så det blir helt och hållet med våra egna sparade pengar. Vi har budgeterat för att få ihop 100 000 kr tills det är dax och då ska det räcka till ring, bröllopskläder, resa (lyx...), fickpengar, bröllopsgrejs (blommor, tårta och allt sånt) och middag med närmaste familjen då vi kommer hem igen.

Känner nu när jag skriver summan att det är ganska så mycket pengar, med tanke på att vi bara kommer att vara två...men eftersom det är helt och hållet våra egna pengar så känns det helt okej. Vi har inte heller kunnat unna oss någon gemensam utlandsresa sen vi träffades som studenter, utan denna blir den första tillsammans och det känns helt okej att lyxa till det lite då!

• Te66an

VI har sparat ihop alla pengar men kommer få av bådas föräldrar också.

• MaryamZ

Vi lägger oxå undan en viss summa varje mån, sen kommer vi få sponsring från våra båda föräldrar. Tycker oxå att det känns fel att ta ett lån... ingen bra start på vårt "gemensamma" liv...

• Virvel

Det var tänkt att vi skulle spara ihop 60000 till augusti nästa år men nu är det nere på 30000 då mina svärföräldrar gick in med 30000.
    Jag är mammaledig för tillfället och kommer att vara ända tills september 2008 så det blir min sambo som sparar.

• Ida80

Våra föräldrar kommer att dela på kostnaderna för bröllopsfesten vilket kommer att ligga på drygt 30 000 kr. Allt övrigt som kläder, ring, fotograf och allt annat "krims krams" :) står vi för själva (kommer att gå på runt 30 000 det också ). Vi har sparat ett antal tusen varje månad och så fick jag tillbaka lite på skatten nyligen :). Det verkar som att det löser sig!

• Troll-P

Vi lade en budget för bröllopet och planerade hur vi skulle spara ihop till den summan. Fast nu har vi fått ett bidrag så vi behöver inte spara ihop lika mycket som först var tänkt.
    Lån är ABSOLUT INTE aktuellt för oss. Då har vi hellre ett billigare bröllop eller väntar tills vi har råd.

• jocelyn

Vi har lagt undan pengarna. Så ja, det var alltså pengar vi redan hade sparat som vi sedan flyttade till ett separat konto.

• Miss (snart mrs) A

Mitt första inlägg på BT - wow!

Vi är nyförlovade och hade inte tänkt så mycket på pengarna när mina föräldrar kom med erbjudandet att de betalar för sin del av släkten. Detta ledde automatsikt till att vi betalar för vännerna och svärföräldrarna för sin del av släkten. Detta kändes som en jättebra lösning för oss alla och jag är otroligt tacksam för hjälpen eftersom vårt bröllop blir lite dyrare än vad vi tänkt från början.

Vi har redan en del sparat och resterande sparar vi under de 10 månaderna som är kvar till bröllopet.

• Johanna27

Vi har sparat själva. Lagt undan lite varje månad. Sedan tar vi kuvert avgift för mat och dryck. Ett bra alternativ som vi rekommenderar.

Svar på tråden Spar ni ihop till bröllopet?