• pickolina

Bröstförstoring 10

Jaha, då var gamla tråden stängd.. Dags för en 10a alltså.. :D

• Svar på tråden Bröstförstoring 10
  • Misha**

Abra: Röselsemönstret i bänkpress och armhävningar är identiska och aktivirer samma muskelgrupper. Sen hur mycket vikt du kör med väljer du ju själv. Själv kör jag med 45 kg i bänkpress, 6-8 reps. Det innebär en betydligt större påfrestning för bröstmusklerna än vanliga armhävning (kan jag utan problem köra 30 reps) Sen kör man ju i regel aldrig med tunga vikter i Bodypump så det kanske är svårare att jämföra. Däremot kör man med väldigt många repetitioner (dvs mjölksyra-uthållighetsträning) så även det innebär en stor påfrestning för musklerna. Det bästa man kan göra är att köra försiktigt.

• Misha**

Har frågat en kompis lite om Body Pump (gymägare och SM-medaljör i styrkelyft) Detta var vad han svarade:

"Det är en idiotisk träningsform, i alla fall om man vill öka i styrka och få bättre kondition. Dessutom är det lätt att skada sig, framförallt i axlar, pga ojämt fördelning av muskelgrupper. Utförandet i vissa övningar är katastrofalt och generellt har instruktörer mycket bristfällig teknik, vilket också ökar skaderisken. Jag skulle inte rekommendera dig träningsformen ö.h.t som nyopererad (fast det vet nog din kille bättre än jag)

För att öka i styra är BP en alltför aerob träning och vill man öka i kondition är den alltför anaerob. Det är bättre att försöka bli stark genom styrketräning och öka sin kondition med konditionsträning. Självklart i kontrollerade former och med rätt teknik.

Kan tilläggas att muskeluthållighet (ungefär >25reps) jämfört med ren styrka och kondition är den förmåga som man tappar snabbast. Effekten av att gå på BP är mer eller mindre försvunnen om du inte skulle träna på två veckor. Det är också samma fenomen som leder till att väldigt starka personer kan känna sig väldigt svaga på dessa passen. De har helt enkelt inte en upptränad muskeluthållighet.

Vill man bli sk uthållig så är tex rodd, kanot, boxning och brottning mkt effektivare.
    Tung super-/tri-/giantsetträning samt viss typ av droppsetsträning är troligen det effektivaste om man vill bli sk uthållig (Läs mjöksyratålig och STARK).

Att nybörjare märken en effekt på styrkan i sig beror antagligen nästan uteslutande på att deras nervsystem blir bättre tränat och att de på så sätt får en bättre teknik.

Det enda positiva jag kan se med BodyPump är att det lockat fler tjejer till gymmet. ..:D"

Jag vill dock tillägga att det är 10000 ggr bättre att träna BodyPump än att inte träna alls! Tycker man att BP är kul är det självklart något man ska fortsätta med. Ett tips är att låta nån utbildad gyminstruktör visa hur man egentligen ska utföra övningarna, för många övningar är mycket svåra och vid fel utförande ökar skaderisken enormt.

Sen kanske det är så att SL-killarna i gymmet är lite bittra över att alla söta tjejer gömmer sig i BP-salarna;)

• smilla20

hej alla! jag opade mig ju i onsdags så har haft mina boobs i tre dgr nu. De är ömma å stela fortfarande men börjar släppa litegrann. Är vääldigt uppsvälld i magen, ser gravid ut! Ngn annan som blivit de av op? Är de värktabletterna tro? Sen är jag väldigt rastlös, hatar attt ligga inne å se på tv om dagarna men kan ju inget annat nu så är på väldigt dåligt humör, väldigt frustrerad över att va så hjälplös å inte kunna röra mig normalt. aja.. ska väl inte klaga så länge ja inte fått ngn komplikation(än så länge iaf) men tråkigt att va på så dåligt humör, inte likt mig!
    Ng mer som känt så här?
    Kramar

• lortfia

Abra - tack för välkomnandet! =)

• Abra

Misha**: Tack för ditt mkt utförliga svar! jo, det är klart det skiljer sej på Body Pump och vanlig gymträning - men vad man går på av dessa handlar ju om vilket resultat man är ute efter, och hur man tränar annars.

För min del passar mej Body Pump perfekt, för jag tränar annan pass för att få aerob träning, och jag är inte ute efter stora muskler utan just att få dem snyggare och öka uthålligheten (mjölksyraträningen). Jag har tränat det regelbulbdet i flera år, och vet exakt vilket
    n teknik som jag ska ha - så skaderisken är väl minimal - men tyvärr ser man ofta nybörjare med helt fel teknik, och även med för tunga vikter - men de flesta ledarna brukar då försöka hjälpa personen ifråga. Sen har jag hört att anledningen till att de som annars tränar styrka på vanligt gym och går på Body Pump-pass, ofta känner att de inte orkar alls lika mkt som de tror - pga att de har sämre uthållighet i musklerna - dvs dåligt mjölksyratränade i musklerna. Och det har jag märkt på många med, så det verkar stämma - de ser ut att orka mkt mer än de i praktiken gör - fast de ser "biffiga" ut.

Och jo, jag tror oxå att din kompis verkar väldigt "partisk" då han propsar så just för vanlig styrketräning.

smilla20: Detta med svullen mage efter op är det mkt vanligt att nyop upplever - och inget att oroa sej för, det försvinner inom en v. i regel. Det beror på att kroppen samlar på sej vätska bl.a. Om några dagar känner du dej på mkt bättre humör säkert - jag lovar! Förstår att det är jobbigt att känna sej så handikappad, men du blir fort bättre för varje dag ska du se.

Ha en fortsatt bra kväll alla!

((Kram))

• lortfia

Jo en grej til som jag undrar över, hoppas nån kan svara på den: En kompis syster har opererat brösten och det är ett par år sedan nu, hon kan varken ligga på sidan eller på mage säger hon, blir det verkligen så illa..?

• the_butterfly0725

lortfia:

jag opererade mig på proforma,den 6 augusti och är väldigt nöjd på hur mina bröst ser ut just nu. jag hade dr. carl-johan och var väldigt trevlig och personalen var också toppen. skaffa dig en säng med tv&internet när du går dit, det kommer till väldigt stor nytta under dina vakna tider efter operationen. =)

• lortfia

the_butterfly0725

Tack för ditt svar! =) Hur kom det sig att du valde den kliniken? Hur lång tid var det mellan konsultation och operation? Har du msn? =)

• Abra

Är inne och kikar lite igen - är så kul att läsa vad ni skriver här ju!

lortfia: Det va 8 v. sen jag op mej, och jag kan redan ligga på både sidan och magen helt utan problem, det gör inte ont eller ämmar nåt alls i brösten - och det har det inte gjort på flera v. Varför kan din kompis inte ligga på sidan och mage då? gör det ont då, eller?...

the_butterfly0725: Vad roligt att du är så nöjd med allt redan då! Vad la du in och hur mkt? Vill du berätta?...

((Kram))

Svar på tråden Bröstförstoring 10