• Astriden

BUDGET?

Hur många gäster har ni & hur mycket pengar lägger ni?

• Svar på tråden BUDGET?
  • SacredHeart

Resan har vi inte beställt ännu, eftersom vi gifter oss först om ca 1 år :-P men min m2b är en riktig "brat" så det blir inget B & B iaf :-P

• starchick

Vi har inte försakat något för våra 40 000 heller. Däremot får vi band väldigt billigt då min m2b är musiker och har en del kontakter + väldigt bra pris på mat + lokal..... Som sagt, vad det kostar är helt och hållet upp till en själv, om man väljer att lägga 25000 på mat eller 12000....eller 10 000 på en klänning eller 3000....man sätter sina egna gränser. Trots att min klänning kostade 3200 kr totalt har jag fått precis den jag vill ha, den ser inte billig ut, det är ett bra märke, eden bridals.... vad långt det blev haha...men vad jag menar är att bara för att ett bröllop kostar 40 000 ist för 100 så är det inte på nåt sätt ¨så att vi har valt bort grejer eller har ett tråkigare,dåligare eller mindre flashigt bröllop än nån annan

• SacredHeart

Starchick: Jag vet hur du menar ni bor på lite mindre ort, eller läste jag fel..? Då kan ju t.ex. hyran för lokal bli lite mindre och så...Jag själv hade velat haft lite mindre flashigt bröllop, men som jag sa, min m2b är lite av en brat och han skulle aldrig i livet ha t.ex. pappersservetter med tryck på som man kunde få lite billigare osv... Men men, han kommer att få jobba ihop till den största summan :-P
    Vad gäller klänningar, så har jag kollat runt men jag har inte gillat ngn klänning (de har sett ut att vara maränger, för min del..)Hade jag hittat min klänning, i de färger som jag vill ha och det stuk jag vill ha den i, för en billigare penning så hade jag självklart valt det. Inget snack hehehe

• Skottdagen2008

Min klänning kostar endast 2900 kr och den är inte hyrd och inte köpt begagnad utan helt ny, men det är en ASPERA balklänning och inte ur brudkollektionen. Man kan få som man vill om man prioriterar de punkter som är viktigast för en själv. Ringarna däremot kommer att kosta uppåt 20 000 kr och där väljer ju många att bara köpa till en smal vigselring till bruden, men vi är inte och kommer inte att förlova oss utan satsar på vigselringar till oss båda i palladiumvitt ganska stora och breda.

• starchick

Jepp det stämmer, vi bor i herrljunga,ingen storstad direkt
    Vi ska ha pappersservetter med våra namn och datum tryckt på...inte så dyrt men blev väldigt fint

• starchick

20000 kommer inte min ring att kosta haha..... Tror det blir max 3-4000 kanske =) men den jag har kollat ut e fin, vitguld med en sten bara =)

• Skottdagen2008

Vi ska inte ens ha tryck utan pappersservetter rakt av utan krusiduller.

Budget handlar så mycket om vad man prioriterar och kan klara av.

Jag tror de flesta skulle vilja ha oändligt mycket pengar till sitt drömbröllop, sedan om detta bröllop endast kostar 50 000 i alla fall även fast man skulle ha råd med 500 000 så är det ju ens eget drömbröllop man ska skapa.

Det finns ju punkter man kan påverka och däri gäller det helt enkelt att prioritera.

Ring
    Kläder
    Gäster
    Mat, restaurang, catering, egenlagat
    Alkoholets vara elller inte
    Lokal
    Musik, cd eller band
    Blommor
    Transporter, bjuda eller inte
    Övernattning
    Kort och trycksaker, gör själv eller inte
    Pynt till festen
    Osv... i det oändliga

• Astriden

Jo, att dömma av era svar är detta klurigt
    Vi ha pecis börjat planera & vill ha en budget klar innan vi tar upp detta med våra föräldrar som vi förhoppningsvis kan få lite hjälp av

det är så kul att höra hur andra planerar & l
    gger upp det hela.
    Vi bor i Göteborg & alla lokaler verkar vara ganska dyra så redan där springer det iväg..

• Pumpkin

Lokaler I stan är ju alltid dyrare än en liten bit utanför. Kolla upp bygdegårdar i närheten, de brukar vara billiga, www.bygdegardarna.se.

Om vi skulle gifta oss i Göteborg så skulle jag vilja vara på Skansen Kronan

• Skottdagen2008

Vi hade inte budgeten klar när vi sände ut inbjudan. Vi ville helt enkelt bjuda de vi ville och sedan satte vi oss och funderade på hur vi ska lyckas få råd med det, dvs hur mycket vi var tvugna att lägga undan per månad för att klara av det. Ja, lite bakvänt. Vi hade ju en liten hum om tidigare hur mycket vi skulle kunna spara på en ungefär så vi var inte helt vilse och det verkar landa där vi trodde.

Svar på tråden BUDGET?