BUDGET?
Hur många gäster har ni & hur mycket pengar lägger ni?
Hur många gäster har ni & hur mycket pengar lägger ni?
tree det var billiga kuvertpriser du hade hittat. Var letade du? Det billigaste vi har hittat är 800 kr!
vi hade också 800 kuvert pris plus vin!...men då var det slotts pris... om man har catering det kan vara bytydligt billiagre... jag har läst på BT om många som har betalt omkring 300 kr t ex. for 3-rätters...
Vi kommer ha ungefär 450 gäster. Vi har inte gjort upp en budget...men jag kan tänka mig att bröllopet kommer att gå på 150000-200000 kronor.
450 gäster!!! Herreguud! Ha,ha Föstår att det kostar då.
Vi kommer vara 62 med oss. Försöker banta ner budgeten men någonstans mellan 80-90000 landar det på.
Utan resa alltså.
Haha...ja det är nästan bara släktingar också!
Nej vår resa är inte heller inräknad i den summan. Men som sagt vi har ännu inte räknat men jag satt och räknade lite för mig själv och ungefär 200000 kr var den summan jag kom upp i.
Sofia-När är ert bröllop?
Oj jag glömde räkna med vissa saker i den summan...
jag glömde musiken,maten,kläderna och smycken!och säkert myckcet annat..haha...
Nej men det känns som om jag och min fästman borde sitta och planera detta, jag känner att vi inte har kommit någon vart alls!
Iallafall där jag kommer ifrån, så köper man många festklänningar och byter så att folk kan se. Jag behöver minst 8-10 klänningar. Jag har redan köpt ett par stycken, en från Eddy K bla.
Så med alla mina klänningar och guld, Så kommer vi säkert komma upp i 350.000-400.000 kronor!
Laraa: Ja, jag tyckte faktiskt det lät "billigt" med 200000 om ni är så många. (om man jämför med vårt lilla som ändå går på så pass mycket)Så jag förstår om det blir betydligt mycket dyrare än så.
Men jag måste säga att det låter häftigt! Har ni bröllop i flera dagar eller? Jag tänkte mest på att du ska ha så många klänningar. Det blir ett jäkla bytande! Haha!
Vi gifter oss den 28/6. När gifter ni er? Ja, det låter verkligen som ni har en hel del att planera du och din blivande. Men det är ju rolig planering som tur är!!
Jag måste bara fråga en sak? Jag har läst och hört att det är vanligare med penninggåvor från andra länders gäster än vad vi svenskar är vana vid. Stämmer det att ni får det? Nu vet ju inte jag var ni kommer från ursprungligen men är bara lite nyfiken. Pratade med killen som äger konditoriet som ska göra vår tårta och han berättade att det var vanlig sed där han kom ifrån.
Sofia08- ja jag hade ingen aning om hur mycket det kommer kosta...jag bara räknade lite men hade glömt en hel del! Min man bor tyvärr inte här :( så det känns omöjligt att planer något! Sedan kommer vi ha bröllop i Betlehem...så här kan jag inte heller gör nått!
Vi har olika fester innan själva bröllopet...det är därför jag behöver så många klänningar...sedan en vecka efter bröllopet, då jag hälsar på mina föräldrar för första gången då jag är gift (enligt tradition så ska man inte gå hem till ens föräldrar på en hel vecka) så ska jag ha en svart klänning på mig...det symboliserar typ att man är ledsen att man lämnat dem...
Så vi har många traditioner att följa, men det är superkul! :D
Virvel- Ja man får oftast pengar som gåvor...en tjej jag känner kom upp i 180000 kronor! Hoppas vi också kommer få nått sånt hehe :D
Laraa: Vad roligt med alla gamla traditioner! Och i Bethlehem, vad häftigt! Har ni varit där nere och tittat nåt? Förstår att det är svårt att planera för er.
Ja, ni kommer förmodligen få mycket pengar. Och tur är väl det. Tänk om alla 450 gäster skulle köpa presenter??? Ha,ha.
En kille berättade för mig att deras bröllop hade kostat 200 000, men de fick 300 000!!! De gick alltså 100 000 plus!! Värsta investeringen!
Kanske skulle ha valt något annat än en svensk karl. Ha, ha.
Sofia- Ja det kan hända haha...gifter man sig tre gånger har man kommit upp i 300000 kr! hahah...nej men det är bra att man får pengar! Jag skulle inte vilja ha presenter exempelvis till mitt hem, då jag är ganska petig och vill att allt ska matcha. Då är det ju roligare att kunna handla vad man vill för de pengarna istället.
Ja jag har varit där nere, då det är mitt hemland. Så jag vet på vilket hotell vi ska ha festen och vigseln kommer att äga rum i Jesus födelsekyrka, vilket är en udnerbar upplevelse. Allt jag någonsin drömt om! Har bild på kyrkan i mitt galleri. Ungefär så vill jag ha kyrkan dekorerad också...
Virvel- Haha :) Men vad brukar ni vanligtvis få i bröllopspresenter?
Laraa: Guu vad vackert dekorerat! Såg dina bilder i galleriet. Är det någon du känner som gifter sig där?
Brödrostar och andra husgeråd. Oftast så har man som sambos alla sådana saker redan så vi ska önska oss bidrag till vår bröllopsresa. Gästerna får ta med gåvan i ett kuvert som dom kommer att lägga i en liten kista i festlokalen.
Sofie- Ja det är från en kompis bröllop, de är väldigt duktiga på att dekorera där borta. De får allting att se underbart ut!
Virvel- Det är ju iallafall bra att kunna önska sig vad man vill ha i presenter. Vi har också en typ av en box som folk lägger sina kuvert i. Sedan brukar vi ha en gästbok, där gästerna kan skriva ett par ord till brudparet....
Gästbok köpte jag en på nätet där det redan är ifyllt frågor så att gästerna bara behöver komma på svar till dom. Finns plats att sätta foton på sidorna till varje inlägg.
Jag har en jättefin mall på meddelande att ställa bredvid gästboken där gästerna uppmanas att skriva. Om du vill att jag ska maila den till dig så kan du skriva din mailadress.