• muggles

Barnkarusellen

Sept: både jag och Vänner har hittat jättemycket hos Anna W. Hon har mkt vettiga idéer men även en del som man ska ta med en nypa salt. Men att jag har tagit det mesta med jämnmod - HA! Senast i helgen fick jag ett utbrott (öste ur mig till maken) när Moa matvägrade igen. Fniss! Jämnmod är inte min grej... Men visst hjälper det att ta till metoder när man står där med en liten bebis som man inte har en aning om hur de funkar, då kan man åtminstone luta sig mot en metod. En grej som jag i efterhand inser att Anna W har rätt i (men det kände jag inte till då i höstas) är att hon säger: "utgå från att en nyfödd som skriker vill ha mat". Det är nog det bästa rådet, försök alltid amma (det är ju inte bara mat utan tröst och närhet också) om de skriker. Och ös i dem mat! Får de mkt mat blir de nöjda och sover gott. Och då har man halva inne höll jag på att säga...

• muggles

Ett annat råd som jag ger till folk som ska bli föräldrar - läs på om barns sömn; hur det funkar (sömncykel, hur ofta de vaknar mm), lite sömnmetoder etc. För när man väl står där med ett barn som inte sover så har man varken tid el ork att läsa på. Och skulle man ha turen att få ett barn som sover jättebra av sig själv (ganska ovanligt har jag förstått) så är ju ingen skada skedd. Några enkla råd som jag har tillämpat och som funkat jättebra: prata aldrig på natten (om du inte kör ramsa men det börjar man oftast inte med förrän de är några månader), gosa inte, lek inte, bara ge mat utan pardon. Det ska inte vara roligt att vara vaken på natten, utan då äter man och sedan sover man.

• muggles

Sept: just det där med att mata mata önskar jag att jag vetat i höstas. Pga att amningen strulade och jag ville få igång min produktion så snålade vi på ersättning, gav minimalt varje gågn så att Moa skulle vilja amma ofta. Det resulterade nog i en del onödigt gnäll misstänker jag nu i efterhand. Jag kommer INTE att göra så ngn mer gång. Jag kommer att ge amningen ett par veckor i början och går det inte bättre än med Moa så kommer jag att ösa på med ersättning och om amningen i så fall slutar helt så får det vara så. Ang baby blues vet jag inte om jag har några bra råd. Det enda jag kan komma på är att utnyttja Bvcs psykolog och få prata med en professionell. Det räcker inte att prata med maken, vänner och föräldrar i en sådan situation. Men det viktigaste kan vara att veta att DET GÅR ÖVER och jag njuter i fulla drag av att vara mamma nu, av goa Moa och av min mammaledighet.

Izzie: skönt att du får prata av dig - jag tror att det är jättebra! Och i din sits är det nog naturligt om du väljer snitt nästa gång - de kanske tom kommer att rekommendera det?

• muggles

Cicci: hur är det med Malmö Aviation, brukar inte det kosta typ 900 kr t/r? Kullavik ligger väl på någorlunda avstånd med bil, kan det ta ca 15-20 min in till stan(?). De får väl erbjuda dig en bil med navi - det har de säkert om de bor i Kullavik... Annars har vi som sagt ett gästrum med en 90-säng. Resesäng till Victor kan vi nog låna från kompisar. It's up to you! Kul att du kommer iaf, jag har tid hela dagen att umgås, har skrivit upp det i min kalender att det är tråddejt då.

Läste i tidningen igår en födelseannons där det stod "grattis ... 1 år och välkommen ...", dvs första barnet fyllde 1 när de fick nästa. Hua! Bli gravid när man har en 3-månaders... Om du inte vill bli gravid nu så hoppas jag att du inte blev det men visst hade det varit typiskt. Ett typiskt practical joke av tanten

MrsB: vi kan ju bestämma ngt när det närmar sig.

Vi fick sålt vår båt igår - äntligen!!! Det bästa är att vi får loss 25 000 kr från båtplatsen (mer än vad vi får för båten) som vi kan säga upp, direkt in på sparkontot. Vi har naggat duktigt från vårt sparkonto under föräldraledigheten.

Tinga: jag tror mkt på rutiner och Anna W beskriver väldigt bra det här med moderskärlek, anknytning och rutiner. Att moderskärleken växer fram i den dagliga omvårdnaden av ett barn och de dagliga rutinerna. Och att rutiner gör att man slipper tänka och ta beslut hela tiden (dvs man slipper hela tiden fråga sin man "när åt hon senast? hur mycket åt hon då?". Jag kan lämna över till min man och han vet precis vad det är för tider och aktiviteter som gäller. Och det är enklare att lämna bort barnet till en barnvakt också.
    Såhär skriver hon.
    "Rutinerna är redskap. Att arbeta och leva efter vissa rutiner betyder ingenting annat för personligheten och dess utveckling än möjligen att energi frigörs till viktigare ting än att fundera över huruvida man ska äta just nu, sova just nu, äta alls eller sova alls, i så fall var och äta vad, och varför inte äta något annat i stället och varför inte sova i en annan säng i stället, och varför just med blå lakan och varför inte äta på fyrkantigt porslin?

Ett spädbarn har inga rutiner. Naturligtvis ska du som vuxen införa dem!"

Och jag håller med...

Ang standardmodellen så har jag och Vänner diskuterat det också och vi tror att det överhuvudtaget är svårt att "standardmodella" ett helammat barn. Anna W gav visst själv mkt ersättning (ammade högst ngn månad har jag förstått) och då funkar det. Med tvillingar får man nog försöker hitta sätt att göra saker samtidigt, tex mata samtidigt, annars kommer det att ta så mkt tid.

• muggles

Piggelin: jag tror absolut att det beror på förälderns (och barnets!) personlighet hur mkt rutiner man vill ha/behöver! Själv är jag en person som tycker att rutiner avlastar, dvs när de är injobbade så löper allt bara på. Och Moa är ju ett sådant barn som inte somnar av sig självt tex, så när hon har fasta sovtider så somnar hon jättelätt - det gjorde hon inte förut. Hade jag haft ett barn som somnar bara man lägger det i vagnen, oavsett vilken tid på dygnet det är, så hade jag kanske inte jobbat in fasta sovtider tex. Men för mig är det skönt att veta att gnäller hon runt 12-tiden så är hon hungrig och runt 13-tiden så är hon trött (fast med rutiner hinner hon oftast inte gnälla för hon får mat och sömn innan hon blir gnällig...). Ibland när jag tänker på vad som är "rätt" när det gäller barn så tänker jag "hur gör vi vuxna?". Och vi äter ju oftast frukost, lunch mm på samma tider, vi lägger oss oftast samma tid varje kväll (förutsatt att vi jobbar) etc. Men finessen med rutiner är också att man kan bryta dem utan att barnet blir krångligt. Tex har vi en jättebra läggningsrutin och det gjorde att Moa somnade både på tåget från Stockholm (med fullt ljus och en massa ljud i kupéen, och hon somnade i en resesäng hos kompisar när vi var på middag i lördags. Vi håller inte heller fast vid sovtider etc så att vi inte kan göra ngt annat, vi anpassar såklart våra tider så att det funkar för Moa för hon kommer först men om det ngn gång inte funkar så får hon tex somna en stund i bilen, även om det inte är exakt på tiden.

Tinga: hur kommer det sig att det är lättare att mata med ersättning om man vill mata samtidigt? Att amma 2 kan man ju göra samtidigt men att mata med flaska inser jag inte riktigt hur det går till. Då får man palla upp barnen mot varsin kudde och så sitta framför och hålla i 2 flaskor samtidigt eller? Jag tror inte heller att kolik är icke-lindrar överlevnadsångest. Men Anna W har ju inte rätt i allt. Tex har hon fel när det gäller amning, hon hävdar tex att produktionen inte ökar för att man låter barnet snutta ofta (tex på natten), det är helt fel.

Lappis: fy fasen vilket otur. Hoppas att det slutar blöda snart så du kan bada! Du får proppa in en megatampong annars

Fick förresten 2 bra nyheter i lördags - vi sålde båten och svägerskan är äntligen gravid så nu finns hoppet att Moa får åtminstone en kusin! Hon är 38, han är 47 och de har försökt i 2,5 år och nu gjort sin första ivf (i Falun), hon är i v8 så man vet ju inte hur det går. Men jag håller tummarna så jag blir blå!

BS: ja vi ska inte köpa en annan båt än på ett tag. Vi insåg att Moa knappast vill sitta fastspänd i en liten segelbåt i flera timmar sommar Vi åker nog till en sandstrand med henne i stället så hon får leka med spade och hink.

• muggles

BS: vad skönt att det funkar så bra med Iris nu - en stor eloge till din man som bäddade med madrass vid hennes säng och tog tag i det! Det är ju svårare för dig att göra ngt eftersom du är så förknippad med bröstet, alla ger ju rådet att om mamman ammar, så ska mannen ta de första 3 nätterna för avvänjning.

• muggles

Tinga: vi hade också balkongfixardag igår! Det var ju nästan varmt och soligt var det också så det var bara skönt att vara där ute. Jag satte Moa framför den öppna balkongdörren och så skrubbade jag av våra teak-plattor som vi har därute, hon var helnöjd Bara man gör ngt - oavsett om det är tråkigt vuxengöra - så är det tydligen intressant. Sedan gjorde vi en hit-and-run på Blomsterlandet och köpte balkonglåda och en kruka med en buske, och så planterade vi.... penséer!!! Så nu kommer det väl snö... Det är första gången i mitt liv som jag har växter på balkongen och det känns jättefint, nu ska jag verkligen utnyttja den i vår tills jag börjar jobba.

• muggles

Jag har lagt in ett nytaget foto på Moa i galleriet om ngn är intresserad...

• muggles

Ingen mer som vill vara med i galleriet förresten? MSW, Nattson? Magbild på Sweet?

• muggles

AM: tack det var snällt sagt...

Cicci: har lagt in bilden på Victor i galleriet, jättefin bild! Schyssta skor, jag måste också handla skor till Moa nu när hon vill stå så mycket. Hur är det, trillar de av hela tiden (såg en unge på café igår som sparkade av skorna hela hela tiden, hans pappa bara suckade )?
    Ja nu får det banne mig vara bra med magsjukor! Tycker du och jag har åkt på tillräckligt av den varan...

Nattson: du mejlar en bild till mugglesfan@hotmail.com (säg gärna till här i tråden när du gjort det, kollar inte den adressen varje dag).

Det är så härligt att våren är här, vi satt ute med babyplaskgänget igår, visserligen lite kyligt men det går. Moa dök som 17 igår, hon är helt cool och tycker det är superkul. Det bådar gott inför sommarens bad...

Svar på tråden Barnkarusellen