• muggles

Barnkarusellen

För att vara lite on-topic för en gångs skull så är jag lite småfrustrerad för jag är ju med och fixar en möhippa för första ggn i mitt liv och jag känner inte att den blir ngt bra... Vi är 3 tärnor som ska komma överens och särskilt en av de andra har en massa idéer som jag känner att bruden inte kommer att uppskatta. Tex tycker hon att det ska vara en lugn möhippa med få aktiviteter och bara brudens närmsta vänner medan jag är helt säker på att bruden vill ha en actionfylld möhippa med mycket folk (100 pers inbjudna på bröllopet). Men vad gör man? Jag måste ju kompromissa med de andra tärnorna, kan ju inte bara köra över dem. Men jag är lite orolig att bruden blir besviken... El så är det jag som är helt fel ute. Vad tror du Piggelin? Du vet ju vem jag menar...

• muggles

Snartis: du går in på Kontoinställningar (i kolumnen längst till höger här på BT), sedan Inställningar, sedan Sidolayout. Klicka i att du vill ha bildgalleriet synligt. Klart!

• muggles

Tinga: du har helt rätt, visst är det duktig-flicka-syndromet. Och jag tror att är man lite kontrollfreak och van vid att ha koll på saker så är det en stor omställning att bli mamma. Som min mamma säger "små barn är inga robotar" när jag blir frustrerad för att mina metoder funkar ena dagen men inte nästa... Är man mera låt-gå-typen tror jag man har lättare för att acceptera att livet blir lite upp-och-ner ett tag. Och självklart beror det på barnet. Hade jag fått ett barn som bara somnar in av sig själv oavsett var man är (ute/inne/mörkt/ljust etc) och som bara äter allt som serveras så hade jag väl inte upplevt det som ngt problem alls. Men å andra sidan hade jag kanske då klagat mer på småsaker som att hon har kräkts mkt etc... Nu har jag haft mer seriösa problem att ta tag i... På den positiva sidan kan man ju också lägga att man lär sig otroligt mkt varje dag om sitt barn och om att sköta barn och man kanske lär sig mer om man har ett "besvärligt" barn??? (Försöker tänka positivt här...)

• muggles

Cicci: du får gärna skicka hit en tyglapp som Victor har gnidit sig mot Vi vill också gärna ha vattkoppor till Moa! Skämt åsido, det hade varit grymt...

• muggles

Hamnade här trots att jag eg behöver städa. Men jag är lat och sitter framför datorn istället... Som tur är har jag en man som ibland säger till mig att jag ska ta det lugnt och skippa städningen för att njuta av livet. Bra val jag gjorde

Ja hur orkar man? Speciellt när man som jag är ganska sömnberoende, jag behöver eg minst 8h för att vara "normal". Men på ngt konstigt sätt vänjer man sig och nu är 7h en LYX som man blir väldigt pigg av. Framförallt behöver man minst 4h i sträck (en sömncykel så man får REM-sömnen) för att inte vara ett vrak. Att få 2+2+2h är ngt helt annat än 6h i sträck.

Maken hade pratat med ngn kollega på jobbet och antagligen berättat lite om att vi tycker det är jobbigt med en liten tjej som vaknar fem på morgonen. Hans kollega hade en 2-åring och en 6-månaders och sa typ "DET är jobbigt". Ja pust, det kan jag tänka mig. Precis det du skrev MrsB har jag tänkt på; att sover den lilla så kan man nog ge sig fan på att den stora är vaken, så sömn på dagen kan man nog glömma. Det är väl sådana saker som gör att jag tvekar på att få nr 2 för tätt... (om man nu ens kan få en nr 2!)

Härlig BIM-lista förresten med exakta klockslag! Va f-n - är det bara 2 på BIM-listan??? Är det såå många som plussat senaste året el vad har hänt???

• muggles

Ngn som har en idé vad man kan fylla ett påskägg till sin man med? Skulle vilja hitta på ngt men det står still i min skalle...

• muggles

pirr: ska bli kul att ses idag! Synd att inte Izzie kunde joina också... Jo det är väl ett jättebra påskägg i så fall. Här hemma lagar maken mat varje dag - han älskar det. Tom vardagsmaten tycker han är kul att laga! Jag som var rätt intresserad av matlagning förut (men mest helgmeny) är helt bortkommen i köket numera... Jag vet att han kommer att sköta hela markservicen när han är hemma med Moa så jag har inget emot att göra det nu.

BS: ha det så mysigt på Öland i påsk! Vi har bestämt oss för att stanna hemma och ta det lugnt - annars åker vi alltid till svärisarna i Värmland på jul och påsk. Men i år får det vara, maken och Moa var ju där förra helgen när jag var i Åre och vi orkar inte leva i kappsäck denna helgen också.

Lappis: jag hade nog känt som du faktiskt. Jag menar, hur länge orkar man hålla på...? Denna berg-och-dalbana sliter ju oerhört. Det finns inte så mkt trösterikt att säga tyvärr, det blir bara klichéer. Men fortfarande hoppas jag (vi alla) stenhårt för din skull och för Nennes och för Frejis och Page såklart...

Undrar ofta hur det är med Page och hennes man. Man kanske borde kolla hennes blogg? Hmmm... hinner inte hänga i allas bloggar tyvärr.

• muggles

BS: jag tror inte ni får minuspoäng om inte Iris kan bygga med klossar. På 6-mån kontrollen frågade de om Moa vänder sig och när jag sa nej så var det bara "jaha, men det kommer". Alla barn utvecklas ju i så himla olika takt. Moa sitter, går och står jättestadigt men vänder sig... nix.

Dessutom är det inte säkert att det går att öva sådant. Tex krypning är ingen idé att öva - det behövs att det ska "klicka till" i hjärnan och sedan helt plötsligt så kan de. Det är tydligen genetiskt styrt när de börjar så det är bara att avvakta. På AWs forum är de övertygade om att deras barn kryper snabbare för att de lägger barnen på mage jämt men så är det ju inte...

• muggles

Vänner: vad roligt att han kryper och framförallt säger mamma!!! Jag skrev precis i min dagbok där jag skriver upp lite saker om Moa (hon ska få den när hon blir större) och där ser man utvecklingen. Himla kul att ha antecknat lite. Ngt som vi också har gjort sedan Moa föddes är att ta små videofilmer med digitalkameran - det är otroligt vad fort man glömmer! Såå kul att se de där filmerna från när hon var mindre. Och kul att ha lite vardagssituationer sparat; när hon äter gröt, när hon hoppar i hoppgungan, när hon leker med en tidning etc.

Tinga: jag kom på att jag skulle kunna köpa en cool träningströja om jag hittar ngn - det har man ju aldrig för många av. Sedan ska jag gömma ägget ha ha...

Vi ska laga en massa god mat i helgen; majskyckling med aprikossås, lammfilé, och västerbottenlax. Hmmmmm... Och goda viner ingår; blev tydligen mest franska viner. Jag har hittills mest blivit besviken när jag druckit franskt (ursäkta Lappis!) men jag hoppas på att bli positivt överraskad denna gång!

• muggles

Tinga: no problem! Jag tycker det är ganska intressant att läsa om ditt blodtrycksbekymmer men jag hoppas förstås att det blir bättre och att du slipper oroa dig över detta så småningom. Lite krämpor har väl alla av en graviditet?

Svar på tråden Barnkarusellen