• muggles

Ang PSD och larm; jag har aldrig varit speciellt orolig för PSD faktiskt. Men klart att jag följde råden att ha Moa på rygg (och de andra råden också, ha svalt i rummet osv). Men det har aldrig verkat vara naturligt för henne att sova på rygg förrän nu när hon blev äldre. I början gick det bäst att få henne att sova om hon sov på sidan (vi vågade inte lägga henne på mage). Apropå kräkbarn så har jag läst att barn har en naturlig reflex att vända huvudet åt sidan om de kräks, så de kan inte kvävas av sina kräkningar. Men vad som är myt och vad som är sant vet jag inte...

• muggles

Izzie: vilket svårt (omöjligt) beslut! Och en hemsk situation för er om ni vet att hon aldrig kommer från sjukhuset utan blir kvar där till slutet.
    Moa har nog inte fått ngn sjukdom från babysimmet alls, men hon verkar ha ett bra immunförsvar tror vi. Vi började när hon var 4 mån för det var det tidigaste man fick där vi går. De säger att huvudet ska vara stadigt iaf. Det är jättebra stimulans för barnen (om de tycker om det vilket Moa gör) så prova! De brukar sova bra efteråt (även på natten)...

Lappis: håller tummarna att du är nedreglerad nu - men troligtvis är du väl det med tanke på blödningen.

MSW: håller tummarna för ditt trombocytvärde också. Hur var det - hade du opererat bort mjälten el blev det inget? Kommer inte riktigt ihåg...

Tinga: ngt som ni kanske ska tänka på är att er vagn inte får vara för tung, så att du orkar hysta in den i bilen (el ni hade kanske ingen bil?). Med tanke på att det är en tvillingvagn så lär den väl ändå väga lite mer.

Vi köpte ju vår Brio på Blocket och sedan en tid tillbaka hittade vi en billig 3-hjuling (Crescent Logic), så nu har vi 2 vagnar; en "stadsvagn" och en "skogspromenadvagn". Vet inte än om vi behåller Brion, vi får se. Den har ju sina poänger den med...

Ang UL så tyckte jag att första UL:et var en härlig upplevelse - sedan blev man lite blasé (jag gjorde ju 4 st). Särskilt stora UL:et var en besvikelse för då ser man ju inte hela fostret hela tiden, för det har blivit så stort. Att se en magsäck och en urinblåsa är ju inte lika intressant... (för oss lekmän iaf )

Vänner: låter som om jag får intevjua dig ang möhippan - ska ju vara med och fixa en i vår. Lät som ni hade jättekul!!!

Igår kände jag mig som en urusel mamma. Moa körde med mig på natten; vaknade typ 4 ggr som jag vagnade henne och sista gången höll jag på i en timme(!). Hon hade varit påväg att bli förstoppad så vi hade gett henne mer katrinplommonpuré varvid hon fick en massa gaser och då vaknar hon av ont i magen. Och jag visste att hon skulle ha somnat på ett kick om hon fått nappen (det samma hände i Stockholm och då löste jag det så för att Vänner och hennes prins inte skulle vakna). Men jag hade bestämt mig för att hon inte skulle ha nappen, hon skulle somna om ändå för det har hon ju alltid kunnat förut. Nåja efter en timme var mitt tålamod helt slut och jag lyfte över henne i sängen, tryckte in nappen och sa högt "SOV!". Kände mig inte särskilt snäll. Och konstruktivt var det ju inte heller för då skrek hon ju bara högre. Det slutade med att hon fick sova hos mig med napp för att jag skulle få sova lite, då somnade hon givetvis på en minut... Besegrad
    Och sedan var hon grinig igår och jag kände bara "men ligg där och skrik då!". Som mamma behöver man verkligen mer tålamod än vad jag har Jag får sådana skuldkänslor ibland. Ngn annan som kan känna så?!
    Idag känns det dock mkt bättre eftersom hon sov från kl 19 till 05.40 - 40 min längre än hon brukar tom. Och utan att vakna en enda gång. Vilken skillnad det är på mitt tålamod när jag fått sova bra...

• muggles

Piggelin: glömde skriva en sak igår - jag känner verkligen igen det där med beslutsamheten att "nu jävlar!". Och det är bra - för endast då har man motivationen att genomföra det när man står där mitt i natten och bara vill sova. Då är det så lätt att gå på de lätta lösningarna...

Imorgon kväll åker jag förresten till Åre - jag ska åka skidor (offpist och puckel!!!), dricka (lite) vin, umgås med VUXNA, men framförallt SOVA. Behöver ett litet break från mammalivet... På lördag ska vi tydligen åka scoter också vilket är himla kul för det har jag aldrig gjort men velat prova länge.

• muggles

Tack Vickan - jag vet att skuldkänslor inte är konstruktivt. Men hur jobbar man bort dem?! Jag inser när jag tänker efter att jag vill vara en perfekt mamma och det går ju inte. Och som tur är förstår ju Moa än så länge inte när jag säger ngt som inte är snällt... Min man brukar säga "men du skakar henne inte el hur?" och nej, det skulle jag aldrig göra såklart. Men jag kan säga att jag förstår faktiskt de kolikföräldrar som vill slänga ut barnet genom fönstret. Ibland känner man sig så maktlös med ett skrikande barn...

• muggles

Sweet: haha, skrattade till när du skrev att man har rätt att tycka att folk som stör en stup i kvarten är jobbiga. Fniss! Och när du lägger upp det så så...
    En kompis till mig har döpt sin dotter till Noelia vilket jag tycker är jättefint (och ovanligt). Det är tydligen spanskt från början men jag tycker det funkar både i Sverige och på engelska.

Annars hade Moa varit en Jonathan om hon varit kille men jag håller med om att killnamn är mkt svårare. Alexander tycker jag är fint också. Och Elias men det är ju jättepoppis nu.

Oms och MrsB: vad skönt att ni känner igen er! Det är bara så skönt att få "lufta" det man känner! Och Oms - PRECIS som du beskriver känns det! Att hon "förstör" det som jag försöker bygga upp!

Igår hade jag en betydligt bättre dag - Moa var på soligt humör och jag hade ju sovit bättre pga att hon sovit fram till halv sex på morgonen. Hon var hur go som helst; ville bara stå och gå med stöd hela tiden och samtidigt "pratar" hon massor. Så i går kväll fick jag ångest över att jag ska åka ifrån henne i 4 dagar. Men det blir ett nyttigt break - skönt att få känna att man saknar henne också!

Ibland undrar jag hur ni som ännu inte har barn känner när vi klagar - vill ni verkligen fortfarande när ni hör om hur billiga barnen är på Blocket?!

• muggles

Just det - glömde nästan: en magbild på Tinga och tvillingarna är nu upplagd i galleriet. Förlåt Tinga för delayen - jag har prioriterat sömn framför datortid nu några förmiddagar i rad... Vilket även sker nu! Har varit vaken sedan 04.30 - GÄÄÄÄSP!

• muggles

Nu sticker jag till Åre - superstressad, måste packa det sista medan Moa sover!

Håller precis på att ladda upp Izzies Matilda till galleriet.

Ha det så bra allihop!!!

• muggles

Halloj i tråden!
    Tillbaka från Åre som var härligt med dunderbra skidåkning (en del offpist och puckel men mest pist för jag är ju otränad). Bara lite vin så jag skulle sova bra som var min huvudprio och en hel del jobbsnack så nu är jag uppdaterad Lite sugen på att börja jobba faktiskt... De har ju hur mkt som helst att göra så det blir förmodligen en rivstart i juni.

Har skummat ikapp lite.

Cicci: aha, så du tittar alltid på staken när ni får till det?! Ibland känner jag bara... Lät som om ni haft det härligt vid poolen och i solen.

Piggelin: gött att det funkar med ersättning för Amanda! Hon har ju fått en dunderstart med all bröstmjölk och får ju fortsatt amning så det är ju super.

Tinga: hoppas det löser sig med blodtrycket! Det kanske inte har stigit så extremhögt pga att du redan tänkt på att ta det lugnare så det har nog inte varit förgäves ändå?

MSW: läskigt med dina värden - finns det fara för bebisen? Hoppas "dosen" hjälpte!

Lappis: hoppas äggen har växt sig fina tills på torsdag!

Moa tittade i helt allvarligt i flera sekunder på mig innan hon log - det var lite läskigt. Och hon ler betydligt mer och oftare mot maken och tittar efter honom hela tiden. Tänk vad fort de fäster sig vid den som är hemma mest!!! Men hon är hur go som helst nu, skrattar hela tiden (verkar vara nya grejen) och har en massa nya ljud och grejer för sig som hon inte hade för bara 4 dagar sedan.

Kul med trådträff på torsdag också - hoppas du kan då fortfarande Pirr!

Svar på tråden Barnkarusellen