• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • muggles

Pirrs dotter finns i galleriet! Grattis än en gång Pirr, till en söt tjej!

• Mrs  B

Nu sover äntligen Malte och febern tycks ha gått ner.....
    Han har krånglat hela dagen, men har i alla fall ätit.

Hur hade ni andra det med första sprutan??????
    Max reagerade ingenting nämligen.

Max sitter i badet och jag kan pausa i några minuter.

Pratade precis med maken och vi kom in i en diskussion angående Maxs potträning. Han vill nämligen att vi ska skippa blöjan på natten också nu medan jag vill att vi tar en sak i taget, dagen först och sen natten. Tror inte på att man kan ta allt på samma gång.

Lappis
    Ha en riktigt skön semester!!!!!!

Pirr
    Grattis än en gång till flickan!!!!!!!!!!!
    Jag blev sydd i 1,5 timme med Max och 20 min med Malte.

• Mrs  B

August = BF maj 2008
    Start september = BF 22/5 2008
    Clownis= BF 23/6 2008
    Junilejon= BF 8/7 2008
    Nattson= BF 17/7 2008
    Sweet= BF 20/7 2008
    Victory= BF 30/7 2008
    Tinga= BF 31/7 2008
    MWS= BF 31/8 2008
    Zozo= BF 11/9 2008

• Nu är jag fruLlan

Hejsan tjejer
    Lapinette: Hoppas att du har det bra på resan och att du kan hämta nya krafter.

Gosnosen: Härligt att det händer saker. Ska hålla alla tummar för att det ska gå bra nu!!!!!

Telis: lycka till med sprayandet eller var det sprutandet och hoppas att du får bra under tiden och att det blir "resultat" av det hela.

MrsB:
    Vi märkte ingenting på borren varken av första eller andra vaccinationen. Men han fick en alvedon till natten samma dag båda gångerna för säkerhets skull.

Liten: vad skönt att tjejen valde helt rätt tillfälle att sova 3 timmar i sträck. Perfekt timing till jobbet.

BS: usch det där låter helt ohållbart i mina öron. Fy bubblan. Jag skulle nog sluta amma om det inte gick att få ordning på det hela. Erbjud henne enbart flaska och tar hon inte den så får hon vara hungrig.

Låter kanske hårt men jag tror att man måste vara lite bestämd ibland. När vi skulle lära borren att ta välling så gjorde jag så. Han fick välling och ville inte ha. Han drog bort huvet flera gånger. Då slutade jag och så fick han leka själv på golvet istället. Efetrsom han var hungrig så tjatade han ju snart igen. och då fick han välling på nytt. Samma visa han ville inte ha alls och han fick återigen leka själv. Så gjorde vi ett par gånger till. Den fjärde gången tror jag det var så tittade han länge på mig och sen sög han i sig vällingen. Nästa dag var det samma visa men tredje dagen tog han vällingen direkt.
    Jag tror att man måste bråka lite. Men det kanske ni har gjort.

Jag tror att bebisar är så smarta och envisa att de vet att de får som de vill bara de gnäller. Den kampen tror jag tyvvär att man måste vinna för att få ro.

Litens tips var kanske inte så dumt.

Mugglan. åhhhh vad jag mös när jag läste hur du och moa mös ihop , kittlandet, skrattandet och kramarna. Det lät jätten mysigt.

Själva är vi fortfarande riktigt risiga. Borren är vel den i familjen som mår bäst faktiskt även fast han snorar och hostar. Eller så är han bara tapprast och minst gnällig

Jag har förresten bestämt mig för att åka till Dublin efetr myyyycket grubblande. Men maken ska få ha riktig bonding time med borren. och jag tror att han tycker det ska bli jätte kul. han är super med borren men har ännu inte haft helhetsansvaret dygnet runt.
    Har gjort upp ett ordentligt schema över tider osv

återkommer

• Frejis

Gosnosen, äggplock redan på måndag, det gick fort. Tror nog att det kommer att gå finfint denna gång. Håller tummarna.

Pirr - tack för förlossningsberättelsen, alltid intressant att läsa. Ska kika på bilden som du skickat till Muggles snart.

Frullan - så det blir Dublin, kul!

Lapinette - vill önska dig en riktigt trevlig och avkopplande resa

Mrs_B - det blev en imponerande BF-lista. Det gäller för oss ivf:arna att tima varandra där

Trevlig kväll!

• Nu är jag fruLlan

Så nu har jag lagt borren för en liten power nap. Han sover en halvtimme så här dags för att orka vara glad till sängdags vid 21.

Hmmm hade massor mer att kommentera men det har på något sätt bara fursvunnit i dimman i skallen.

Sweet förresten. Hur mår du? Hur långt gånget är det? och vad i fanders är det för kön på krabaten där inne?

Pirr: lät som en bra förlossning även fast du verkar ha spruckit en hel del AJ! Grattis till lill tjejenm!!!!

Förresten: var är omsan? är det någon som vet hur det är emd henne och tjejen. Hoppas att allt är bra.

Jag gissar att jag kommer att få mjölkstockning i helgen trots bröstpumpen men men.... så får det bli. Kanske ett bra sätt att få ner produktionen på. Jag ammar eftermiddag, kväll, natt och morgon nuförtiden så vi får se hur det går.
    Har ju massa bröstmjölk i frysen som maken ska ge borren så han kommer inte bara få välling och mat.

BS: åter till amningsproblemet. Jag förstår tanken med en tid som är "gränsen" för amning. Jag hade ungefär så när jag skulle ta bort ett mål på natten. Borren åt ju vid midnatt förut efter han var sjuk och när jag skulle ta bort det så sa jag att jag inte skulle amma innan 2.30 på natten. Så han fick napp och ramsa när han vaknade innan dess. Vissa nätter somnade han utan problem andra nätter fick vi ge napp flera gånger. och gränsen var inte benhård. Men väldigt snart så slutade han ju vakna för mat då.

Men jag gissar att ni prövat det mesta. Hmmm undrar vad det kan bero på att hon är såååååå hungrig efter mat på natten. Men helt klart så måste ni få ordning på det. jag kan tänka mig hur påfrestande det är.

Hur ska man förresten tänka med nattmatning. Borren äter ju vid 4 tiden. jag störs inte alls av detmen jag vet ju att de säger att barn i den här åldern inte behöver mat på natten. Ska man försöka få bort det målet eller ska man tycka det är okej att han äter då. Eller är det bättre att ta bort det målet nu för att slippa problem i framtiden. hur resonerar ni andra?

• fru AM

Frullan: Topp att du åker till Dublin! Tror inte du kommer ångra dig! Vill ni ha krog/bar-tips så hojta till.

BS: När det gäller amningsstopp/uppstyrning så tror jag liksom flera här inne på drastiska åtgärder. Blåvägra. Tejpa tuttarna. Dra till New York. Typ. En kompis till mig hade en son som bara vägrade sluta ... han (storväxt från början) blev större och större, tills lut var han två år och JÄTTESTOR (låter som inledningen till tjuren Ferdinand ). Och han brottade i princip ner sin mamma på nätterna och vålds-ammade henne. Helt galet. Hon var tvungen att sjukskriva sig en vecka, ringa in sina föräldrar och på det sättet få stopp på mjölkmonstret. Så det är bäst att sluta i tid

• fru AM

GLÖMDE ngt viktigt:
    Pirr!: Så skönt att läsa din förlossningsberättelse. Lät som en bra förlossning (väldigt likartad min, förutom min avslutning med sugklocka o klipp). Och vilken söt liten gosetjej i galleriet! Namn än?

• BrudSommar2006

FruLlan, jo, i värsta fall får jag väl sluta amma helt redan nu, fast jag hade tänkt hålla på ett par månader till egentligen, det är skönt att ha att ta till på dagarna faktiskt. Iris äter ju burkmat nu så jag tror inte att hon behöver någon välling på flaska om hon inte vill ha, hon dricker ju vatten ur vanlig mugg nu också, ibland vill hon ha pipmuggen fortfarande, så det där med flaska har vi nog lagt ner. Som sagt, amningen behöver hon inte för matens skull. Litens tips hade vi eventuellt tänkt ta till när det verkligen var dags att sluta även om jag hellre skulle gjort som de andra tjejerna i föräldragruppen och fasat ut amningen långsamt. Kul att du kommer iväg!

Svar på tråden Barnkarusellen