• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • viktualia

ny rapport från kompisen med förtidigt född son:

ungen hade inte hunnit utvecklas i magen utan fick hjärtopereras..... Operationen gick ut på att stänga ett kärl vid hjärtat som är öppet hos foster men som ska slutas vid födsel. Det är normalt att prematurer har detta kärl öppet och oftast kan man vänta några veckor för att se om det sluter sig själv.

Nu mår han hyfsat efter omständigheterna.. men uuuuuuu vad tungt det här är....

• BrudSommar2006

AM, hjälp, nedbrottning och våldsamning!!! Vi måste få ordning på spjälsängssovandet hör jag!

Ja, var är Omsan, är det någon som har kontakt med henne?

Jag minns i och för sig inte hur länge de höll på och sydde, jag minns bara att det tog en timme för moderkakan att komma ut och att det hängde på håret att det blev operation och sedan var den inte riktigt hel så jag blödde mycket men trots en hel del styngn så upplevde jag inte att det tog så fasligt lång tid. Kanske hade man annat att tänka på då? Imponerande förresten att ni kommer ihåg hur lång tid just det momentet tog!

• BrudSommar2006

FruLlan, sitter han på golvet och leker bara sådär förresten när han är hungrig eller vill något?? Han slänger sig inte vilt omkring, dunkar huvudet i golvet och gallskriker så han tappar andan??? Det går faktiskt att lyfta upp honom sedan utan att behöva brotta ner honom och hoppas att man inte tappar honom när han sparkas och rivs och spjärnar emot??? Har jag nog aldrig varit med om så jag vet inte riktigt hur sånt går till!!!

• BrudSommar2006

Vickan, va! Var Omsan inne i granntråden och tittade inte in här!! Ha, det var det värsta, men då vet vi att hon mår bra i alla fall!

FruLlan förresten, troligtvis är hon inte hungrig utan snuttsugen när hon vaknar, hon tar ju inte napp.

• fru AM

BS: Det var först när lille Oliver blev två år som han lyckades brotta ner mamman. Och då hade han flyttat från spjälsängen till vanlig säng i eget rum ... Det hade nog varit bättre om han hade fått stanna i "buren" .

Det här med nätterna ... alltid är det något. Just nu är Livia helt galen nattetid. Hon skriker sig till vår säng ganska tidigt på natten. Sedan hoppar hon omkring som en wrestlingschampion - sovande (!) - mellan oss, på oss. Vi blir skallade och får tår i näsorna, armbågar mellan revbenen ... Hon verkar ha mardrömmar eller i alla fall väldigt aktiva drömmar - kanske om dagisstarten. Jag har efter att ha pratat med ett gäng människor runtomkring mig insett att hon nog måste få sova hela nätterna hos oss ... Låter helt galet att retardera så men hon reagerar förmodligen på allt det nya och på att bli lämnad på dagis och allt det där. Visar ingenting på dagarna - men lever ut det nattetid. Vi börjar inatt! Lyfter över henne, sovande, till oss när vi går och lägger oss.

• BrudSommar2006

AM, om det inte vore för det här med amingen så är det faktiskt ganska mysigt att ha Iris sovandes i vår säng, vi har så breda sängar nu att vi inte stör varandra längre.

Maken har tagit Iris och åkt och handlat en sväng, bästa stunden på dagen! Tyvärr fungerar det inte att han är hemma med henne på kvällarna, hon blir så grinig, så han måste ut och göra saker med henne för att kunna ha henne. Skönt i alla fall att få vara hemma själv en stund!

• fru AM
    BrudSommar2006 skrev 2008-04-10 19:43:59 följande:
    FruLlan, sitter han på golvet och leker bara sådär förresten när han är hungrig eller vill något?? Han slänger sig inte vilt omkring, dunkar huvudet i golvet och gallskriker så han tappar andan??? Det går faktiskt att lyfta upp honom sedan utan att behöva brotta ner honom och hoppas att man inte tappar honom när han sparkas och rivs och spjärnar emot??? Har jag nog aldrig varit med om så jag vet inte riktigt hur sånt går till!!!
    Herregud, BS - vilken bestämd och egensinnig liten dam du har! Jag kan inte låta bli att le lite - jag förstår givetvis att det är urjobbigt - men du beskriver det så bra! Jag tror Iris kommer gå långt! Kram!
  • BrudSommar2006

AM, hur går det på dagis med sömnen? Sover de en gång mitt på dagen bara som man hört? Sover de ute i sina vagnar eller hur får de dem att sova? Iris sover ju tre gånger per dag, morgon, mitt på dagen och eftermiddag, vet inte hur vi ska hinna få ner det till en gång bara tills i augusti? Hoppas i och för sig att vi får skjuta på starten lite när vi väl fått plats - om vi nu får plats...

• fru AM

BS: Ja visst är det skönt att vara hemma alldeles själv ibland. Jag är också det nu (förutom Livia som sover) - maken är och hämtar sin bonusson = min son på fotbollsträningen. Och jag ska gå o koka te. Go'natt!

Svar på tråden Barnkarusellen