• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • MSW

Lappis: Trevlig resa.. (Bättre sent än aldrig)

Pirr: Tack för intressant läsning.. Skönt att du fick en positiv upplevelse..

Frullan: Starkt av dig att åka, även om det såklart inte går någon nöd på borren.. Vet inte om jag hade klarat.. Tycker juh inte ens om att vara iväg från maken någon längre tid...

Här är det inget vidare idag då makens mormor dog i natt (det tredje dödsfallet i vår närhet på ett halv år).. Förutom det är det väl bra här, bebben sparkar, i morse till och med så maken hann känna...

Massa annat som jag säkert hade tänkt kommentera.. men men..

• BrudSommar2006

MSW, så tråkigt!

Izzie, det låter ju fantastiskt att hon sover så bra, trist med läkaren men bra att ni fått ny tid till någon annan för att gå igenom det hela, jag skulle nog också fundera på snitt till nästa gång för säkerhets skull. Man har ju hört att livmodern är lite uttänjd efter första barnet så att tvåan fixerar sig senare också så det är ju ytterligare något att vara nervös för in i det sista kanske.

Jag är jättetrött förresten, märks inte det här i tråden på allt mitt gnäll!!! I natt fick maken för sig att han skulle försöka få Iris att sova mer i sin säng så han tog fram liggunderlag och sovsäck och lade sig i Iris rum! Hon sov sina vanliga två timmar ungefär, fast då hade vi ju inte hunnit lägga oss än, skrek sedan konstant till klockan tre och sov sedan två timmar till till fem. Då orkade han inte längre utan kom in med henne så att hon fick amma och somna om, hon sov väl en timme efter att ha ammat ena sidan, fick den andra och så sov hon två timmar till till åtta, normalt vaknar hon alltid sex så hon måste varit trött. Det gick ju bara inte att sova när hon skrek så där så vi är lite möra nu men han tänker visst försöka i kväll igen. Risken är väl att han inte hinner komma någon vart och imorgon är det ju söndag så sedan ska han ju upp och jobba. Kanske orkar jag fortsätta själv då men sedan kommer det ju hantverkare på måndag så det blir ju ingen vila för mig heller men, men.

• BrudSommar2006

Muggles, vi körde massor med ersättning i början eftersom jag inte hade så det räckte men det sabbade aldrig min amning utan hon snuttade på och så löste det sig efter några månader.

Däremot tycker jag att det här med amning har sabbat mycket jämfört med om vi hade kört med flaska från början, först ska man amma så mycket som möjligt och lära dem att bli snuttberoende, sedan vid någon osynlig gräns ska de helt plötsligt helst inte vara amningsberoende längre och när det inträffar vet man inte riktigt, man vet bara att helt plötsligt är det ens eget fel att de inte sover eftersom man vant dem vid att amma. Helt galet!

• BrudSommar2006

Mrs B, har inga fler dagisfrågor just nu, är däremot orolig att vi inte ska få någon plats eftersom det verkar som att alla andra fått veta redan och det har inte vi. Vi måste ju veta så att vi kan tala om på jobbet hur vi ska vara hemma. Kommunen säger att de tycker att vi ska ringa runt till de dagis vi står i kö hos, man får stå i kö hos fem här, och kolla om de fördelat alla platser redan eller inte så det får vi väl göra men jag tycker att det är konstigt att alla ska ringa runt själva när det är en gemensam kö, det måste ju störa väldigt att folk ringer hela tiden.

• FruCicci

Hej...

Förstår precis ur du tänker ag amningen BS, jag håller med, så knäppt det är igentligen.
    Har du provat ge henne äppeljuice ist för att amma på natten?
    Kanske ska passa på nästa gång hon är sjuk/magsjuk, tänkte att Junior vill ju inte ens äta bröstet när han är risig, men man får i honom juice. Enligt BM så glömmer de bort bröstet efter ett par dagarn, så det kanske är skönt att höra
    Hoppas maken din fick till det, han verkar iaf målinriktad!

MSW, trist....

Frullan och Lappis är iväg, satt o kollade biljetter till både GBG o Frankrike.... x2000 kostar en hel del de dagarna jag kolla på, fasen med för jag gillar inte det där intercity, tar så lång tid med. Ska se om jag kanske kan lura med mig maken till GBG...
    Muggles, jag har sängplats i Kullavik, men det är väl i förorten va? Erbjuder du dig?
    Det är släkten som har villor där, men jag vet ej hur det är med avstånd, de har sagt att de kör mig vart jag vill alt att jag kan deras bil, men jag hittar inte i GBG... vi får se hur det löser sig.

USCH jag är sååååå nervös att jag har blivit gravid!!!!!!
    I natt hade jag ångest i 2 timmar och kunde inte tänka på något annat. Satans nästäppan, skrämmande, hoppas jag blivit allergisk mot pollen eller ngt. Sen har jag mått illa idag Och jag drack inte ens vin i går
    Vill verkligen ha en nr 2, men inte såååååååååå tätt inpå, jag är inte redo. Känns så hemskt att skriva så, men så är det, jag har till och med förbannat mig över att jag inte tog dagenefter piller och tänkt på abort och massa sjuka saker HMMMMM man kanske ska vänta till jag vet... vill veta nu... Hoppas verkligen inte att jag lyckades, men på ett sätt så skulle det inte förvåna mig liksom. *hjälp*
    Ja ja, tids nog....

I dag regnar det och Junior har fortfarande risig mage, har redan bytt 5 bajsblöjor sedan 04, suck, blöjkontot har gått upp den här veckan...

Någon som hade några symptom typ en vecka innan BIM innan ni plussade, jag hade ju inte ett ända förra gången, mer än nästäppa o irritation... och nu har jag ju inte ens fått mensen... så jag vet inte hur det ska kännas, men jag vet att något knas skedde med äggisarna förra helgen, det är jag bombis på, kände verkligen av det.
    Nu ska jag inte nojja mig här, men som vi har sagt förr, så behöver man ju skriva av sig i tråden ibland...

kramar till er alla och hoppas ni har haft en skön helg så långt

• junilejon

Cicci...tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ditt problem,jag hade ju inte heller några symptom innan...Jag förstå din oro och hur du känner det...det är svårt!!!

Vad många ni är som ska till götet och träffas,bli lite avis!! Hade gärna följt med....fundera på om jag ska ska ta med mamma upp och våldgästa henned kusiner där

Igår var vi och hälsade på mina föräldrar,dem längtade så efter att få se magen
    Och dem är så snälla...vi fick en babysitter,lite kläder,en spjälsäng och en barnvagn av dem Blev så otroligt glad och överraskad..

Sen så skulle jag klippa mig med (min mamma är en gammal frisör) så hon klipper alltid mig!! Fick ett ryck att klippa av allt hår,så jag klippte av ca 18 cm....så nu kallar min man mig för Pulp Linda...han tycket att jag likna Urma i Pulp Fiction
    Det känns jätte konstigt att allt hår är borta,men skönt på samma gång..

Här det vackert väder idag så vi ska till båten med lite fika och fixa lite på den...

• FruCicci

Junilejon, jag vet att ingen kan hjälpa mig.... för det är ju individuellt och oftast märker man ju inget redan en vecka efter ÄL. Jag panikar säkert i onödan, så lätt var det ju inte att bli gravid för mig förra gången.... (men just därför kanske det går snabbare nu, det är ju alltid när man minst anar det, *GULP*)

Härligt med sol, och båt och fika!
    Jag gillar segling och havet jag med, men så är man bla uppvuxen i en sjöofficersfamilj och en stad som är byggd på vatten eller 33 öar kan man säga.

Ha en skön dag!

• FruCicci

När börjar det där loppet på lördagen?
    Nu har jag hittat en hemresa i af, nu ska jag bara komma ner med, tåg hem men funderar på att flyga ner...

• muggles

Cicci: hur är det med Malmö Aviation, brukar inte det kosta typ 900 kr t/r? Kullavik ligger väl på någorlunda avstånd med bil, kan det ta ca 15-20 min in till stan(?). De får väl erbjuda dig en bil med navi - det har de säkert om de bor i Kullavik... Annars har vi som sagt ett gästrum med en 90-säng. Resesäng till Victor kan vi nog låna från kompisar. It's up to you! Kul att du kommer iaf, jag har tid hela dagen att umgås, har skrivit upp det i min kalender att det är tråddejt då.

Läste i tidningen igår en födelseannons där det stod "grattis ... 1 år och välkommen ...", dvs första barnet fyllde 1 när de fick nästa. Hua! Bli gravid när man har en 3-månaders... Om du inte vill bli gravid nu så hoppas jag att du inte blev det men visst hade det varit typiskt. Ett typiskt practical joke av tanten

MrsB: vi kan ju bestämma ngt när det närmar sig.

Vi fick sålt vår båt igår - äntligen!!! Det bästa är att vi får loss 25 000 kr från båtplatsen (mer än vad vi får för båten) som vi kan säga upp, direkt in på sparkontot. Vi har naggat duktigt från vårt sparkonto under föräldraledigheten.

Tinga: jag tror mkt på rutiner och Anna W beskriver väldigt bra det här med moderskärlek, anknytning och rutiner. Att moderskärleken växer fram i den dagliga omvårdnaden av ett barn och de dagliga rutinerna. Och att rutiner gör att man slipper tänka och ta beslut hela tiden (dvs man slipper hela tiden fråga sin man "när åt hon senast? hur mycket åt hon då?". Jag kan lämna över till min man och han vet precis vad det är för tider och aktiviteter som gäller. Och det är enklare att lämna bort barnet till en barnvakt också.
    Såhär skriver hon.
    "Rutinerna är redskap. Att arbeta och leva efter vissa rutiner betyder ingenting annat för personligheten och dess utveckling än möjligen att energi frigörs till viktigare ting än att fundera över huruvida man ska äta just nu, sova just nu, äta alls eller sova alls, i så fall var och äta vad, och varför inte äta något annat i stället och varför inte sova i en annan säng i stället, och varför just med blå lakan och varför inte äta på fyrkantigt porslin?

Ett spädbarn har inga rutiner. Naturligtvis ska du som vuxen införa dem!"

Och jag håller med...

Ang standardmodellen så har jag och Vänner diskuterat det också och vi tror att det överhuvudtaget är svårt att "standardmodella" ett helammat barn. Anna W gav visst själv mkt ersättning (ammade högst ngn månad har jag förstått) och då funkar det. Med tvillingar får man nog försöker hitta sätt att göra saker samtidigt, tex mata samtidigt, annars kommer det att ta så mkt tid.

• nennesjuttioåtta

hahahha Ciccil, visst vore det för typiskt om det var någon sanning i dina misstankar...? Den som lever får se! En vecka kvar till BIM nu då? Tänk att du redan är inne i svängen igen, mer eller midre. Fast jag hoppas ju att hon bara vill skrämmas lite, och att hon dyker upp om någon vecka så att du får chans att sätta ordentlig fart till sensommaren som ni hellre vill.

BS
    Hoppas, hoppas att ni får ordning snart på Iris sömn och tuttande snart! En massa styrkekramar och: trägen vinner!!

nu ska jag ut till havet och fika. Fantastiskt skitväder idag!

Svar på tråden Barnkarusellen