• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Piggelin1

Angående detta med rutiner så är jag lite kluven, eller tja, hela min personlighet är lite kluven till alltför mkt rutiner... Jag VET att det är bra, speciellt för de små & underlättar för all del en del i tillvaron, men samtidigt så kan jag bli så superanti om jag känner att det låser upp för mkt & att spontaniteten försvinner. Spontaniteten är mellan varven så himla viktig för mig, så då får det hellre bli lite hipp som happ mellan varven. Förmodar att det beror mkt på ens personlighet hur mkt rutiner man har/behöver.

• muggles

Piggelin: jag tror absolut att det beror på förälderns (och barnets!) personlighet hur mkt rutiner man vill ha/behöver! Själv är jag en person som tycker att rutiner avlastar, dvs när de är injobbade så löper allt bara på. Och Moa är ju ett sådant barn som inte somnar av sig självt tex, så när hon har fasta sovtider så somnar hon jättelätt - det gjorde hon inte förut. Hade jag haft ett barn som somnar bara man lägger det i vagnen, oavsett vilken tid på dygnet det är, så hade jag kanske inte jobbat in fasta sovtider tex. Men för mig är det skönt att veta att gnäller hon runt 12-tiden så är hon hungrig och runt 13-tiden så är hon trött (fast med rutiner hinner hon oftast inte gnälla för hon får mat och sömn innan hon blir gnällig...). Ibland när jag tänker på vad som är "rätt" när det gäller barn så tänker jag "hur gör vi vuxna?". Och vi äter ju oftast frukost, lunch mm på samma tider, vi lägger oss oftast samma tid varje kväll (förutsatt att vi jobbar) etc. Men finessen med rutiner är också att man kan bryta dem utan att barnet blir krångligt. Tex har vi en jättebra läggningsrutin och det gjorde att Moa somnade både på tåget från Stockholm (med fullt ljus och en massa ljud i kupéen, och hon somnade i en resesäng hos kompisar när vi var på middag i lördags. Vi håller inte heller fast vid sovtider etc så att vi inte kan göra ngt annat, vi anpassar såklart våra tider så att det funkar för Moa för hon kommer först men om det ngn gång inte funkar så får hon tex somna en stund i bilen, även om det inte är exakt på tiden.

Tinga: hur kommer det sig att det är lättare att mata med ersättning om man vill mata samtidigt? Att amma 2 kan man ju göra samtidigt men att mata med flaska inser jag inte riktigt hur det går till. Då får man palla upp barnen mot varsin kudde och så sitta framför och hålla i 2 flaskor samtidigt eller? Jag tror inte heller att kolik är icke-lindrar överlevnadsångest. Men Anna W har ju inte rätt i allt. Tex har hon fel när det gäller amning, hon hävdar tex att produktionen inte ökar för att man låter barnet snutta ofta (tex på natten), det är helt fel.

Lappis: fy fasen vilket otur. Hoppas att det slutar blöda snart så du kan bada! Du får proppa in en megatampong annars

Fick förresten 2 bra nyheter i lördags - vi sålde båten och svägerskan är äntligen gravid så nu finns hoppet att Moa får åtminstone en kusin! Hon är 38, han är 47 och de har försökt i 2,5 år och nu gjort sin första ivf (i Falun), hon är i v8 så man vet ju inte hur det går. Men jag håller tummarna så jag blir blå!

BS: ja vi ska inte köpa en annan båt än på ett tag. Vi insåg att Moa knappast vill sitta fastspänd i en liten segelbåt i flera timmar sommar Vi åker nog till en sandstrand med henne i stället så hon får leka med spade och hink.

• muggles

BS: vad skönt att det funkar så bra med Iris nu - en stor eloge till din man som bäddade med madrass vid hennes säng och tog tag i det! Det är ju svårare för dig att göra ngt eftersom du är så förknippad med bröstet, alla ger ju rådet att om mamman ammar, så ska mannen ta de första 3 nätterna för avvänjning.

• muggles

Tinga: vi hade också balkongfixardag igår! Det var ju nästan varmt och soligt var det också så det var bara skönt att vara där ute. Jag satte Moa framför den öppna balkongdörren och så skrubbade jag av våra teak-plattor som vi har därute, hon var helnöjd Bara man gör ngt - oavsett om det är tråkigt vuxengöra - så är det tydligen intressant. Sedan gjorde vi en hit-and-run på Blomsterlandet och köpte balkonglåda och en kruka med en buske, och så planterade vi.... penséer!!! Så nu kommer det väl snö... Det är första gången i mitt liv som jag har växter på balkongen och det känns jättefint, nu ska jag verkligen utnyttja den i vår tills jag börjar jobba.

• muggles

Jag har lagt in ett nytaget foto på Moa i galleriet om ngn är intresserad...

• muggles

Ingen mer som vill vara med i galleriet förresten? MSW, Nattson? Magbild på Sweet?

• nennesjuttioåtta

åååh längtar tills man kan ta tag i balkongfixeriet, men här ligger det fortfarande lite snöhögar kvar så jag vågar inte. Vill inte åkalla penséeförbannelsen.

• Mrs  B

Godmorgon alla!!!!

Idag kallar vi vårt hem för sjukstuga/gnällstuga/tröttstuga.

Max har hosta och är hemma från dagis, skulle varit extra där idag eftersom han är ledig på onsdag (vi ska då titta på Mora Träsk).
    Hostar långt ner i lungorna...

Malte gnäller och jag vet egentligen inte vad det är med honom....
    Fick flaskan 19 igår och sov jättebra bra till 01. Ammade mellan 01 och 02 och han somnade men sov bara till 03. Gnällde fram till 03.30 innan jag fick lugna honom med flaskan igen. Sov mellan 04 och 05 och sen gnällde han fram till 07 dp jag fick gen honom bröstet igen.......
    Nu sover han men har fått natta om honom två gånger.

Tröttstugan gäller naturligtvis mig, zzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Igår var en underbar dag här också.
    Jag åkte iväg själv en runda för att handla Brio saker på en Outlet och det var så härligt att få några timmar för sig själv.
    Sen var vi i uterummet resten av dagen, farfar hälsade på, ett kompispar kom förbi på väg hem till Varberg och sen grillade vi och mös till klockan var 20.30.

• Telemarkgrrl

Hej hallå!

Jag har haft en jättemysig, men lite väl social, helg. Hela lördagen gick åt till en släktträff vilket innebar både mastodontfika (jag säger bara tårt- och kakbuffé i tre timmar) och trerättersmiddag på restaurang, bilkörning på sommardäck i snöstorm och massa gos med kusinbarnen. Vilken otrolig skillnad det är på små bebisar, en var ett litet solsken och en ett litet åskmoln.

Sen har vi också hunnit träffa båda svårföräldrarna med respektive, mycket fika och prat har det blivit.

• Telemarkgrrl

Gosnosen, jag har hållt tummarna hela förmiddagen! Hur gick ÄP:et?!

Svar på tråden Barnkarusellen