• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Lapinette

Vill bara sanda en liten halsning fran Hong kong. Kom hit igar morse, nu ar klockan snart 19.30 var tid. Semesterns forsta dagar har innehallit en rejal forkylning som brot ut pa planet, blod i massor...tar det aldrig slut? och sa fick vi inga vaskor. Har vandrat omkring i en vacker vit t-shirt med en glittrig panda pa i 2 dagar. Nu kom vaskorna sa vi kan byta om och ga ut och ata middag med vara vanner ikvall. Imorgon 09.00 flyger vi vidare till Hainan. Dar vantar 35 grader varmt, stor pool...och jag som inte kan satta pa mig en bikini som det forsar just nu . Som sagt...det kan bara bli battre!

• Originalrosen

Hej igen!

New York - söker en restaurang och blev tipsad att fråga i denna tråd. :)

Jag har hört om en restaurang i NY där man som gäst väljer vinet och sedan väljer krögaren ut vad det ska vara för mat till vinet. Är det någon här som vet vad restaurangen heter och som kanske kan berätta lite mer?

**sätter mig framför brasan och väntar i lugn och ro**

• Tinga

BS - hoppas att det gick bättre för din man och Iris inatt, än vad det gjorde igår natt! Det vore ju super om han kunde få in henne på rätt spår under ett par jobbiga nätter, och att du sen kunde spinna vidare på det arbetet. Hoppas att allt går bra!

Cicci - det vore ju bara alltför likt tanten att se till att du, som inte vill bli gravid just nu, blir det, medan andra som inget hellre vill kämpar och kämpar i motvind. Det är väl, som du själv säger, inget annat att göra än att invänta BIM. Hoppas att hon dyker upp som planerat!

Junilejon - kul med ny frisyr! Jag är själv kortklippt sen många år och trivs jättebra med det.

Muggles - ja, den där Barnaboken innehåller mycket intressant läsning! Vi hade mina och makens föräldrar här på middag igår kväll, och de har haft varsitt kolikbarn, så de gav inte mycket för Anna W:s teori om att kolik egentligen inte finns, utan enbart är "obehandlad" överlevnadsångest... Men det är ju som både du och Vänner sagt att där står mycket bra, men annat kan man ta med en nypa salt.

Man vet ju aldrig hur det här med amning kommer att fungera, men min förhoppning är kunna helamma under de första tre månaderna, för då ska maken också vara hemma. Vad jag förstått går många tvillingmammor över till mer och mer ersättning i takt med att de är själva med barnen, just för att kunna mata båda samtidigt. Sen har jag ju ingen aning om hur mycket mjölk jag kommer att ha heller, så kanske får det bli ersättning redan från början. Helst vill jag amma, och jag tänker kämpa en del för att få till det, men samtidigt försöker jag redan nu förbereda mig själv på att det kanske inte går, så att jag inte ska bli heldeppig för att det inte blir som jag tänkt mig. En viss envishet kan man nog ha nytta av för att få amningen att fungera, men det ska ju inte gå över till dumhet, så att man gör våld på sig själv och mår dåligt av det. Gud, vad präktig jag låter!

• Tinga

Idag har vi haft ett alldeles fantastiskt väder här i Lund, så maken och jag har haft balkongfixardag. Den här sommaren ska vi ju inte resa någonstans, så vi kände för att lägga lite extra krut på balkongen. Jag har tvättat och fixat till våra möbler och maken har lagt trätrall. Det blev en mycket varmare och mera ombonad känsla med trätrall på golvet, jämfört med det gråa, gjutna betonggolv där var förut. Men jag tror att jag avvaktar lite med att plantera blommor - Frejis har ju visat att penséer har en snölockande effekt, och det vill jag för allt i världen inte råka ut för! Blir det bara några grader varmare ser jag fram emot att kunna sitta ute i solen under mina lediga eftermiddagar. Bättre blodtryckssänkande medicin kan jag inte tänka mig!

• BrudSommar2006

Cicci, har inte tänkt på att prova juice men däremot har vi kört med ersättning nu och det har gått jättebra. Förstår inte att vi kämpat på med att försöka trycka i henne välling när hon uppenbarligen inte tycker om så länge utan att komma på att prova något annat. Det var det där med att det skulle vara så mättande som vi snöade in på.

Det gick i alla fall mycket bättre för maken igår natt än första natten, hon skrek i princip inget alls, vaknade flera gånger så att han fick vagga och en gång fick han ta till flaskan men annars så låg hon i sin säng till halv sex då hon fick komma över till vår säng, snuttade ena sidan och sov en timme, snuttade andra sidan och sov en timme till och så var klockan närmare åtta innan jag behövde gå upp, det minns jag inte ens när det hände sist. Själv hade jag svårt att sova ändå, men, men. I natt blir tredje natten som maken tänker campa på golvet i Iris rum, hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll.

• BrudSommar2006

Cicci, när är det dags att testa? Om det var falskt alarm så kommer det väl ingen mens i alla fall så det är väl inget säkert tecken på vare sig det ena eller det andra i ditt fall gissar jag. Det blir väl till att ta till stickan för att veta säkert då. Både spännande och läskigt på samma gång alltså!

Lapinette, förkylning, försvunna väskor och ingen bikini, då kan det verkligen bara bli bättre!! God fortsatt semester!!

Muggles, ska ni vara båtlösa ett tag nu då? Vi vill gärna ha en liten motorbåt fast det får vänta ett par år nu när vi vill hålla på i trädgården och inte vet om vi ska satsa på ett syskon åt Iris eller inte. Men sedan så.

Rosen, det borde verkligen finnas någon i den här tråden som kan hjälpa dig, de tittar nog in förr eller senare!

• BrudSommar2006

Cicci, jag hade inga symptom innan jag plussade så jag är inte till någon hjälp. Stackars Victor som fortfarande är lite risig, hoppas att han blir bra snart. Vi har varit på Ikea idag bland en massa snoriga barn och suttit i barnstol som säkert var full med bakterier (fast jag torkade så gott det gick) så nu blir Iris säkert sjuk igen!

Angående våra rutiner så är det väl hyfsat fasta fast lite beror det på när Iris vaknar på morgonen, om hon får för sig att sova en timme längre så väcker jag henne inte för sakens skull! Mattiderna är alltid ungefär desamma men sömnen blir ju förskjuten då och ibland är vi ute och åker och så somnar hon i bilen fast det egentligen inte är sovtid osv.

• Piggelin1

Hej allihopa,
    Har haft fullt upp de senaste dagarna & inte alls hunnit skriva. Läst lite då & då & klottrat ner på en lapp i vanlig ordning, men det lilla jag skrivit har blivit i resetråden istället

Gör ett försök nu iaf, så får vi se hur långt jag hinner? Skriver i word, så kan jag fortsätta senare om ngt kommer emellan...

Först ännu ett grattis till Pirr & lilla tjejen, tack för berättelsen! Vad bra att BM var så noga när hon sydde dig, även om det tog sin lilla tid? Var söt hon är dessutom, din lilla dotter & vackert namn också!

Izzie, kul att du tittar in här ? insåg när jag kollade in galleriet att jag inte sett din Matilda innan! Jättefin liten tjej hon med! Vad bra med de olika samtalen ang din förlossning också.

Tinga ? vad gott att det funkar så bra att jobba halvtid & att du mår så bra! Gott att höra!

Liten, vi körde på BVC?s inrådan med salisylsyrevaselin (eller vad det nu heter) för A?s skorv. Ena gången lät vi det verka ett par timmar, andra gången över natten, fast då var det svårare att få bort ? hade liksom torkat in lite för mkt tycker jag. Fick tipset av min kusin att gnugga med en mjuk tandborste när man ska få bort det, funkade jättebra! Efter dessa två ggr så försvann skorvet, jätteskönt. Vissa barn dras ju med det tills de är 3-4 år.

Ang tråddejt i Götet ? klart att jag joinar! Cissi, tror att loppet börjar vid 14-tiden, sen tar det väl en halvtimme eller så innan eliten kommer till Avenyn. Men visst går Avenyn uppför, iaf den sista biten upp mot Götaplatsen ? det märks framför allt när man cyklar där Nu var det ett par år sen jag kollade in loppet, men om jag inte minns alldeles tokigt så var det väldigt knökat nere vid Brunnsparken, men längre upp på Avenyn var det inte lika trångt. Däremot minns jag att jag nästan blev ?åksjuk? av att kolla efter löpare som springer förbi. Om man själv springer är det nog betydligt lättare att se folk som står & kollar än att vara publik & alla bara swischar förbi hela tiden!

På tal om tråddejt, så har jag nämnt för Lappis & Telis i resetråden att vi kommer att vara i Sthlm helgen runt den 6 juni, vore jättekul att ses då, de som kan! Vet ännu inte vilken dag som jag kan (40-årsfest den sjätte & sen ska vi bo hos kompisar i Bromma som vi kommer att umgås en del med), men om det kniper på själva helgen så har jag planer på att Amanda & jag ev stannar mån-tis också, så då kanske man kan ses för lunch alt. efter jobbet, de som kan & vill?!

Frullan, hoppas att tjejhelgen i Dublin blev jättelyckad ? kul att du bestämde dig för att åka iväg!!

Muggles, ang tillvalen till huset, så blir det tidigast i juni som vi drar igång med det, annars i augusti ngn gång.

Vickan, tack för tipset om att stoppa färska jordgubbar i frysen så att det ?allergena? försvinner, ska helt klart testa det i sommar!!

• Piggelin1

Var förresten på BabyBarn-mässan i fredags - jeeeesus vad mkt barnvagnar & gravida man såg! Har definitivt aldrig sett så många samtidigt förut!
    Massor av grejor, allt från vagnar & coola kläder till försäkringar & fertilitetscentrum...

Muggles, bland annat hade Me&I en ganska stor monter där de sålde sina kläder, bla sålde de 200-kronorsbodyn jag köpte på "partyt" en vecka tidigare för 120 spänn

• Piggelin1

...och i torsdags blev det en utflykt till Lager 157 i Gällstad utanför Ulricehamn. Kompisen & jag trodde vi skulle hitta en del bra bebiskläder, men det fanns i princip ingenting, så vi fick shoppa till oss själva istället
    Lyxigt att gå omkring där & kolla & slippa trängas, nästan inget folk alls!

...och på tal om ingenting, nu i helgen har vi varit bjudna på middag hos kompisar både igår & idag - lyxigt!
    Paret vi var hos idag var i Sydafrika för ett tag sen & visade sina bilder, blev såååå sugna på att åka dit igen! Amanda får växa till sig lite, sen drar vi!

Sweet förresten, tänkte att du kanske kunde hjälpa Rosen med hennes fråga ovanför, om restauranten i NYC - jag hänvisade henne hit/till dig från resetråden

Svar på tråden Barnkarusellen