• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • fru AM

Lappis: Jag jagar dig i resetråden om du inte märkt det

Hoppas ni får en härlig Hong Kong-vistelse! Min brorsa ska också dit i jobbet - så stöter ni på en fotbollstokig svensk i parfymbranschen så vet du vem det är!

• fru AM

BS - och andra som läst om våra bekymmer med Livias wrestlingsmatcher på nätterna. I natt sov hon hos oss hela natten (vi lyfte över henne till oss när vi gick och lade oss). Och förutom någon liten viftning så har hon sovit lugnt hela natten! Halleluja moment.

• Tinga

Pirr - tack för din förlossningsberättelse! Skönt att höra att du känner dig nöjd, trots att du fick sys en hel del. Jag kommer inte åt galleriet när jag är uppkopplad från jobbet, men ska kolla därhemma i helgen. Är ju nyfiken på din lilla tjej!

Gosnosen - vi får säkert mycket utbyte av varandra i resetråden, när vi nu har så lika preferenser. Spännande med äggplock på måndag!

Cicci - vad kul att du också planerar att komma till Göteborg när vi skåningar kommer dit! Och japp; det är lördagen den 17/5 det är dags för trådträff.

FruLlan - vad kul att du bestämt dig för att åka till Dublin; du får säkert en toppenhelg, och det tror jag att Borren också får. Det blir säkert kul för honom och hans pappa att få ha en hel helg tillsammans.

BS - det låter verkligen som en tuff kamp, den du för med/mot Iris!

AM - så skönt att det funkade bra att lyfta över Livia till er säng. Det kan ju vara mödan värt att göra det ett tag, så att både hon och ni får sova ordentligt. Så småninom sover hon säkert gott i sin egen säng igen.

Min blodtrycksmätning igår gick finemang; det var t o m ner lite från senast, 135/90 istället för 140/90. Förvisso är undertrycket det viktigaste, men det är i alla fall skönt att se att det inte stigit alls på en hel månad. Förhoppningsvis innebär det att det här är en stabil nivå för mig, och att det håller sig så här. Då är både BM och jag nöjda. Jag känner mig i alla fall väldigt lugn och harmonisk, och njuter av graviditeten igen.

Igår gjordes förresten den första mätningen av livmodern också, och efter 24 fullgångna veckor motsvarar min livmoder normalstorleken för en 26 veckors enlinggraviditet, så så där jättestor tycker jag inte att jag är. Till nästa besök skulle BM skaffa fram en tvillingmagekurva, så att jag kan jämföras med min egen kategori.

• junilejon

Pirr...Vad underbart att få läsa om när lilla damen äntligen kom ....vad skönt att det gick så smidigt!Hoppas att det gör det för mig med...

Lappis,ha nu en underbar semester i Hongkong och njut av livet och att det kan vara posetivt ibland oxså...kram

• BrudSommar2006

Cicci, aha, så du har verkligen slutat att amma helt, då kan ju faktiskt mensen komma precis när som helst eller också inte!!!

AM, vad skönt att ni fått sova allihop!

Iris sover sin morgonsömn i vagnen nu efter en halv flaska ersättning, hon gillar verkligen inte välling och jag förstår henne, det luktar ju tom illa, hon behöver den ju inte heller för matens skull. Däremot hittade jag några överblivna tetror ersättning när jag rensade skåpet och tänkte att de kan jag ju prova i stället för att slänga och det verkar ju gå bättre för att tillfredsställa snuttbehovet lite.

Igår kväll sov hon som vanligt ungefär två timmar i sin säng innan hon vaknade men ikväll är det fredag så maken ska försöka få henne att sova längre i natt. Ska utrusta honom med en flaska ersättning så får hon väl göra som hon vill om hon vill snutta av den eller skrika antar jag. Hade tänkt amma på tills hon är tolv månader ungefär men vi får väl se helt enkelt.

Tinga, ja det är lite jobbigt med Iris men egentligen är det mest jobbigt för att jag testat olika saker som inte fungerat, det är ju inte så att jag sitter och gråter av trötthet och håller på att gå under eller så på dagarna även om jag är trött och Iris är ju underbar när hon är på gott humör. Man önskar att det var lättare att se saker i svart och vitt och veta vad som var rätt och fel!!

I maj åker maken iväg till USA igen i tio dagar, hoppas att vi kommit en bit på väg med sömn och annat vid det laget, fast jag funderar faktiskt på att åka med mina föräldrar ner till Öland en vecka då, kunde vara trevligt att komma hemifrån och så får jag ju hjälp med Iris.

• BrudSommar2006

Tinga, så bra att blodtrycket håller sig på mattan, då ska det säkert gå bra nu, jag har för mig att blodtrycket brukar öka i mitten av graviditeten och det kanske har ökat klart för din del nu då.

• muggles

Lappis: kanske har missat dig redan men HA SÅ KUL i Hong kong!!! Drick många drinkar...

Cicci: VAD KUL att du också kommer ner till den 17:e!!! Behöver du sängplats? Gästrummet är ledigt... Jag håller med dig om att man inte får dalta med barn. Jag har ju fått ta några matstrider med Moa för hon är också viljestark, det gäller att visa dem vem som bestämmer.

Tinga: vad skönt att blodtrycket håller sig på plats, då funkar ju sjukskrivningen. Ska bli jättekul att ses igen! Skulle din man springa loppet? Apropå att det tydligen går uppför på Avenyn - har man klarat de båda broarna så kan inte Avenyn vara ngn fara... DE är jobbiga! Jag funderade på om Götaplatsen kan vara en bra plats för dig att stå på - där finns ju både Poseidon (fontän) och busshållplatser så att du har någonstans att sitta medan du väntar (kan vara bra när man är gravid...).

• fru AM

BS: Åk till Öland med föräldrarna! Det är ju ett jättebra tillfälle - kanske kan de ta henne en hel natt? Jag menar - hur gärna Iris än vill så kan ju inte mormor och morfar amma ... Om de är pigga och inte för gamla så kanske de vill och kan?

• Nattson

Sweet, Ah så det är en liten tjej du väntar! Spännande!
    Vi har inte tagit reda på könet och här på jobbet gissar alla på att det är en kille. Men vi får se

BS: Igår flöt hela dagen på utan några svimmnings känslor. BM tror att det är blodtrycksfall men hon satte upp en tid till läkaren nästa vecka på tisdag. Så vi får se vad han säger. Hon undrade om jag ville sjukskriva mig en vecka till läkartiden, men jag sa nej. Så vi får se vad läkaren säger.
    Kämpa på med Iris och ammningen! Låter tufft!

• start september

Idag går jag in i vecka 35 och med tanke på hur "normal" och pigg jag känt mig så är det väl på tiden att jag får lida lite också.

De två senaste nätterna har jag vaknat mitt i natten och inte kunnat somna om, troligen för att jag försökt vända på mig och misslyckats/strandat på rygg. Första natten var det att den lill* sparkade så mycket så att det bara inte gick. Andra natten vaknade jag av något ljud utifrån, men sen blev det omväxlande sparkar och halsbränna som höll mig vaken.

Usch vilken skillnad det gör att ha sovit lite kasst märker jag idag.

Stor eloge till alla er med småttingar som klarar sömnbristen så bra!

Svar på tråden Barnkarusellen