• Nalle Puh 40

Budgettips

Tänkte vi kunde ha en tråd med våra bästa "budgettips". Har suttit och räknat lite på vår ekonomi nu och det blir ganska mycket pengar i slutändan...

Mitt budgettips är att strunta i placeringskort och istället skriva på fina stenar eller helt enkelt göra dem själv.

Vad är ditt bästa tips?

• Svar på tråden Budgettips
  • ganesha

Att göra så mycket som möjligt själv är ganska självsagt.
    Och om man börjar i tid med små inköp så känns det inte lika tungt med utgifterna.

Vi har droppat middagen, på så sätt slipper vi betala för mat, porslin, bordsdekoration och så vidare. Vi har ett barbord (sprit från Tyskland), kaffe (min bror är barista) och tårta (catering). Det är ett höstbröllop så det som behöver dekoreras blir inte så dyrt.
    Vi hyr en fotograf till vigseln och får kompispris. På festen får gästerna fota - några utses för att säkra att allt täcks, men alla uppmanas att fota. Min sambo kommer gör en hemsida med möjlighet för alla att enkelt lägga upp sina foton så folk kan dela med varandra. Då slipper man utgifterna för CDskivor och porto.
    Vi kommer eventuellt ha en billig ring och byta upp oss om några år. Kanske något till 10årsjubileumet.

Har en kompis som sjunger gratis under vigseln, ett par andra kompisar som spelar på festen mot öl och strängar.
    Mammas kompis tillverkar smycken och kommer göra mina. Jag tror inte att hon kommer ta så mycket betalt, men det har vi inte diskuterat.
    Kommer lägga sminket, alternativt be en kompis. Hon ska även sy ihop mitt hår (har dreads).

Det som kostar pengar är egentligen klänningen. Inte för att den måste, utan för att jag aldrig sett en brudklänning som fallit mig i smaken. En bekant som är sömmerska syr åt mig, men det blir några tusenlappar.
    Resten av krutet kommer läggas på bröllopsresan.

• Utomlands 2008

Ganesha: Uppfattar jag det rätt med att ni har kaffe o tårta och sedan fest med alkohol? Ingen mat alls? Hur dags är bröllopet?

• Piggelinlover
    RDF skrev 2008-04-14 16:06:45 följande:
    Billiga och fina smycken finns här.www.novaparldesign.se Där köpte jag mina smycken, gick på 217:- (örhängen och halsband).Skor köpte jag billigt på skopunkten.
    Gud vilken underbar sida.=)...
    kommer shoppa min smycken till bröllopet härifrån det är en sak som är säker...
  • kikalt

- Gör festprogram och placeringskort själva.

- Anlita en bra fotograf i släkt eller bekantskapskretsen istället för att betala en yrkesfotograf (kan ju för all del finnas såna i släkten också)

- Fest i billig lokal, t ex bygdegård, så slipper man köpa en massa tallrikar, glas osv.

- Gör egen mat eller kör på cateringbuffé (vi gjorde egna förrätter och tårtor och hade billig cateringbuffé till huvudrätt).

- skippa vigselring, eller köp billig

- låna smycken

- köp ett par billiga 10-pack rosor och be dom binda och göra coursage av dem (mitt gick på 300 kr) eller gör egen bukett

- sminka själv

- mannen kan ju alltid ha kostym, det hade min. Vi snyggade upp honom med en väst som matchade min korsett och en kravatt så att han blev riktigt snygg

- köp billiga dukar, servetter, ljushållare osv på IKEA

- skippa livemusik och ta med ett gäng cd-skivor istället

• Troll1

Det är rätt ok prismässigt att hyra porslinet också.

Jag köper lite saker då och då, när det reas osv.

Tradera & Ebay icke att förglömma heller....

• Kireina

Min budgettips får väl bli att anlita en handelsträdgård till blommorna istället för en blomsterbutik.

Vi får betala under 400 för min bukett (vita rosor), 2 corsage och några lösa vita rosor.

Andra tipset blir väl att våga kika på coop o liknande efter skor, jag ramlade över mina brudskor (finns i mitt galleri) för 50 kr på rea på coop.

Min tärna gör mitt hår och smink.

Min svägerska gillar att trä halsband o ska därför göra halsband till mig o tärnan. Det är förövrigt något man smidigt kan göra själv. Finns massor med billiga pärlor o annat i hobbybutiker.

• Thewedding

Vi skippade 3 rätters som skulle gå på ca 33000 kr inkl dryck och valde välkomsdrink, planka fisk/kött bröllopstårta kaffe vickningsmat grillad korv och bröd grillspett inkl dryck och massa snacka ca 15 000 kr

• SweetSun

nåt som vi dragit in på är ju just ringarna.. ist för vigselring snyggar vi till hans förlovningsring, och jag har en släktring som ska piffas upp.

sen har vi bara fina kläder ingen bröllopsklänning. Om man nu måste ha det kan man ju köpa en begagnad.. :)

hyr bygdegård där allt ingår (porslin).

bjuder på enkel mat. inge 3rätters.

• Mrs Van Derkamp

Jag förstår inte hur ni kan få det så billigt.Fast jag räknar på 2-rätters,dryck,tårta,champagne till brudskål för det vill jag gärna ha,vickning med dryck,liveband,fest i bygdegård,proffsfotograf,köpta trycksaker vill jag oxå gärna ha går det ialla fall på runt 120.000 kr för resa och ringar med 80 gäster.Jag vill helst att det ska kosta runt 50.000 kr för allt...Hur gör ni?Gör ni tårtan/maten själva?Köper drickan i tyskland och låter släktingar fotografera?Mamma sy klänning?

• kikalt

Ja, vårt gick loss på 30000 (ingen resa) trots att mamma syr klänningen (dock inte korsetten som var dyr), syrrorna och svärfar fotograferade coh vi inte hade någon livemusik. Och vi lagade egen förrätt samt tårta (ingen annan efterrätt heller), hittade billig bygdegård osv. och då vi var sammanlagt 45 personer på festen. Vi hade kunnat komma ner några hundralappar här eller där för bordsdekorationerna och inbjudningskorten (som blev dyra eftersom vi planerade i sista sekund) men om vi skulle haft det billigare än så här så hade vi fått göra varmrätten själva och dragit ner massor på valfrihet vad gällde alkoholen också. Då fick vi ändå tag i väldigt billig cateringbuffé. Så jag förstår att det drar iväg snabbt med många gäster, proffsfotograf, ringar och resa dessutom.

Svar på tråden Budgettips