• Nalle Puh 40

Budgettips

Tänkte vi kunde ha en tråd med våra bästa "budgettips". Har suttit och räknat lite på vår ekonomi nu och det blir ganska mycket pengar i slutändan...

Mitt budgettips är att strunta i placeringskort och istället skriva på fina stenar eller helt enkelt göra dem själv.

Vad är ditt bästa tips?

• Svar på tråden Budgettips
  • Garonne

Hej på er! Har inte direkt hängt med i denna tråd, men vi försöker också hålla ner kostnaderna och nu har jag en fråga! (Jag tycker det är så jobbigt att behöva starta en ny tråd och hamna i fokus...)

Jag behöver tips om servetter! Var kan man få tag på tygliknande pappersservetter till ett bra pris?

• Ljungfru

Coop har tygliknande servetter som jag använt och som vi antagligen kommer att köra på igen.

• Aleta

Jag handlade på www.scandiprofit.se/ priserna är utan moms. Jag vet inte om det är det billigaste stället, men jag orkade inte leta längre och de hade fler saker som vi skulle ha.
    Annars så kan man nog hålla ögonen öppna när man är på stora varuhus, de säljer ut servetter billigt ibland.

• Kärlek ger näring åt själen

Ja tyvärr är det nog så

Precis.. jag tror det viktigaste är nog att man svarar JA i kyrkan.. Resten är bara en bonus

Vi kommer iofs att ha favors i form av små mint askar dessa är lätta att stoppa på sig och ger en fräschare andedräkt om man känner sig lite unken i munnen Jag tror inte iheller att folk tar med sig favorsen hem om det är för stora saker.. dessa rymmer perfekt i fickan.

Aleta det är du inte ensam om.. min m2b är så trött på mig och mina idéer ifrån bt nu *Asg' Tur att all dekoration är fixad

SweetSun skrev 2008-05-26 06:50:30 följande:
    Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-05-25 20:11:44 följande:
    Men jag tror att många får iden om att om man inte har toakorg eller favors, så blir det ingen rolig fest, men det är ju fel! Folk som hade enkla bröllop för 20 år sedan, utan allt lullull, hade ju otroligt roliga fester då med! Man måste komma ihåg att det är ens egen dag, och att gästerna är där för att fira oss, och inte tvärt om. De bryr sig nog eg. inte om servetten matchar skithuspappret, bara de får ha trevligt och se er gifta er och att ha roligt helt enkelt!
  • Lisenstina

Ju mer jag läser om bröllop, desto mindre pengar vill jag lägga ner på vårat. Är helt less på att det "förväntas" att det ska vara på ett visst sätt.

Så här ska vårt billiga bröllop se ut:

- gratis vigsel i Hagaparken
    - bröllopsfest i Folkets Hus (jättebilligt)
    - vi lagar maten själva
    - serveringspersonal består av vänner till en kompis kompis (billigt)
    - pappa åker till Tyskland och köper alkohol
    - syskon hjälper till med det praktiska (inbjudningskort, dekorationer m.m.)
    - liveband till festen (den största kostnaden, men det känns viktigt!)
    - jag gör min egen bukett, hår och smink
    - mamma syr klänningen

Det handlar mycket om att delegera..! Kalaset kommer att gå på 40 000 kr... det är mycket pengar, men klart mindre än om vi inte gjort så mycket själva.

Jag prata idag med en arbetskamrat och vi kom in på just budget bröllop och att allt kostar så ofantligt mycket.. och vi kom ganska snabbt in på att det är oftast Alkoholen som kostar så fruktansvärt mycket.. för jag sa att vi kommer inte att ha alkohol på vårt bröllop för 1 det kostar skjortan 2 vi kommer att minnas bröllopsfesten (HELA) 3 man slipper en massa fulla typer som ställer till scener (vilket man gör när man har lite innan för västen. Oavsett om det är meningen eller ej)

Så det är mitt budget tips :)

• SweetSun

Vi ska ha alkohol på våran fest, vi har inga vänner som beter sig illa på fester, de som gör det har vi inte ens bjudit.

• BlivandeFruJohansson

Kommer me ha alkohol, men inga som "super till" är bjudna. Bara våra nära & kära

• kanske de kanske

Jag har lagt upp en budget till vårt hemliga bröllop. jag vill gärna ha åsikter som de rimmligt el inte. Vi har en budget på runt 20-25 000. en del har ja priser på redan klart. Vi ska bara bjuda på fest men 42 vuxna 24 barn kommer bli bjuda

ring 4800 kr KLAR

lokal 550 kr KLAR

dekortion: dukar(lakan ikea),ljus, severtter 1500 kr???

mat 5000kr räknat 4000 men la till 1000 ska göra buffe själva

klänning 3000 kostar 2495 kr 300 kr lagda sen tillkommer 100 kr sömmen. frågan e om att de räcker räkna me att dem bara behöver sy lite. lite stor i sidorna och ev tunna axelband (armlös)

ALKOHOL 3000 kr vi kommer stå för drickat till mat samt välkommstbål

blommor 1000 kr????

övrigt: 2-3000 kr

Vi har redan till honom.

• kängu

Mitt bästa tips är att skippa spriten. Våra gäster och vi var kanonnöjda med vin, cider och öl. Minskar dessutom risken att någon ska bli kanonfull och man är orolig för det!

• Kireina

Vi hade inte heller någon sprit.
    Däremot hade vi köpt in massa vickningsmat som var totalt onödigt, vi hade buffé så folk åt ändå tills de var proppmätta. Så det var ingen som överhuvudtaget tänkte tanken att äta något annat.

Vickning behövs nog mer om man har serverad mat vid bordet med portioner till alla. För då blir inte alla lika mätta.

• stinakina

Tack, tack och åter tack!! vi har velat fram och tillbaka ang nattvickning..vi ska ha buffé och börjar med förrätt förmodligen kl 18.00
    Jag har tagit mig en funderare på o m vi verkligen behöver mer än så, vi ska ju bjuda på chips och annat senare dessutom!!

Kireina skrev 2008-06-08 22:41:59 följande:
    Vi hade inte heller någon sprit.Däremot hade vi köpt in massa vickningsmat som var totalt onödigt, vi hade buffé så folk åt ändå tills de var proppmätta. Så det var ingen som överhuvudtaget tänkte tanken att äta något annat. Vickning behövs nog mer om man har serverad mat vid bordet med portioner till alla. För då blir inte alla lika mätta.
  • 090208

Sa vilka dukar ar nu billigast da? Har hort en jakla massa olika.

Lakan pa Ikea kanske? Hur tunna ar dom tunna, dom billigaste? Ca 40 gaster, hur manga lakan behovs da..?

Eller finns det mojligtvis helt ok pappersdukar nagonstans?

• Vit ros

Jag köpte ett ikealakan som jag ska provduka med hemma. Dem känns väldigt tunna. Man kan lätt se handen igenom, men vi har vita bord sen i lokalen och då tror jag inte det märks nåt.
    Lakanen är 250cm breda i alla fall. Så det beror väl lite på hur långa bord det är.

• Utomlands 2008

Tråden stängs imorgon, måndag 9 juni. Så någon som är här lite oftare: starta en ny (del 2) och lägg länken sist här med en uppmaning om att skriva i nya tråden!

• trampetroll

Angående tunna lakan!
    Tänk på att det kanske inte gör så mycket om lakanen är lite tunna om du nu vill köpa de billiga som de har som kostar 15kr st för det ska ju på en massa dekorationer, festprogram, servetter, bestick, glas och tallrikar mm. Jag tror personligen inte att det kommer finnas någon som kommer märka att dukarna är lite tunnare än vanliga och min personliga åsikt är att så tunna är de inte!

• Nufsan

Jag har också köpt dem och tyckte de var lite tunna, men som trampetroll säger så ska det ju på dekorationer och så... Sen så tror jag inte man tänker på det så heller.

Ni som har vita bord så tror jag man inte märker de ett dugg, vi kommer ha bruna så där blir det säkert så man kan skönja att de är tunna, men jag har köpt 20 st så kanske kan jag lägga dubbelt.

Vit ros skrev 2008-06-08 23:36:28 följande:

Jag köpte ett ikealakan som jag ska provduka med hemma. Dem känns väldigt tunna. Man kan lätt se handen igenom, men vi har vita bord sen i lokalen och då tror jag inte det märks nåt.Lakanen är 250cm breda i alla fall. Så det beror väl lite på hur långa bord det är.

Posta liiite för snabbt.. dne nya tråden

Svar på tråden Budgettips