• Anja 19 juli 2008

Brudar i Lund - sommaren 2008 del 4

Hej allihop

Nu är det inte långt kvar till den stora dagen!

Här kan vi brudar från Lund med omnejd älta bekymmer och glädjeämnen och dela med oss av våra planer inför våra stundande bröllop.

Hoppas att ni hittar den nya tråden! Välkomna både nya och gamla :)

• Svar på tråden Brudar i Lund - sommaren 2008 del 4
  • Hedebris

jag kommer som sagt gärna.hade tappats bort i listan eftersom jag inte är så aktiv antagigen. har praktik nu, så det blir inte mkt datortid

• Anja 19 juli 2008

Hedebris... just det, jag visste ju att du skulle med och skrev ett inlägg och tillade det men självklart var det precis när spökkvarten inföll här på BT (dvs 00.15 på natten) så det inlägget försvann, sen glömde jag skriva det igen nästa dag.

• Fysio

I morse klockan kvart över 6 väcktes jag av att det ringde på dörren... där stod en "apa" verkligen helluddig *tänk Max reklamen med hamburgermonstret*.... han var helt tys och räckte bara över ett kuvert och väntade sedan...fick en lapp att packa en påse som apan sedan drog med.... Ha ha ha.... det är verkligen ett äventyr att gifte sig!!!

• Hedebris

jag ska snart skicka ett mail till min tärna med alla kvinliga gästers telefonnummer.

undra vad hon ska ha dem till..... *hrm*

• Fröken Planera

Vad konstigt.. Vad var det för saker du skulle packa?

Fysio skrev 2008-05-10 13:56:47 följande:
    I morse klockan kvart över 6 väcktes jag av att det ringde på dörren... där stod en "apa" verkligen helluddig *tänk Max reklamen med hamburgermonstret*.... han var helt tys och räckte bara över ett kuvert och väntade sedan...fick en lapp att packa en påse som apan sedan drog med.... Ha ha ha.... det är verkligen ett äventyr att gifte sig!!!
  • Flamora

Fröken Planera: Jag har inte anmält oss till valskursen än, men jag tänkte göra det idag. Har ni anmält er? Visst hade det varit kul om vi var fler.

Recept rabarberpaj:
    4 port

3 stjälkar rabarber
    2 msk potatismjöl
    ¾ dl socker

Smuldeg:
    3 ½ dl vetemjöl
    1 dl kokosflingor
    1 dl socker
    150 g margarin

Skär rabarbern i ½ cm tjocka skivor och lägg i en ugnssäker form. Strö över potatismjöl och socker.

Gör smuldegen: Blanda mjöl, socker och kokos. Tillsätt margarinet skuret i mindre bitar. Finfördela margarinet med händerna till en grynig massa. Fördela den jämnt över rabarbern. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 20 minuter. Servera med grädde, vaniljsås, vaniljvisp eller vaniljglass.

Pestobullar
    30 små bröd

50 g jäst
    6 dl ljummet vatten (37º)
    3 dl grahamsmjöl
    Ca 13 dl vetemjöl
    2 msk honung
    2 tsk salt
    2 msk olja

Fyllning:
    2 msk olja
    1 tsk gourmetsalt
    ½ - 1 dl röd eller grön pesto

Finfördela jästen i en bunke. Häll på vatten och rör tills jästen löst sig. Tillsätt olja, honung, salt och större delen av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa ½ - 1 timme.
    Platta ut degen till en stor kaka, ca 20x60 sm. Häll över oljan och dra ut den över degen med handen. Strö över salt och smeta ut peston.
    Vik degen dubbel till 10 x 60. Skär degen i 30 skivor. Vrid dem några varv och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
    Sätt ugnen på 225º. Låt jäsa 30 minuter. Grädda sedan mitt i ugnen i ca 8 minuter. Låt kallna på galler.

Hur sa vi? Blev det bäst om jag gjorde bullarna innan?

• MatchlessLady

Vi hade en fantastisk dag igår! Jag har lagt in lite bilder i mitt galleri som ni vill se buketten, tårtan, lite bordsdekorationer etc.

• Fröken Planera

Matchlesslady. Åhh vad härligt! Du har redan gjort det!!! Hur kändes det??? Var det så härligt som vi föreställer oss? Grät du? Berätta!!! Och när får vi se bilderna på er?

• Fröken Planera

Flamora, Tack för recepten! Ja, vi sa att du skulle baka pestobullarna innan, det blir nog lite ont om tid att baka dem hos Anne.
    För er som inte var med så ser menyn ut så här:
    Förrätt: rostad skagenmacka
    Huvudrätt: Kyckling och pasta (recept, ingenjörsbruden???)
    Efterrätt: rabarberpaj med cocos. Vaniljsås, vaniljglass, vad tycker ni???
    Vi behöver receptet på Kycklingen, jag har för mig att ingenjörsbruden har den.. Kan du skriva ner den i veckan, så vi får med alla ingredienserna till den åxå.

Hedebris. Klart att du åxå är välkommen!!!!

• Fröken Planera

Ja Flamora, vi har anmält oss till valskursen den 31/5. Ska bli hur kul som helst. Det känns att det börjar närma sig!!!

Svar på tråden Brudar i Lund - sommaren 2008 del 4