Inlägg från: Anja 19 juli 2008 |Visa alla inlägg
  • Anja 19 juli 2008

Camebridgekuren - tråd 10

Jag åt ju minipiller... De är ju roten t min olycka. De ändrade min ämnesomsättning helt katastrofalt. Jag har fortfarande inte fått tillbaka min normala ämnesomsättning (som alltid varit mkt hög, harkunnat äta MYCKET utan att bekymra mig) och troligen enligt min BM kommer jag inte att få den tillbaka heller.

Nu går jag upp av ingenting, jag har MYCKET svårare för att gå ner i vikt.

Jag gick upp ca 20 kg på ett år med minipiller (exlutena) och ingen berättade för mig att det är ett vanligt symptom med hormoner. Korkad som jag var så fattade jag ingenting.

Hade med lätthet lyckats gå ner nästan alla mina graviditetskilon (som var MÅNGA) när jag började m pillren. Rusade från 73 kilo upp till 95 på ett år. 22 kg.

Min aptit, mitt sug efter saker ökade DRASTISKT, jag mådde superdåligt psykiskt och tröståt konstant och min ämnesomsättning blev helt pajj.

Efter ett år när jag träffade min BM igen så blev hon chockad när hon såg mig och jag bröt mer eller mindre ihop på hennes kontor. Hon sa att jag genast måste sluta m minipillren då hon var helt övertygad om att det var pga dem jag gått upp så mkt och att det inte alls var ovanligt med minipiller.

Hon sa att jag vägde för mkt för att hon skulle kunna skriva ut p-piller eller andra piller till mig, hormonspiral skulle inte funka för jag var för stor, mängden hormoner skujlle ju inte räcka till... Jag hade ju ett bmi på över 30 och då funkar inte hormoner + att risken för blodproppar blir större så hormoner gick bort.

Kopparspiral blev min räddning (jag som ALLTID avskytt tanken på spiral)...

och jag har aldrig ångrat det. Fy f...n så sknöt att slippa trycka kroppen full med fejkhormoner som får den att fungera "o"normalt. Jag har ju aldrig gillat det. Sakta men säkert började jag gå ner i vikt, med betoning på SAKTA och väger idag 82, vilket betyder att jag gått ner 13 kg sedan dess. Men det känns ju så jä..la trist m tanke på att jag startade på 73 kg och inte hade så långt kvar till min idealvikt på 65 kg. Nu är vägen dubbelt så lång.

Nu är min kropp som den ska, förutom min sänkta ämnesomsättning och det är väl smällar man får ta i livet antar jag. Det trista är att det märks så otroligt tydligt. och jag blir superdeppig av att inte gå ner i vikt så som jag är van. Mina ansträngingar måste nästan dubblas för att något ska hända. Det får mig att helt deppa ihop ibland. Tyvärr...

• Anja 19 juli 2008

Cissit

nä, det trodde jag att man skulle... just som du säger iochmed att den ska sitta längre ner än en tampong, men nä, den sitter ju ovanför själva MUSKELpartiet och eftersom den är formad så att den är smal nertill o bred upptill så känner man inte av den alls... Precis som m en tampong. Man tänker inte på den.

Skillnaden är att man med tampong känner hur det börjar läcka efter nån timme (för mig efter en halvtimme när jag blöder som mest) medan man med menskoppen inte behöver tänka på det alls

• Anja 19 juli 2008

Djinni

vilken sort blev det

jag har en lunette... sen finns (vad jag vet) även moon-cup, diva-cup och lady-cup Nyfiken!

• Anja 19 juli 2008

lady-cup är den nyaste, den är tydligen i lite mjukare material än de andra, men min lunette är tillräckligt mjuk tycker jag sitter som en smäck och inget kan läcka förbi lixom!

Sen är den helt slät t skillnad från moon-cupen som har en kant som jag tycker ser lite obehaglig ut (vilket den säkert inte är, haha) Moon-cupen är äldst i gemet. har funnits med längst o fått nåt miljöpris i England.

Den är tillverkad där, medan lunetten är finsk och lady-cupen är från Tjeckien

• Anja 19 juli 2008

EllaM

sådär tänker jag oxå, men försööök tänka större, i det stora hela...

Innan kanske du unnade dig sånt OFTA, var och varannan dag, eller iallafall åt ovettigare, alltså är det ändå en förbättring nu, du åt EN hamburgare lixom, men du är duktig 99% av tiden! det är inte så himla farligt... du går inte upp, det saktar bara ner processen lite, men hänger du i så kommer du ändå fortsätta gå ner.

det farliga med att råka göra såna snedsteg är ju att tänka just, nu är det kört, jag är värdelös osv, för det är då man verkligen kan åka dit, tröstäta, ge upp etc. Men GÖR inte det! Lura din egen hjärna. Någonstans tror jag nämligen att man försöker FÅ sig själv att ge upp för att man innerst inne är så jä..la sugen just på allt som är förbjudet och man VILL äta, man vill njuta.

(iallaflal tror jag så om mig själv)

du är jätteduktig!

• Anja 19 juli 2008

Mmmm men vadååårå, det är ju så mänskligt, fniss...

Alltså att njuta att vilja ha, är det inte ett tecken på att vi är friska

• Anja 19 juli 2008

djinni

vad kul att du oxå beställde Lunette. Hoppas du blir lika nöjd som jag

Igår blödde jag såååå mkt! Var min mest "blödiga" dag så att säga, men alltså det är förvånansvärt hur LITE man blöder när man får se det samlat i koppen! I tamponger o bindor ryms ju verkligen inte mycket o man får intrycket att man blöder så enorma mängder!

Hade koppen inne i 8 timmar, sen skulle jag gå o lägga mig, och inte en droppe läcker utanför. Är som att man inte har mens ens. Så underbart! Man kopplar verkligen helt bort tankarna på att man har det!

• Anja 19 juli 2008

och nu lovar jag att hålla mig till ämnet istället *asg*

Jag är värdelös på att fixa ren kur... lika bra att inse.

Nu kör jag nutrilettbar t frukost (för att jag älskar dem till kaffet) och sen kör jag cb till lunch, vanlig NYTTIG middag och cb till kvällsmat.

Det bör ge resultat det oxå med tanke på hur jag i normala fall trycker i mig onyttigheter, flera portioner mat, gärna smör o grädde i maten osv osv...

Vägde imorse 82,3 dvs 0,3 kg mindre än i måndags. Det går ju inte snabbt men det går neråt! (nu är det ju inte så att 2 kg vätska försvinner och lurar mig att tro att jag gått ner en massa som jag egentligen inte har, utan det jga går ner, det går jag verkligen ner).

• Anja 19 juli 2008

82 kilo prick imorse...

kör ju kombinerad kur och small dit på en kanelbulle, nybakad, på jobb igår.

Så jag är glad... Startade ju på 82.6 i måndags så det är 0.6 kg ner på fyra dagar. Helt ok med kombinerad kur och jag får TUGGA och ha mjölk och sackett i kaffet, haha...

Svar på tråden Camebridgekuren - tråd 10