• Sanfor

Hungrig av GI

Är det bara jag som blir knäppt hungrig när jag försöker skära ner på snabba kolhydrater enligt GI?

Som exempel, i morse käkade jag 1 dl keso med skinka samt 2 dl fil med div. flingor och frön (quinoa, linfrö, bovete, pumpakärnor, russin m.m.)

Efter en-två timmar är jag så jävla HUNGRIG.. alltså inte sugen, utan riktigt hungrig.

I vanliga fall käkar jag två mackor med pålägg och ett glas juice, och klarar mig ganska bra till lunch.

Och så är det med allt, om jag t.ex. byter bort pasta mot sallad är jag hungrig mkt snabbare, även om jag ökar på mängden kött.

Är det att man måste vänja sig vid GI?
    Eller är det helt enkelt så att när man bestämt sig för att äta nyttigare, så cirkulerar alla ens tankar kring mat, och man därför känner sig hungrig?

• Svar på tråden Hungrig av GI
  • lillP

äter du mellanmål, eller skippar du det nu när du äter GI?

• Mrs love

Jag blir snarare mer mätt av GI, hungrig blir jag om jag "bara" äter macka till frukost...

Det enda som jag känner är jobbigt i början när man kör GI är det ständiga sötsuget, men det avtar ju på några dagar!

• Sanfor

När jag försöker äta enligt GI så är jag extra noga med mellanmål, problemet är att jag blir ÄNNU hungrigare av att äta en eller flera frukter/grönsaker

• Mrs love

Om man äter i den första fasen är det bättre om mellanmålen består av t.ex nötter, ägg eller avocado
    Frukt har jag för mig att man ska låta bli i den fasen.
    Det som mättar är ju protein!

Sanfor skrev 2008-04-09 11:00:23 följande:
    När jag försöker äta enligt GI så är jag extra noga med mellanmål, problemet är att jag blir ÄNNU hungrigare av att äta en eller flera frukter/grönsaker
  • lillP

om du äter frukt som tex äpple eller citrus så triggar det ju igång magsyrorna så att du känner dig mer hungrig. Testa att äta lite nötter eller rostade söjabönor. Mättar jättebra! Jag tyckte bara man behövde äta ung 1-2 nävar för att bli mätt och hålla sig till lunch.

• MsSandra

Första veckan/veckorna kan vara lite halvjobbiga.. innan kroppen lär sig bränna fett på rätt sätt. Det brukar dock ge med sig sedan, så det beror lite på hur länge du hållt på?

Men i övrigt kan jag tycka att det var lite väl lite protein på frukosten.. alltså.. ägg skinka ost .. nått bör kanske läggas till.

Lycka till!
    MVH Sandra

• tolonta

Jag kan inte äta enligt GI, jag tränar mycket och min kropp orkar inte. Jag får inte i mig så mycket kolhydrater jag behöver om jag skippar de snabba kolhydraterna helt.

Men jag har aldrig provat det som bantningskur (har ett BMI på 20), utan bara för att det skulle vara nyttigt. Men som sagt så gick det inte...

• MsSandra

tolonta:
    Inte ens med de extra kolhydraterna man stoppar in i kosten för träningen? (brukar ju stå lite extra mackor och energibarer osv för de som tränar hårt - att man måste planera in dem en stund efter/före träningen osv).

Gi är ju inte "kolhydratsfritt".. det är bara de första veckorna som är "jobbiga".. efter det får du ju äta kolhydrater igen som vanligt (om man bortser från potatis).. även om det inte är de vita valen.. du borde klara dig bättre på den kosten än vanlig!?

Det säger jag inte för att du behöver banta direkt, utan mer för att jag anser att GI-tänket är det bästa man kan göra för kroppen (observera att jag inte säger att man ska skippa alla kolhydrater för god kosthållning!).. man blir ju oftast mycket piggare och får mer energi av att äta rätt.

Jag jämför gärna GI med tallriksmodellen (så jag ser på GI - att den och tallriksmodellen är samma - fast med gi har man bättre kolisar) och det anser jag är bra för alla människor ..(förutom människor som kanske har specefika allergier eller är överkänsliga mot något).

Hoppas du iaf känner dig nöjd och pigg.. som det är nu och du har tillräckligt med energi för att röra dig som du vill :)) Du verkar hursomhelst tänka på vad du stoppar i munnen.. hehe.

Ha en trevlig dag!
    MVH Sandra

• PennyJenny

Kör du en mer normal GI där kolhydrater i bra form är tillåtet (typ fullkorn och likande) eller kör du med minimum kolisar?

Om du kör det förstnämnda kanske det är värt att testa någon form av gröt istället på fullkornsprodukt av något slag? Finns ju recpet på dinkelgröt tex. Har för mig att man kan göra gröt på typ quinoa oxå.

• Sommargrönt

Antingen så äter du kanske för lite? Tror det är ett vanligt GI-misstag som kan göra att man inte går ner...

Eller så är det ett bra tecken att du är hungrig! Förr så åt jag aldrig frukost, mådde bara illa när jag tänkte på det. Så då kunde jag gå utan att vara hungrig fram till lunch ändå. Nu äter jag frukost och håller på att dö av hunger några timmar efteråt. Magen kurrar så ALLA hör. :) Har hört att när man startar dagen med BRA frukost så sätter kroppen igång förbränningen mer än annars. Så att du är hungrig kanske är ett bra tecken på att allt är som det ska?

Svar på tråden Hungrig av GI