• Pumpkin

Spridning av noter

Spridning av noter till låtar man ej äger rättigheterna till är INTE tillåtet. Det är ett brott mot upphovsrätten.

Detta har blivit ett ganska stort problem här på BT då det startas trådar om noter varje dag och folk erbjuder sig att maila dem till höger och vänster.

Ett förtydligande för att ni ska slippa varningar och vi ska få mindre arbetsbörda alltså.

• Svar på tråden Spridning av noter
  • Pumpkin

Puffar upp så att fler kan ta del av informationen.

• Paeonia

Får man länka till en sida där man själv kan hämta noterna?

• Stardusty

Men om man själv köpt noter och vill dela med sig måste väl vara okej? Alltså t.ex. om A har köpt noterna till en låt från nätet eller i en bok och vill dela med sig till B och C?

• Pumpkin

Du äger ju fortfarande inte rättigheterna till låten, bara rättigheten att själv använda dessa noter. Ungefär som när man köpte en VHS-film när det begav sig (vet inte vad det står på DVD) då det stod i början att man inte fick kopiera filmen.

• grabbarna

fast på många sidor kan man gratis hämta text och noter och då måste det väl vara ok att skicka direkt istället för att minnas länken vart man hämtat dom?likadant tycker man ju ur en bok istället för att lån ut hela boken lånar man bara ut ngr sidor

• Pumpkin

Jag vet faktiskt inte exakt vad som gäller i just de fallen, det här är ju ingen regel specifik för BT utan en lag som funnits länge.

• Troll1

Man kan ju alltid kopiera ur notböcker på biblioteket om man vill det. Ser inte problemet, förutom att ex "Notpoolen" inte får in alla pengar de önskar på noterna då...

Jag kan tycka att det iofs görs väldigt mkt (smyg?)-reklam för just detta företag å andra sidan, här på BT.

• Pumpkin

Problemet är att man bryter mot lagen när man distribuerar och skickar runt noter som man inte äger rättigheterna till. Det är Upphovsrättslagen vi talar om.

Troll1 skrev 2008-04-11 17:41:17 följande:
    Man kan ju alltid kopiera ur notböcker på biblioteket om man vill det. Ser inte problemet, förutom att ex "Notpoolen" inte får in alla pengar de önskar på noterna då...Jag kan tycka att det iofs görs väldigt mkt (smyg?)-reklam för just detta företag å andra sidan, här på BT.
Svar på tråden Spridning av noter