glad och förväntansfull skrev 2008-04-22 17:49:27 följande:
Det är ju lite intressant eftersom man kan hitta noter via bibliotek, helt gratis. Dessutom kan man ju faktiskt ta ut en låt själv och skriva ner accord och noter. Och vad säger ni i så fall om alla låttexter och dikter som sprids här på BT.Var konsekventa om ni ska gnälla!Karin
Glad och förväntansfull: De böcker man kan låna hem på biblioteket har betalat en licens för att få publicera och sprida noterna. Det är likadant för mig som författare, förlag och tidningar betalar mig för att få publicera mina texter. De får dock inte publicera en text flera gånger eller lägga ut den på nätet och så vidare om det inte är reglerat i avtalet, och de inte har betalat för sådan publicering.
Men fortfarande regleras huruvida dessa verk får framföras offentligt i lag (även om de är publicerade i notböcker som finns att låna på biblioteket, och även om man kan ta ut en låt själv och skriva ner ackord och noter). Lagen säger att det är tillåtet att framföra ett musikaliskt verk offentligt när:
1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan förvärvssyfte samt
2. vid undervisning eller gudstjänst.
När musikaliska verk spelas i radio, ute på klubbar och så vidare betalas också en licens - detta till STIM som senare betalar ut dessa royalties till upphovsmännen.
Så, BT är fullständigt konsekventa i sin policy. Och det är faktiskt de som har förstått det där med upphovsrättslagen.