• Pumpkin

Spridning av noter

Spridning av noter till låtar man ej äger rättigheterna till är INTE tillåtet. Det är ett brott mot upphovsrätten.

Detta har blivit ett ganska stort problem här på BT då det startas trådar om noter varje dag och folk erbjuder sig att maila dem till höger och vänster.

Ett förtydligande för att ni ska slippa varningar och vi ska få mindre arbetsbörda alltså.

• Svar på tråden Spridning av noter
  • Zozo

Japp, det är olagligt att kopiera hela böcker (tex universitetslitteratur), det är även olagligt att eg ens lana ut en VHS eller DVD för att inte tala om att kopiera. det gäller även kassettband och CD. regeln gâller även om man hittar boken/CDn eller vad det nu är pa nâtetet (samma innehall, annat media) men sedan är det olika hur "laglydig" man bestämmer sig för att vara; Vad man än vâljer sa är det dumt att sylta offentligt med att "jag kan skicka dig den laten" eller dyl..

• Igia

Som TS skrev så finns det en lag om copyright. Den lagen kan vem som helst använda sig av som har gjort nåt, skrivit nåt osv och det betyder att ingen annan får ta kopior, ändra el sälja/ge vidare. Om man hårddrar det så blir det lättare. Det finns alltid regler med undantag... Om ni kollar i de böcker med noter som ni kopierar om vad som står där så kan man även där hitta copyright även på biblioteket och det kanske inte är ok att kopiera ur de fast de finns på biblioteket.
    Det finns nu även en lag om att DVD filmer inte får visas på bussar även i slutna sällskap, tex om du hyrt bussen för en resa med dina vänner så får man inte visa sina privata filmer. Bara de filmer som bussbolaget har kontrakt på får visas.
    De sidor på nätet som har gratis noter vet man inte om det är så att de har rättighet att sprida de verken.

Det verkar lättare att tipsa om sånt man vet är lagligt. Vet man inte så kanske man ska säga det till den som man tipsar...

Om man skriver en uppsats och kopierar ett stycke i sitt arbete från en annan bok så ska det anges i i text och källor så att man kan ta reda på vart det kommer ifrån och inte säga att det är jag som skrivit.

Om ett band vill göra en covers av en låt så måste de ha tillstånd för att få göra det. Kan tänka mig att detsamma gäller vid spridning av noter även om de bara ska användas privat.

• glad och förväntansfull

Det är ju lite intressant eftersom man kan hitta noter via bibliotek, helt gratis. Dessutom kan man ju faktiskt ta ut en låt själv och skriva ner accord och noter. Och vad säger ni i så fall om alla låttexter och dikter som sprids här på BT.

Var konsekventa om ni ska gnälla!

Karin

• Nessan

Att låna en bok på biblioteket där noterna är utgivna och använda sig av den under vigselen/festen är helt i sin ordning.

• konichiwa girl

glad och förväntansfull skrev 2008-04-22 17:49:27 följande:

Det är ju lite intressant eftersom man kan hitta noter via bibliotek, helt gratis. Dessutom kan man ju faktiskt ta ut en låt själv och skriva ner accord och noter. Och vad säger ni i så fall om alla låttexter och dikter som sprids här på BT.Var konsekventa om ni ska gnälla!Karin
    Glad och förväntansfull: De böcker man kan låna hem på biblioteket har betalat en licens för att få publicera och sprida noterna. Det är likadant för mig som författare, förlag och tidningar betalar mig för att få publicera mina texter. De får dock inte publicera en text flera gånger eller lägga ut den på nätet och så vidare om det inte är reglerat i avtalet, och de inte har betalat för sådan publicering.

Men fortfarande regleras huruvida dessa verk får framföras offentligt i lag (även om de är publicerade i notböcker som finns att låna på biblioteket, och även om man kan ta ut en låt själv och skriva ner ackord och noter). Lagen säger att det är tillåtet att framföra ett musikaliskt verk offentligt när:

1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan förvärvssyfte samt
    2. vid undervisning eller gudstjänst.

När musikaliska verk spelas i radio, ute på klubbar och så vidare betalas också en licens - detta till STIM som senare betalar ut dessa royalties till upphovsmännen.

Så, BT är fullständigt konsekventa i sin policy. Och det är faktiskt de som har förstått det där med upphovsrättslagen.
  • konichiwa girl

Kort sagt:
    För att sprida noter och texter (låttexter, diktverk och dylikt, gäller även bilder) vidare, genom publicering eller genom att ge papperskopior till en polare, krävs upphovsmannens tillstånd.

• konichiwa girl

Igia: Nej, lagen om upphovsrätt gäller faktiskt inte alla. För att lagen om upphovsrätt ska gälla krävs det att ett verk ska uppnå någonting som heter verkshöjd. Det innebär att verket ska ha "höjt sig till en viss grad av självständighet och originalitet" Du kan inte skydda ditt klotter genom upphovsrättslagen. Till exempel recept är inte heller skyddade av upphovsrättslagen.

• Fjosok

Vill bara förtydliga en del saker som jag ser det, och jag akn en del eftersom jag är professionell musiker och registrerad hos STIM. Har dessutom fått ett par sånger tryckta i notform.

1. Det är inte bara ett lagbrott att sprida noter, utan även texter. Lever upphovsrättsmannen till en text så kan man, om man vill vara laglig, inte bara trycka texten i ett häfte till ett bröllop utan att fråga om lov, eller betala ersättning. En text är lika mycket ett verk som en not och är upphovsrättsskyddad även den.

2. Kopiering av noter är aldrig tillåtet, inte ens på biblioteket. Står klart och tydligt i böckerna. Att sedan biblotekaeriena sägerannat beror ofta på okunnighet, du får ju kopiera vissa % ur en bok, exempelvis kurslitteratur, och många tror det är samma sak med noter. Är det altså inte!

3. Nopoolen eller andra förlag är inte bara dom enda som vill ha en slant för att stycket uppförs, det handlar om upphovsmännen också. Ska inte deras arbete löna sig?

4. Hur hårt det än låter så kanske det är svårt att undvika ibland, och gasnka få bryr sig. Notpoolen är ganska dyra om man jämför med en del amerikanska förlag. Är det en sång på engelska så google på "Sheet music" och låt titeln. Finns oftast att ladda ner för någon dollar, lagligt.

5. Jag har blivit rådd att skattefuska på skatteverket och upptäckt att sadens poliskör kör med kopierade noter som inte ens är förlagda, så det är inte så att jag står på barrikaderna och dömer ut alla som kopierar. Bara det att såhär ser det ut och förhoppningsvis "ska gå till. I alla fal då många av upphovsmännen inte är snorrika krörusar utan vanliga artister och musiker som vill ha lön :)

Tack för ordet!

/Fjosok

• konichiwa girl

Fjosok:
    Du har faktiskt lite fel.

1. Upphovsrätten gäller till 70 år efter upphosvrättsinnehavarens död. Sedan har du naturligtvis rätt i att även texter är upphovsrättsskyddade - men det gäller också dikter, bilder etc.

2. Man får inte kopiera vissa procent ur kurslitteratur. Lagen säger klart och tydligt att man får framställa exemplar av ett verk för privat bruk, vad gäller omfattande litterära verk begränsade delar av detta. Detta procenttal som brukar omnämnas är en tumregel och inte lagstadgat.

Och upphovsrättslagen 12 § gör inte undantag för noter eller musikaliska verk (det står för övrigt klart och tydligt på stim:s hemsida).
    . De undantag som finns är:
    1. uppföra byggnadsverk,
    2. framställa exemplar av datorprogram, eller
    3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Skolor, bibliotek, med mera kan dessutom ha licensavtal för att framställa exemplar.

• Troll1

Jag förstår problematiken till viss del, men det är mycket bra (gratis-)reklam för en artist, att det berättas/sprids info om deras låtar här och i andra forum. Att det även i viss mån cirkulerar en del noter här och var är ingen dålig affär det heller. Är fullkomligt övertygad om att det säljs mer skivor/låtar när låtarna blir kända hos folk. Jag köpte själv en skiva nyss efter tips om artisten på denna sajt.

Svar på tråden Spridning av noter