• Pumpkin

Spridning av noter

Spridning av noter till låtar man ej äger rättigheterna till är INTE tillåtet. Det är ett brott mot upphovsrätten.

Detta har blivit ett ganska stort problem här på BT då det startas trådar om noter varje dag och folk erbjuder sig att maila dem till höger och vänster.

Ett förtydligande för att ni ska slippa varningar och vi ska få mindre arbetsbörda alltså.

• Svar på tråden Spridning av noter
  • Burre Präst

Jag letade lite och fann vad Församlingsförbundet skriver om det nya avtalet med Bonus Presskopia:
    www.forsamlingsforbundet.se/ArticlePages/200306/28/20030628141856_FF963/10_2001.pdf

Avtalet möjliggör för församlingarna att fotokopiera ur nedan angivna verk för att användas vid gudstjänster och kyrkliga handlingar (dop-, konfirmations-, vigsel- och begravningsgudstjänster) samt andra gudstjänster i linje med kyrkohandbokens anvisningar.
    ? Bibeln i för Svenska kyrkan gällande översättning före år 2000
    ? Den svenska kyrkohandboken
    ? Den svenska psalmboken
    ? Den svenska evangelieboken
    ? En liten bönbok
    ? Den svenska kyrkohandboken, utdrag på engelska, franska, spanska och tyska
    ? Psalmer på finska ur Den svenska psalmboken
    ? Kyrkohandboken på finska del 1
    ? Psalmer i 90-talet

Det gäller alltså *inte* Psalmer i 2000-talet eller t.ex. den här nyskrivna bröllopstexten till "Den blomstertid"-melodin.

• Pimu

Ett tips till alla det finns en musik affär på nätet och säljer lagligt noter till dom flesta låtar,har beställt själv noter till Sara Löfgrens För Alltid därifrån för 35; med Frakt.

• junikul08

Burre Präst skrev 2008-04-23 10:36:49 följande:

Jag letade lite och fann vad Församlingsförbundet skriver om det nya avtalet med Bonus Presskopia:www.forsamlingsforbundet.se/ArticlePages/2003...Avtalet möjliggör för församlingarna att fotokopiera ur nedan angivna verk för att användas vid gudstjänster och kyrkliga handlingar (dop-, konfirmations-, vigsel- och begravningsgudstjänster) samt andra gudstjänster i linje med kyrkohandbokens anvisningar.? Bibeln i för Svenska kyrkan gällande översättning före år 2000? Den svenska kyrkohandboken? Den svenska psalmboken? Den svenska evangelieboken? En liten bönbok? Den svenska kyrkohandboken, utdrag på engelska, franska, spanska och tyska? Psalmer på finska ur Den svenska psalmboken? Kyrkohandboken på finska del 1? Psalmer i 90-taletDet gäller alltså *inte* Psalmer i 2000-talet eller t.ex. den här nyskrivna bröllopstexten till "Den blomstertid"-melodin.
    Eh... om man vill använda den nyskrivna bröllopstexten till Den blomstertid som Burre Präst talar om, hur ska man göra då?
  • Brudgummarna

I stort sett alla kyrkor har väl församlingsex av Psalmer i 2000-talet så det är väl bara att dela ut dem till gästerna när de kommer precis som med vanliga psalmboken?

• allehanda

Nej det har de inte och ibland har man bara en uppsättning och nog tusan används de i en annan kyrka samtidigt

• konichiwa girl

Tjaa, då får man väl i så fall bryta mot lagen? Poängen är ju att det inte finns något lagligt sätt att kopiera upp de där nyskrivna texterna som inte omfattas av kopieringsavtalet. Det är inte någonting att bli sur över, det är ju så det är.

• Sofia08

Är det bara jag som börjar bli lite irriterad på att den här tråden är högts upp hela tiden...??

• Pumpkin

Den är högst upp eftersom den är fäst och kommer så vara några dagar till. Det är viktig information som inte får försvinna i mängden av inlägg.

• Sofia08

Ja, jag gissade nästan att det var ngt sånt...först trodde jag att jag var knäpp eftersom det aldrig uppdaterades liksom..haha.

• ulsan

Har ni tips på affärer/webshoppar där man kan köpa noter/texter lagligt, för att undvika "illegal spridning"?

Svar på tråden Spridning av noter