• Pumpkin

Spridning av noter

Spridning av noter till låtar man ej äger rättigheterna till är INTE tillåtet. Det är ett brott mot upphovsrätten.

Detta har blivit ett ganska stort problem här på BT då det startas trådar om noter varje dag och folk erbjuder sig att maila dem till höger och vänster.

Ett förtydligande för att ni ska slippa varningar och vi ska få mindre arbetsbörda alltså.

• Svar på tråden Spridning av noter
  • KajsaS

Jag köpte mina noter till "För kärlekens skull" på www.notpoolen.se Snabbt enkelt och smidigt. 35:-+7:- i frakt. Känns som en nätt summa jämfört med vad pengar man lägger ut på ett bröllop.

• Nessan

Frakt 7 kr? Jag trodde man skrev ut noterna själv efter att ha köpt dem där? Då kan det ju knappast behövas nån frakt väl?

KajsaS skrev 2008-04-25 11:37:49 följande:
    Jag köpte mina noter till "För kärlekens skull" på www.notpoolen.se Snabbt enkelt och smidigt. 35:-+7:- i frakt. Känns som en nätt summa jämfört med vad pengar man lägger ut på ett bröllop.
  • Hofsan
    Nessan skrev 2008-04-25 11:57:37 följande:
    Frakt 7 kr? Jag trodde man skrev ut noterna själv efter att ha köpt dem där? Då kan det ju knappast behövas nån frakt väl?
    Hon har kanske ingen skrivare....
  • KajsaS

Jo men man betalade 7kr i frakt. Oavsett tror jag.
    Och visst har jag skrivare, redan utskrivet och faxat till kantorn. Hmmm tänk om man kunde tagit bort frakten? Känns som 7:- spelar ingen roll.

• Nessan

När jag testade nu (utan att helt genomföra köpet) stod det: Pris 35 kr och att moms ingick med 7 kr. Totalsumman blev dock 35 kr. Kan det varit det? Eller betalade du faktiskt 42 kr för en sång, KajsaS?

• KajsaS

Nessan: Du har så rätt. Det var momsen. Tittade inte så noga på fakturan. Letade mest efter faxnr. till kantorn
    Så ja, jag betalde 35:- Det stod ang frakt på nåt annatställe tror jag, eller så är det mina bröllopsnerver som spökar helvilt idag!

• Troll1

Hur länge ska denna tråd vara "fäst"?

• Prins Variant

Nyfiken:

Pumpkin skrev:

"Problemet är att man bryter mot lagen när man distribuerar och skickar runt noter som man inte äger rättigheterna till. Det är Upphovsrättslagen vi talar om."

Men är det för att man inte har rättigheterna till *musiken* ifråga, eller till själva *noterna* (som alltså då är tryckta, förlagda och behäftade med det vanliga copyright-grejset)?

Att själv ta ut noterna till en låt och skriva ner dessa har jag svårt att tro är olagligt? På samma sätt som att det knappast är olagligt att gå och tralla på en låt.

(Det är ju ungefär samma sak (anser jag) som att man hör en radioteaterpjäs och i ena fallet återberättar handlingen, i andra fallet skriver ner denna återberättelse av handlingen. Ett referat, med andra ord.)

Vad man sedan gör med dessa handskrivna noter (spelar upp dem i folkparkerna, spelar in en skiva etc) är en annan sak. Precis som att det är en annan sak om jag går och trallar på en låt i direktsändning i TV t.ex.

Eller vad säger ni experter?

Svar på tråden Spridning av noter