• Pumpkin

Spridning av noter

Spridning av noter till låtar man ej äger rättigheterna till är INTE tillåtet. Det är ett brott mot upphovsrätten.

Detta har blivit ett ganska stort problem här på BT då det startas trådar om noter varje dag och folk erbjuder sig att maila dem till höger och vänster.

Ett förtydligande för att ni ska slippa varningar och vi ska få mindre arbetsbörda alltså.

• Svar på tråden Spridning av noter
  • Troll1

Ok, men hur vet vi att det inte är människor som är involverade på Notpoolen själva som "tipsar"? Ingen har skrivit (än) hur nöjda de var precis.
    Nu ältar jag, men jag tror inte det är ngt stort problem här.
    Jag förstår att ni inte är taskiga..

• Pumpkin

Vi kan naturligtvis inte veta med 100% säkerhet, men man lär sig ganska snabbt att se skillnad på tips och reklam.

Det är säkerligen inte ett jätteproblem här, men dock ett problem och någonting som inte är tillåtet. Varför inte lämna det vid det och följa reglerna man accepterade när man blev medlem?

• Nessan

Det handlar ju heller inte bara om att följa BT:s regler utan även att (som eg. framgått redan) följa svensk lag och inte begå upphovsrättsintrång!
    Det behöver inte vara fråga om massmail för att det skall gå utanför undantaget för kopiering för privat bruk. Privat bruk-undantaget tolkas ganska strikt och gäller för sin egen del eller familjen och möjligen någon vän.

Det är ju eg. ganska onödigt att begå ett brott och samtidigt skylta med det på ett offentligt forum!

• Paeonia

ok. försöker hänga med i lagarna Jag vet en sida där man gratis kan hitta text samt ackord på massor av låtar. Alltså jag tror att det är folk som skickar in på sånt som de själva plockat ut i olika låtar. Det är alltså inte noter i den bemärkelsen att det är kopierat från någon notbok eller liknande, det är ju bara ackorden dessutom. Det hjälper ju inte om man tex vill spela piano (om man själv inte har lite gehör så att säga)

Det borde väl vara ok. att jag fortsätter länka till den sidan, eller har jag fel?

Vill ju inte göra fel

Sen vet jag en sida där man kan hitta regelrätta kopior och ta hem gratis. Antar att det är fel att hänvisa till den sidan.

(inte notpolen jag pratar om här)

• Nessan

Du begår ju (som jag kan se det ) inget fel genom att länka till en sida för att visa på vad ngn annan har gjort. Det är om du kopierar vad någon annan gjort (från upphovsrättsinnehavaren eller från någon som (olovligen?) kopierat dennes verk) och sprider det som du begår brottet. Det gäller alltså även om du tar det från en sidan där nån annan än du lagt ut det och klistar in i ett inlägg här, för du hjälper ju till med själva spridandet.

Det finns många bra svar på frågor om uphovsrätt och internet på denna sida:
    www.legalahandboken.netuniversity.se/fragor/undervisning/upphovsratt/anvand_generell/skydd_generellt1.html

Avsnittet om att bilder (och att lägga ut andras bilder på nätet) är nog nåt som många BT-användare eg. borde behöva läsa....

• Duchess

Jag tycker att det handlar om mer än vad man tekniskt sett får/kan göra. En konstnär ska ha betalt för vad h*n gör. Annars har vi snart inga konstnärer längre.

Ett exemplar av en viss not kostar kanske 30-40 kronor. Det är inte mycket, speciellt inte om man betänker på vad hela bröllopet kostar.

• konichiwa girl
    grabbarna skrev 2008-04-11 17:35:50 följande:
    fast på många sidor kan man gratis hämta text och noter och då måste det väl vara ok att skicka direkt istället för att minnas länken vart man hämtat dom?likadant tycker man ju ur en bok istället för att lån ut hela boken lånar man bara ut ngr sidor
    Nej, det är inte okej.
    Som upphovsrättsinnehavare till en text är det jag som bestämmer hur och när den ska spridas och mångfaldigas. Om jag lägger upp en låttext jag skrivit här på BT och säger att det är okej att använda den, så får man naturligtvis använda den. Men fortfarande säger lagen att jag är den enda som har rätt att avgöra om den ska spridas vidare.

Så här skriver lagen: "[Skaparen av ett verk har] uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik."

Det innebär också att det är förbjudet att ta ut ackorden/skriva ner noter och lägga ut dem och texten på någon hemsida.

Man får ta kopior av ett verk av begränsad omfattning för "privat bruk". Men privat bruk ger alltså inte rätten att sprida vidare noterna till andra utöver den närmaste familjen.
  • lillapinglan

måste bara skriva att bra att någon tar tag i detta.

• Kärlek08

Upphovsrättslagen säger också att man har rätt att kopiera 15 % men max 15 sidor ur en bok för eget bruk.

• Nessan

Ett klargörande: Upphovsrättslagen (URL) säger inte att 15 sidor ur en bok är ok att kopiera, eller att 15% är ok. Det URL uttryckligen säger i 12§ är:

"12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk."

Vad som anses vara en begränsad del av ett verk varierar och får därför avgöras från fall till fall.

Kärlek08 skrev 2008-04-22 16:41:15 följande:
    Upphovsrättslagen säger också att man har rätt att kopiera 15 % men max 15 sidor ur en bok för eget bruk.
Svar på tråden Spridning av noter