grabbarna skrev 2008-04-11 17:35:50 följande:
fast på många sidor kan man gratis hämta text och noter och då måste det väl vara ok att skicka direkt istället för att minnas länken vart man hämtat dom?likadant tycker man ju ur en bok istället för att lån ut hela boken lånar man bara ut ngr sidor
Nej, det är inte okej.
Som upphovsrättsinnehavare till en text är det jag som bestämmer hur och när den ska spridas och mångfaldigas. Om jag lägger upp en låttext jag skrivit här på BT och säger att det är okej att använda den, så får man naturligtvis använda den. Men fortfarande säger lagen att jag är den enda som har rätt att avgöra om den ska spridas vidare.
Så här skriver lagen: "[Skaparen av ett verk har] uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik."
Det innebär också att det är förbjudet att ta ut ackorden/skriva ner noter och lägga ut dem och texten på någon hemsida.
Man får ta kopior av ett verk av begränsad omfattning för "privat bruk". Men privat bruk ger alltså inte rätten att sprida vidare noterna till andra utöver den närmaste familjen.