• Pumpkin

Spridning av noter

Spridning av noter till låtar man ej äger rättigheterna till är INTE tillåtet. Det är ett brott mot upphovsrätten.

Detta har blivit ett ganska stort problem här på BT då det startas trådar om noter varje dag och folk erbjuder sig att maila dem till höger och vänster.

Ett förtydligande för att ni ska slippa varningar och vi ska få mindre arbetsbörda alltså.

• Svar på tråden Spridning av noter
  • Amazonen

Inte att glömma är att även kompositören/arrangören får betalt när man köper noterna lagligt!

• Pumpkin

Precis!

Amazonen skrev 2008-04-11 17:46:55 följande:
    Inte att glömma är att även kompositören/arrangören får betalt när man köper noterna lagligt!
  • Pumpkin

Saxat från Copyrightsidan:

En allmän upplysning om Internet
    Är du konsument av musik, littertur eller konst av annat slag och tar del av verken helt privat och har skaffat dig tillgång till verken på ett korrekt sätt så kommer du troligen aldrig i konflikt med de upphovsrättsliga reglerna.

Men om du sprider, förändrar eller kopierar skyddade verk så bör du först ta reda på vilka regler som gäller och vilka tillstånd du måste skaffa dig. För du måste komma ihåg att de verk du vill hantera tillhör någon annan. Det är alltid bäst att ta kontakt och skaffa tillstånd innan du använder skyddade verk för annat än privat bruk.

Observera med avseende på Internet att det är en sak att ladda ner verk till din dator, och en helt annan sak att från din dator sprida verken, eller göra dem tillgängliga för andra via din dator genom att ladda upp till Internet. Att ingå i ett fildelningsnätverk innebär ofta att du gör bådadera. Observera att du måste känna till vilka regler som gäller för såväl nedladdning från nätet som vad som gäller för uppladdning till nätet.

Endast om du känner till dessa regler och tillämpar dem så kan du undvika att begå upphovsrättsintrång. Upphovsrättsintrång kan ge böter eller fängelse i upp till två år.

• grabbarna

sedan får man inte glömma att det ibland finns dom som skriver ner egna noter bara efter att ha hört låten gäller samma sak då?

• Pumpkin

Som sagt, jag vet inte alla detaljer, men om någon skrivit ner noterna själv antar jag att det är den personen som bestämmer över just dom noterna.

• Troll1

Jag förstår det, men det är lagligt att ta kopior på biblioteken. För eget bruk.

• Pumpkin

För eget bruk ja, men inte att skicka dessa vidare sen - vilket alltså är problemet här på BT

Troll1 skrev 2008-04-11 17:50:54 följande:
    Jag förstår det, men det är lagligt att ta kopior på biblioteken. För eget bruk.
  • Troll1

Ja, men så många medlemmar har inte BT vad jag förstår, så det handlar om massutskick precis... Inget kommersiellt syfte över huvud taget.
    Fortfarande ifrågasätter jag reklamen som sker här för Notpoolen här på BT ideligen. Är det ok att göra reklam för dem?

• Pumpkin

Reklam är det om de som driver Notpoolen kommer in här och "tipsar" om sig själva. Om medlemmar som köpt noter där och är nöjda tipsar om dem är det inte reklam.

Och nej, det är inget jätteproblem, men BT är ju också ett företag som bör rätta sig efter lagen. Jag förstår inte vad problemet med det är?

• Pumpkin

Det är ju inte för att vara taskiga vi har dessa regler, det är för att följa lagen om upphovsrätt.

Svar på tråden Spridning av noter