• Pumpkin

Spridning av noter

Spridning av noter till låtar man ej äger rättigheterna till är INTE tillåtet. Det är ett brott mot upphovsrätten.

Detta har blivit ett ganska stort problem här på BT då det startas trådar om noter varje dag och folk erbjuder sig att maila dem till höger och vänster.

Ett förtydligande för att ni ska slippa varningar och vi ska få mindre arbetsbörda alltså.

• Svar på tråden Spridning av noter
  • Fjosok

Hejsan! kanske jag borde förtydliga mig.

Punkt ett tog jag inte med, men det är självklart. Det diskuteras ju dock en ändring på den punkten. Det är exempelvis inte alla ättlingar till ex Hank Williams eller Buddy Holly som vill se deras musik få framföras fritt inom 10 år. Men det är jag medveten om och nämnde det bara inte eftersom det är texter och musik från dom senaste 50 åren jag är övertygad om att 90% av fallen här handlar om

Punkt två låter bra, men varför säger då bibliotekarier att man får kopiera ett visst antal sidor ur en bok, låter helt knas i mina öron, men jag är övertygad att du har rätt. Kan vara det licensavtalet som gäller då, jag citerade bara vad en biblotekarie sa till mig då böcker och jag inte går jämt ut. Lik förbaskat måste man ju läsa då man pluggar ;)

Det stora kopieringsproblemet tror jag dock inte är bröllop eller nån solonot. Det är alla körer i Sverige som kopierar noter på löpande som verkligen ställer till det.

Poäng till dig :) Med förtydligande från mig :)

• konichiwa girl

Fjosok: Procenttalet - femton procent eller femton sidor ur en bok - det är som sagt en allmänt vedertagen tumregel. I lagen står bara "begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång". Det vill säga; du kan kopiera till exempel en dikt för "privat bruk" som är ett verk av begränsat omfång. Vad som utgör en "begränsad del" är oklart, och det är ju därför man har en sådan praxis. Sedan tror jag att det är en hel del bibliotekarier som inte är särskilt insatta i upphovsrättslagen utan tror att det är det som gäller.

Sen är det ju viktigt i sammanhanget att man inte får kopiera för privat bruk om det är så att det har tillkommit på ett olagligt sätt. Alltså: kopiera en låt ur en lagligt utgiven 'Hits för gitarr' är ok för privat bruk, men inte att kopiera en låt som lagts ut på internet utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Många psalmer är ju inte längre upphovsrättsskyddade längre, så de där sjuttio åren kan ju vara bra att ha i minnet i alla fall.

Vad körerna beträffar är ju det faktiskt olaglig spridning av noter! "Privat bruk" tolkas väldigt snävt, som sagt, men det är fortfarande tillåtet att framställa ett eller ett fåtal notkopior för privat bruk.

• Igia

Konichiwa girl: Det var väl inte riktigt mitt klotter som jag tänkte på... Men om jag skriver en bok vare sig jag är författare el inte så kan jag använda mig av det för att skydda det jag skrivit. Dock då inte recept som du påpekade...

• konichiwa girl

Igia: Fortfarande måste den boken ha uppnått ett visst mått av originalitet och självständighet.

• Burre Präst

Ni som kan upphovsrätten, hur anser ni att det är med psalmer till vigselgudstjänster? De borde väl rimligen omfattas av det kopieringsavtal som gäller inom Svenska Kyrkan?

Dvs innehållet i psalmboken, Psalmer i 90-tal, Psalmer i 2000-tal och "Verbum-tillägget" är väl fritt att t.ex. kopiera upp för vigselprogram och liknande, så länge det är i en vigsel i Svenska Kyrkans regi?

• Stardusty

Jag har en undran - vad gäller om upphovsmannen är död? T.ex. bellmanstexter eller Povel Ramel? Har hittat såna, får man sprida dem vidare?

• Nessan

Utan att själv ha läst det kopieringsavtal du hänvisar till är det svårt att uttala sig om vad det omfattar.

Det jag däremot vet är att psalmer får framföras utan hänsyn till upphovsrätten under gudstjänster, vilket man kan läsa i 21 § URL:

"21 § Var och en får, med undantag för filmverk och sceniska verk, framföra offentliggjorda verk offentligt
    1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan förvärvssyfte samt
    2. vid undervisning eller gudstjänst."

Burre Präst skrev 2008-04-23 09:45:15 följande:

Ni som kan upphovsrätten, hur anser ni att det är med psalmer till vigselgudstjänster? De borde väl rimligen omfattas av det kopieringsavtal som gäller inom Svenska Kyrkan?Dvs innehållet i psalmboken, Psalmer i 90-tal, Psalmer i 2000-tal och "Verbum-tillägget" är väl fritt att t.ex. kopiera upp för vigselprogram och liknande, så länge det är i en vigsel i Svenska Kyrkans regi?
  • Nessan

Upphovsrätten gäller enligt 43 § URL till utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled. För fotografier gäller skyddet till dess femtio år har förflutit efter det år då bilden framställdes (49 a § URL).

Stardusty skrev 2008-04-23 09:56:18 följande:
    Jag har en undran - vad gäller om upphovsmannen är död? T.ex. bellmanstexter eller Povel Ramel? Har hittat såna, får man sprida dem vidare?
  • Stardusty

Så då kan man med andra ord säga att spridning av noter är godkänt om personen varit död i minst 70 år?

• Stardusty

...och detta kanske även skulle upplysas om i rubriken?

Svar på tråden Spridning av noter