• helle78

Maj 2009

Vi som gifter oss i maj 2009
    Alla är välkomna att vara med och planera, tipsa och längta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-17 21:32
    2/5
    förstagångsbrud
    Tx2

9/5
    anja1661
    montpellier
    soon and very soon

16/5
    artist
    Magglo
    Skåne09
    sweetsun
    Tjolinti

23/5
    csn83
    Daniels B2B
    fröken sjunfors
    helle78
    Leeeloo
    missbilly
    skruttgumma

30/5
    blivande fru westman
    efternamnsbyte
    Kärlekensskull
    lilla fröken fräken
    malsan
    mammahjärtat
    Nalle Puh 40

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-17 08:16
    2/5
    förstagångsbrud
    Tx2

9/5
    anja1661
    ElinPierre
    montpellier
    soon and very soon

16/5
    artist
    Kärleken förde oss samman
    Havsro
    Magglo
    Skåne09
    sweetsun
    Tjolinti

22/5
    LillEm

23/5
    Arla79
    Bröllop år 2010
    csn83
    Daniels B2B
    fröken sjunfors
    helle78
    Jojjo82
    Leeeloo
    missbilly
    Skille
    skruttgumma

30/5
    blivande fru westman
    efternamnsbyte
    Kärlekensskull
    karni5
    lilla fröken fräken
    malsan
    mammahjärtat
    Nalle Puh 40

Listan uppdateras en gång i månaden, skicka ett meddelande till mig om du vill vara med på listan

• Svar på tråden Maj 2009
  • karni5

Hej, har ej börjat med festprogrammet ännu, men det låter ju bra som ni innan har skrivit. Lite humor, lite info om alla på bordsplaceringssidan. Bra att ha något att prata om med ens bordspartner. Har däremot idag ringt den kyrkan vi ska gifta oss i ang kyrkomusik. Fick prata med en mycket konservativ kantor som menade att en vigsel är en offentlig tillställning som ska följa en viss ordning. Dvs med psalmer... det skulle väl gå bra med en solist men det satt långt inne!! Är det någon som vet hur det är i kyrkan egentligen, ska man inte kunna få ha annan musik än psalmer! Han sa att man kunde ju alltid gifta sig borgligt! Vilken typ! Det kändes jättetrist att tala med honom, nu funderar jag på att byta kyrka! Hur är det i era kyrkor?

• baver

karni5- angående prästen. är det kyrkan ni tillhör som ni ska gifta er i, anars kan man få ta sin "egen" präst och använda i en annan kyrka. det blev vi erbjudna i gbg iaf. men jag har ingen relation till ngn av dem och vi ska inte möta prästen förrän några månader innan.. lycka till och stå på dig.

• SweetSun

karni5; är det nåt fel på borgerligt? Och ni har ju endå valt kyrkan, så varför tycka illa om psalmer?

• Tx2

Gifter man sig i svenska kyrkan så är det en vigselgudstjänst. Som innehåller tre psalmer. Har man solistsång så kan kyrkan gå med på att stryka en psalm för att gudstjänsten inte skall bli alltför lång.

Förstår inte heller vad som är fel med borgligt.

• karni5

Inget fel på borgligt! Jag tyckte bara att det var lite plumpt sagt av kantorn. Typ passar det inte så gift er borgligt. Och givetvis ska jag ha någon psalm men det verkade på honom som allt annat än högkristlig vigsel inte kunde komma på tal! Jag tycker bara att man själv kan få välja tex Änglagård som ingångsmusik på orgel, tex den blomstertid nu kommer som psalm och sedan två solosånger. Ev utgångsmusik Love and marriage av Frank Sinatra för att lätta upp denna högtidstund lite. Det var ju inte frågan om några jättekonstiga sånger!

• karni5

Tx2: Så kunde ju kantorn sagt det istället! Då hade jag inte blivit så chockad. Det är en vigselgudtjänst osv för när jag talade med honom verkade det helt kört med allt annant än psalmer!

• Myrmor

Det är så himla olika hur strikta olika församlingar är, vissa ruckar på traditionerna, andra tillåter inte ens solosång. Två psalmer är nästan alltid minimum dock, eftersom det finns en gudstjänstordning man följer, fader vår, bön och välsignelsen är också moment som är "obligatoriska". Man har i verkligheten väldigt lite att säga till om som brudpar vid en kyrklig vigsel. Det enda är vilka psalmer och bibelord man önskar (även där finns det restriktioner) och ev vilka solosånger, in respektive utmarsch och dikter man vill ha.

karni5 skrev 2008-08-27 10:39:06 följande:
    Inget fel på borgligt! Jag tyckte bara att det var lite plumpt sagt av kantorn. Typ passar det inte så gift er borgligt. Och givetvis ska jag ha någon psalm men det verkade på honom som allt annat än högkristlig vigsel inte kunde komma på tal! Jag tycker bara att man själv kan få välja tex Änglagård som ingångsmusik på orgel, tex den blomstertid nu kommer som psalm och sedan två solosånger. Ev utgångsmusik Love and marriage av Frank Sinatra för att lätta upp denna högtidstund lite. Det var ju inte frågan om några jättekonstiga sånger!
  • SweetSun

det är stooor anledning till varför vi har borgerligt, då får man välja ALLT man vill ha själv!

• Myrmor

Vi med.. och för att min blivande är väldigt skeptisk till kyrka och religion!

SweetSun skrev 2008-08-27 10:51:08 följande:
    det är stooor anledning till varför vi har borgerligt, då får man välja ALLT man vill ha själv!
  • SweetSun

ja jag är helt emot religion. jag är väldigt andlig, men tror inte på religioner.. lite invecklat

Svar på tråden Maj 2009