• Piggelin1

Ännu en tur med barnkarusellen

Sept, vi övade lite hela våren med Amanda. Första längre resan var till Tyskland en långhelg på hotell för att fira pappa som fyllde 70. Gick otroligt bra med såväl hotell, som färja som bilåkande & vi fick helt klart blodad tand När vi planerade Italien först hade vi nämligen med att vi kanske skulle flyga ner om det inte funkade att bila, men efter vårens turer så tyckte vi att det borde gå - vilket det också gjorde!

Nu ska jag på lunch!

• Piggelin1

Omsan - fasen vad jobbigt! Håller tummarna att det inte är alltför illa med ryggen. Men vad BRA att ni har försäkring via jobbet, annars hade det väl dröjt ett år eller så innan du ens fått träffa en ortoped (tremånadersregeln ger jag inte mkt för...). MR är det MagnetRöntgen?

Liten - jag hade allt lite separationsångest när jag slutade amma. Ångest är nog lite att ta i iofs, men lite jobbigt var det allt när jag skulle sluta. När jag fasade ut på slutet var det först bara en gång om dagen (på morgonen - låg alltid & myste ihop då - såååååå himla mysigt!), sen varannan dag & sen var det en dag jag ammade som jag tänkte att det var nog sista gången, men det kändes inte alls bra (var stressigt av ngn anledning den morgonen), så en halv vecka senare tömde jag det sista, en lugn & skön söndagsmorgon utan stress & då kände jag ngt i stil med "nu är det ok att sluta, detta var en mysig sista gång". Då var Amanda ca åtta månader.

• Piggelin1

BS - jobbigt med din rygg med

Mugglan, vilket trist hotell du länkade till.... NOT
    Inte alls sugen...

• Piggelin1

Trist med tanten Frullan Har ni försökt länge nu?

Här är en som också har mensvärk, fick stoppa i mig lite Ipren imorse. Fick ju en liten släng av mens i Italien, men det blev aldrig så mkt med den, men nu verkar den ha kommit igång lite mer. Får se det positivt - har ju sluppit mensen i hela 19 månader!! Såååå gött att den hållit sig borta såpass länge.

Håller med Frullan om detta med att ta med en termos med hett vatten. Körde med det redan innan semestern, om man var iväg på eftermiddagen & behövde ge ersättning. Men på semestern var det verkligen GULD! Koka vattnet på morgonen & stoppa ner termosen i skötväskan. Känns så självklart numera att jag liksom glömde skriva det i farten när jag skrev om vattenkokare etc häromveckan.

Har annars haft en himla skön helg - igår var vi uppe vid Gunnebo slott & promenaerade tillsammans med Muggles, Moa & maken hennes. Moa är verkligen superduktig på att gå nu!

• Piggelin1

Tinga - fyyyyyy fasen för magsjuka Hoppas du kryat på dig nu! Jag hade ju en släng i vintras, när Amanda var knappt två månader. INTE roligt när jag skulle amma på natten & samtidigt mådde pyton... Men tack & lov gick det över fort.

Har för mig att Vänner & hennes make var magsjuka båda SAMTIDIGT - inget kul att behöva ta hand om Prinsen då...

• Piggelin1

Måste bara berätta om en annorlunda grej:
    Pratade med brorsan i Holland innan idag - han som fick sin andra tjej för en vecka sen. Kom på att han inte berättat hur lång hon var när hon föddes. Då berättade han att i Holland mäter man ALDRIG längden på barnen när de är nyfödda, för de vill inte tänja ut lederna på bebisen Typ att det hänt att ngn bebis fått framtida men av detta, när man "dragit i dem" för att mäta längden Skumt! Aldrig hört talas om ngt sådant ngnsin förut!
    Det skiljer sig verkligen åt i olika länder!

Samtidigt så vet jag att de skaffade en framåtvänd bilstol till äldsta dottern när hon vuxit ur babyskyddet förra sommaren/hösten. Jag "förfasade mig" över detta, det finns ju hur mkt forskning som helst om att barnet åker säkrast om det åker bakvänt, helst upp till barnet är fyra år. Men brorsan ville inte lyssna över huvudtaget & där tycker jag faktist fortfarande att han är korkad. Annars är han smart & har koll, men just där vägrar han att lyssna. Jaja, det är ju deras val

• Piggelin1

Hmmm, den där andra grejen jag skrev om lät nog lite ryckt ur sitt sammanhang - men jag menade nog lite att å´ ena sidan så vill de skydda barnen när de är nyfödda (i mina svenska ögon överbeskydda om man inte mäter längden), å´andra sidan finns det ingen rekommendation att beskydda barenen på bästa sätt när man åker bil! Låta dem åka framåt när de är under året låter så himla korkat i mina svenska öron

• Piggelin1

Am, du var snabb som vanligt - så jag skippar att skriva om frukten

Japp, i USA visste jag sen innan att de kör framåtvänt hela bunten, men tänkte lite att "jaja, man vet hur amerikanerna är..." Men tänkte att Holland är ju ganska nära Sverige, så då borde det vara ganska likt.
    Ska man hårddra det - ang att åka bakvänt - så berättade en kompis som jobbar på Volvos Säkerhetscentrum (som inte bara används för Volvos bilar, utan många andra bilmärken anlitar dem för forskningsresultat & krocktester), att egentligen skulle ALLA åka bakvänt, även vuxna, utifrån ett strikt säkerhetsperspektiv. Men köra bil bakvänt torde vara aningen svårt...

• Piggelin1

Japp, jag sa just detta till brorsan - Amanda mätte de ju när hon föddes & hon har inte fått några men av det...

• Piggelin1

Välkommen hem Telis!!
    Tung väska på hemvägen?! Härligt att bara vara "lite" fattig! Det är ju grymt att handla i USA nu med tanke på dollarkursen!

...och hur ser badrummet ut?!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen