• Piggelin1

Ännu en tur med barnkarusellen

AM - känner igen mig själv IGEN i det du skriver
    Nu har jag ju inte varit själv med ett barn i alla åren, men däremot bott själv i alla år tills dess att jag blev sambo med mannen. Vaddå självständig & van vid att fixa allt själv på mitt eget sätt när jag blev sambo - nähäääää??!

Svensk sjukvård - iaf innan man kommer in i den - bläääääääää När min bror var sjuk så råkade han ut för så många idiotiska grejor, så att hälften hade varit nog. Jädrar vad han slogs för att få den vård han hade rätt till & han var SJUK - räckte inte det??! Minns även att han kallade Hjälpmedelscentralen för Stjälpmedelscentralen... Visst, när han låg på IVA i flera omgångar, de som jobbade där var guld, men just den där bristen på samordning, helhetsbild, tjata sig till vissa undersökningar osv.
    Sen nu för några år sen upplevde jag ju liknande själv. Visst, personalen som tog hand om mig när jag var opererad etc - de var guld, men alla vändor hit & dit på akuten, gynakuten, KK, kirurgen & urologen & INGEN hade ngnsin helheten eller tillgång till de olika avdelningarnas journaler. Bara det att få resultatet av magnetröntgen tog flera veckor extra för att ngn av läkarana "råkade" ha semester & lagt det längst ner i sin hög över plåtar som skulle bedömas, & som ingen brydde sig om när hon/han var ledig. Grrrrrrrrrrrrrrr, jag kan hålla på lääääänge Det där med att svensk sjukvård ska vara så hinmla bra, det är bara bullshit om man jämför med många andra länder. Tycker jag!

• Piggelin1

När jag gjorde mitt snitt för att ta bort min cysta för några år sen - då var det ju ett likadant snitt som man gör vid en förlossning. Då fick jag rådet att man skulle ta det lugnt i tre månader, så det stämmer ju med AM's 8-12 veckor. Men om man själv känner att man mår bra & kan röra på sig, då är det säkert OK att göra det - det ska ju till extremt mkt för att ett sår ska gå upp. Köra lite lugnare tempo typ. Springa har jag för mig att man skulle ta det lugnt med, men raska promenader var helt ok.

• Piggelin1

Japp - håller med! För nu har ju inte högerhanden en susning om vad vänsterhanden gör. Datasystem - ngn??

För egen del blev det så övertydligt när jag var på akuten andra gången inom ett halvår & däremellan hade varit på KK, gynakuten, opererats osv, men det enda de såg på akuten var journalen från gången innan jag hade sökt akut. ...och egtnligen hängde ju precis allihopa ihop! Men det sket de högaktningsfullt i, även om jag upplyste dem om detta/min historik. Hur ineffektiv får en verksamhet egentligen lov att vara??!

• Piggelin1

Japp - skriver under på det - tappade räkningen på hur många ggr jag fick börja om från början...

Frejis - kanske bäst att vi inte går igång på det - då blockar vi tråden totalt för åtskilliga sidor franmöver

• Piggelin1

Projektledarförbannelsen

Denna boken har jag tänkt köpa sen ett tag tillbaka - har bara inte kommit till skott...
    www.adlibris.com/se/product.aspx

Misstänker att man kan få sig några goda & igenkännande skratt!

• Piggelin1

Vad duktiga ni är som städar varje vecka - det gör inte vi, om det inte är jätteakut... Visserligen tätare mellan städningarna nu när en av oss är hemma, men ändå inte så duktiga att vi gör det regelbundet. Jag har fortfarande svårt för att göra en speciell sak en speciell dag varje vecka - det kan ju alltid komma upp ngt roligare som man vill göra & prioriterar istället Kan det månne bero på att min mamma ALLTID storstädade på fredagar & lättstädade med dammsugare på måndagar. Jag är allergisk mot för mkt fasta runtiner - mina ärr sitter djupt fortfarande vid 38 års ålder

• Piggelin1

BS - såg precis bilden på en magnetröntgen bredvid texten - från Sahlgrenska stod det under - det var nog precis den som jag åkte in & ut ur för tre år sen

• Piggelin1

Gomorron!

AM - kakexperten framför alla andra härinne är väl Liten - men jag brukar baka chokladmuffins som är lite av kladdkakestuket - yummie! En gång stoppade jag i minimashmallows, då blev de ännu segare. Leila Linderholm brukar ha en massa goa muffins- & kakrecept, kolla på www.recept.nu
    En annan variant är chokladrutor i lite brownie-stuket, med hallon i. Mmmm! Märks det att jag gillar choklad...
    Eller vanliga hederliga kanelbullar kanske kan vara ngt? Med massor av smör, kanel & vaniljsocker i den där röran som man brer på innan man rullar ihop degen.

Trist med Sterling - men jag har faktist aldrig flugit med dem! Tror att de hade betydligt fler direktlinjer från Sthlm & Cph än från Gbg, så det är ju ganska logiskt att jag inte flugit med dem.

• Piggelin1

Ahhhh, Aftereight-muffins - vill också ha!

Cissi, ska leta upp kladdmuffinsreceptet hemma!

• Piggelin1

Är jag hungrig eller?? Sitter & väntar på att mitt lunchsällskap ska ringa & komma förbi & plocka upp mig

• Piggelin1

AM - Leila Linderholm är på TV kl 21 ikväll på TV4+!

Hmmm, om man är petig med vad man äter... Ingen parmaskinka, ingen sushi, inga dessertostar, ingen gravad/rökt lax, ingen fetaost, inget rosastekt kött, ingen insjöfisk - det är väl det jag kommer på sådär spontant. Sen att jag själv åt ovanstående då & då - det är ju en annan sak
    Lunchade med en gravid väninna på lunchen idag - vi pratade just om vad man får & inte får äta - vad snabbt man glömmer! Men nu fick jag det lite mer aktuellt i huvudet just för att vi pratade om det för ett par timmar sen!

Omsan, trist med jobbet - men vad skönt att du har så lång uppsägningstid. Då är det ju ingen fara på taket än på ett bra tag, även om man självklart vill ha nytt jobb så snart som möjligt. Här på bygget är det fortfarande oklart vilka som ska gå, bara siffrorna är officiella & ingen får besked förrän i början av december. Tror inte att de som då blir uppsagda får så lång betald uppsägningstid. Ok, det hänger säkert ihop med antal anställningsår, men om jag skulle åka dit, så är det nog bara några månader, gissar jag. Fast nu har jag iofs fått lite inofficiella signaler om att jag förmdoligen kan vara lugn, men mannen min vet ingenting om sitt jobb. Jaja, ingen idé att oroa sig i förskott alltför mkt.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen