• Piggelin1

Ännu en tur med barnkarusellen

BS - känner igen mig själv ang detta att hetsa upp sig! Det finns en anledning till att jag aldrig skickar mail i affekt till exempel. Om jag börjar skriva i affekt, så låter jag det ligga ett tag & sen har jag coolat ner mig tillräckligt så kollar jag på det igen.
    Samma sak här - insåg att det skulle hoppat alldeles för många grodor ur munnen på mig häromdagen om jag hade varit i farten då... Så jag sket helt enkelt i att skriva ngt mer om det. Lugnast & trevligast så.

• Piggelin1

Hej på er, hoppar in en sväng innan jag hoppar i säng

lite kommentarer rätt ur skallen, om jag minns...

Zozo, vad är det för rabiata idioter på FL egentligen - jag satt & ammade massor framför TVn om kvällarna & har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle ha ngn slags dåligt samvete för det. Hallå eller

Nenne - grattis till försäljningen! Det gick snabbt! Själva har vi haft tre mäklare här de senaste dagarna, nu är bollen i rullning & vi ska bara bestämma vilken mäklare vi ska använda!

MSW - kul bild!!

Liten - ojoj, det är ju jättenära tills du börjar jobba igen nu! Njut av de sista skälvanxde dagarna!!

Telis & Muggles - hade ni ngn dag på förslag för dejt, jag har ett svagt minne av ni pratade om lördagen? Fredagen är ju vanlig jobbardag, så då funkar det inte, men både lördag & söndag borde funka för min del. Jag kanske lämnar Amanda hemma - får se vad som blir enklast. Ang brunch, så tror jag inte de har det på lördagar på Incontro, utan bara på söndagar. Men ska kolla deras hemsida vid tillfälle.
    Synd att du inte är i stan då, Pirr!

Tinga - jag gillar också Simon & Thomas - gillar deras sklöna jargong. Har dock inte följt dem så mkt på sistone. Däremot har jag fastnat för ett halvtimmesprogram på fyran, "Halv åtta hos mig" - fyra personer (okända för varandra) träffas & bjuder varandra på middag under fyra kvällar samt poängsätter varandra. Kul att se såväl personligheterna som deras talanger (eller ev frånvaro av densamma) i köket Matnörd som jag är...

SkoUno - vad är det? Faktist aldrig hört talas om den affären? Ngn mellansvensk butikskedja, tror nämligen aldrig jag sett ngn butik med det namnet i denna landsändan?

Telis - huset på VR-gatan - coolt läge! Undrar om jag inte sett det till salu förut, för ngt år sen eller så. Lär ju inte vara alldeles lättsålt, väldigt speciellt, nästan lite kulturminnesmärkning över det? Jag blev spontan nyfiken på ursprunget på huset, vem bodde där från början typ? Ngn rik handelsman i Gbg anno dazumal?

Frullan & Lappis, alltid härligt med solskenshistorier! En tjej jag lärt känna via mammagruppen (den som jag var så skeptisk till i början), hon var 44 i höstas när de fick sin pojk tio dgr innan Amanda föddes. Lite liknanade historia som Frullans - hon & hennes sambo träffades ganska nyligen & hon var helt övertygad om att det var kört med barn för hennes/deras del, men rätt som det var, så var hon gravid! ...och hon käkade dessutom p-piller! Men i efterhand fick hon veta att hon led av en magåkomma, så pillrena for bara rätt igenom kroppen & skyddade inte alls. Även detta en härlig solskenshistoria, tycker jag!

Hmmm, var det ngt mer... KOmmer inte på ngt just nu!

• Piggelin1

Jo, Amanda gick åtta (!) steg alldeles själv igår kväll! Hur coolt som helst!
    ...och ikväll klappade hon mig "snällt" på kinden för första gången! Har försökt lära henne detta ganska länge, dvs att "klappa snällt/fint" - hittils har hon inte riktigt fattat det utan jag har mest fått "riktiga tjottablängare" - men idag klappade hon fint/snällt flera ggr i ett svep!! Yesss!

Annars är hennes favvosysselsättning för tillfället att öppna luckan till tvättmaskinen & stoppa in huvudet i den. Vår tvättmaskin står i köket, så nu när hon väl lärt sig att öppna luckan, så är det svårt att få henne att låta bli. Finns ju ingen dörr till ngn tvättstuga eller badrum som man kan stänga till Fast de andra knapparna har vi Child-lock på, så det är egentligen rätt lugnt.

• Piggelin1

GRATTIS Frullan, vad kul!
    Tror att vi ska utnämna dig till "nästan-frögurka"

Nenne - fy fasen vad synd jag tycker om dig - att det aldrig kan ge sig för er Blir nästan tårögd å dina vägnar
    ...men vilka fina stolar ni har - Leksandsstolar hör till mina absoluta favoriter, skulle jättegärna ha ett gäng sådana!

CSN - well, om jag skulle vinna flera hunda tusen på lotto så KANSKE jag skulle fundera på att betala av CSN-lånen, men annars är det bara att betalöa & vara glad till jag blir "panchis" då det skrivs av... Fast jag spelar ju aldrig på lotto & om det bara vore några hundra tusen (som då nätt & jämnt täckte CSN-skulden - har inte ens koll på hur mkt det där 350' kanske?), då vete tusan om jag inte skulle lägga de pengarna på ett ett schysst bröllop, några resor & lite nya tjusiga möbler till huset De första åren tjänade jag ju inte ens tillräckligt för att täcka räntan som lades på lånet varje år Jaja, det är inget jag funderar på speciellt mkt, jag ser det inte som ett "vanligt" lån som man tar tillboende etc. Ett & annat har jag ju lärt mig alla de åren jag pluggade & jädrigt kul hade jag med

Telis - blir kul att ses på lördag!

Nu har vi bestämt oss för vilken mäklare vi ska köra, håll tummarna att de blir rusning efter just precis VÅR fyra i centrala stan Ok, några få som är jätteintresserade duger i dessa tider...
    Muggles förresten, tjusigt & välbekant hus på framsidan av Bostadsbilagan igår
    Nenne - jag kollade på länken till Aftonbladet, men om man skulle kolla priserna, så var det en Plus-tjänst, så tji fick jag. Därenmot så fanns vårt område liksom "husstil" med bland de som fortfarande säljs - alltid ngt!

• Piggelin1

AM - känner igen det där med projektledarrollen väl, speciellt när jag var mammaledig. Just det där att vara den som i störst utsträckning "ser" vad som behöver göras & håller allt i skallen - då är inte en "projektledarassistent" good enough, det är projektledare till som gäller.
    Tycker att det kan bli lite för mkt av det goda att vara projektledare både hemma & på jobbet... Nu märker jag iofs att nu när jag jobbar igen, så "ser" eller störs jag inte lika mkt av allt som behöver göras hemma längre. Mannen tvättar, städar, fixar matlådor till mig & annat småfix nu när han är hemma, så för tillfället känns det mer "jämbördigt". Skillnaden mellan mannen & mig är nog att han kan slappna av mer hemma utan att "se" sånt som behöver fixas - när jag var hemma så kändes det som om jag bara hittade mer & mer saker som behövde göras, om jag var hemma mkt om dagarna. Enda & bästa botemedlet mot det var att dra hemifrån & hitta på grejor, vilket jag också gjorde väldigt mkt. Mådde helt enkelt bäst av det
    Hmmm, knepigt det där...

• Piggelin1

Koko & Liten förresten - lycka till med jobbstart!!
    Koko - anatar att är hemma de sista skälvande dagarana nu?
    Liten - har du tjyvstartat lite smått denna veckan?

• Piggelin1

Systäääääm - känner igen det där! Det är jag bra på En del av dem har smittat av sig på mannen nu & han tycker de är riktigt bra & jag blir så glad, tralalala

Mannen min är GRYM på att laga mat - är såååå tacksam för detta! När jag var mammaledig & han gjorde lunchlådor till sig, så gjorde han lunch även till mig, som jag kunde värma hemma i mikron, nuu när jag jobbar så är det fortfarande han som lagar lunchmaten Hmmm, har det rätt bra i just det avseendet inser jag

En sak som skiljer oss åt är tex att jag "ser" vad som håller på att ta slut i kylskåp/frys/skafferi & fyller på så att det alltid finns ett "brett utbud" hemma, mannen han ser det som de facto är slut & köper det, inget mer. Jag är en sån person som "tänker runt hörnet"/är ganska effektiv. Ett exempel är när han/jag varit på babysimmet & om det var ngt ärende på vägen hem, så tog jag det på vägen, när man ändå var i de korkarna av stan - Muggles - du som vet vart vi simmade, galonbyxor skulle inhandlas efter ert tips i affären nära er. Frågade mannen flera veckor på raken om han fixade det på hemvägen, men nej, det finns liksom inte plats för mer än en sak i taget. Så det slutade med att jag svängde förbi på vägen hem från jobbet i förra veckan, då jag tröttnade på att fråga. Det sista jag vill vara är att agera "morsa" - avskyr det.

Nenne/Telis, visst ändras det när man får barn. De facto har mannen & jag mindre tid & mer rutiner & då märker man mer när det inte flyter på.

Jaja, vet inte om jag lyckades var tydlig där - men hoppas att ni fattar vad jag menar Det är egentligen inga stora grejor, men i perioder där det är en massa små saker som samlas på hög, det är då jag blir frustrerad... Inser nu när jag skrievr att det är ju just så det förmodligen är för de flesta - dvs att det är smågrejorna man stör sig på. Sen vet jag att jag har ett val att bestämma om jag ska irritera mig över de4ssa småsaker eller ej, att man inte kan ändra på ngn annan än sig själv osv osv... Jaja, man får välja sina strider som det så vackert heter.

• Piggelin1

Tack Cicci, vad söt du är!
    Vi firade henne lite i söndags - hon fick ett sånt där träpussel med små grepptag för pusselbitarna. Kul att göra ngt litet sådär symboliskt (fast hmmm, det var nog mest jag som kom ihåg att köpa ngt - på tal om tidigare diskussioner... )Jaja, jag kunde ta det, tycker det är kul
    ...och snart fyller lilla tjejen ett år! Inte långt kvar nu & samma dag fyller ju dessutom Livia två!

Nenne, via denna länken tror jag att du kan hitta dit!
    www.aftonbladet.se/nyheter/article3625373.ab

• Piggelin1

Nenne - det är några i huset som sålt det senaste året & vi har hyfsad koll på dem - så egentligen är det ganska lugnt! Jag är mest bara obotligt nyfiken av naturen!

Haha, busslinje - kul liknelse

Telis - vad gött att landstinget finansierar er ÄD! Välförtjänt!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen