Inlägg från: Telemarkgrrl |Visa alla inlägg
  • Telemarkgrrl

Ännu en tur med barnkarusellen

Oms skrev 2008-10-14 16:01:17 följande:
    Ang ÄD så har jag verkligen funderat vad jag egentligen tycker och jag tror inte att jag skulle klara av det. Att veta att ens barn har 50% av sina gener ifrån en annan kvinna o inte få veta vem det är skulle göra mig knäpp. jag tror själv att gener påverkar så mkt framförallt alla dessa ärftliga sjukdomar samt ens utseende och också i viss mån intelligens. att då bära ngn annans ägg skulle inte kännas bra för mig. jag o maken pratade om det och han är nog mer för än vad jag är - inte så konstigt då hans gener automatiskt lever vidare i barnet - medan jag är mer för adoption. där får man ju ändå ngn slags bakgrundshistoria till barnet.
    Oms, jag håller inte med alls.

Vad det gäller utseendet försöker dom matcha donator och mottagare, vilket betyder att man får ägg från någon som överensstämmer med ens egen hårfärg, BMI, längd osv. Jag skulle tex inte få ägg från någon som är blond, kort och tjock.

När det gäller intelligens har dels min man så att det räcker för två och dels har man ju ingen aning om det när man adopterar heller. Det är ju inte så att adoptivbarn (eller deras biologiska föräldrar) får genomgå ett intelligenstest innan adoptionen och att man får papper på att man får hem ett friskt, välartat barn som kommer att sluta med blöjor i ettårsåldern och har ett IQ på 180.

När man adopterar har man två osäkerhetsfaktorer vad det gäller dåliga gener, vid äggdonation bara en. Vid många adoptioner är en, eller kanske till och med båda föräldrarna helt okända. Och även om man vet vilka föräldrarna är och kanske till och med får träffa dom så får man ju knappast någon genetisk profil på dom.

Om äggdonatorer vet man att dom har gått igenom både fysiska och psykiska undersökningar och blivit godkända. Dessutom vet man att dom har mer empati och ett större hjärta än många andra människor.

Varför skulle det vara så viktigt med dåliga gener att man helt bortser från goda gener? Man har ingen aning om vilka anlag man för vidare till sina barn och vilka som kommer från pappan och man vet inte heller vilka som sen kommer att aktiveras - bara för att man har anlag för tex bröstcancer behöver inte det betyda att man nödvändigtvis kommer att få det. Kanske ens egna dåliga gener ersätts med några som är bättre?
  • Telemarkgrrl

En sak till om ÄD. Jag anser att det är ett gemensamt beslut mellan mig och min man, inte ett beslut som jag fattar på egen hand. Om jag skulle säga att jag vägrar gå med på äggdonation så skulle jag i samma sekund förvägra min man att få biologiska barn. Varför skulle jag vilja göra det bara för att inte jag kan få några?

• Telemarkgrrl

Izzie, det finns en affär med amerikansk mat här i stan, där borde dom väl ha frosting. Ska jag åka förbi och se efter?

• Telemarkgrrl

Cicci, du är verkligen världens sötaste! Det är väldigt vällovligt att du vill donera din ägg men jag är rädd för att du måste vänta tills lilla guldfisken är född.

• Telemarkgrrl

Hej Cicci, Vänner och Piggelin, vad söta ni är som saknat mig.

Jag var tvungen att ta en time-out från tråden ett tag, precis som Frullan blir jag också så upprörd av den där ÄD- och inseminationsdiskussionen att det var bäst för mig själv och för alla andra att jag tog lite ledigt ett tag. Folk måste ju få tycka som dom tycker, oavsett hur idiotiskt det låter i mina ögon, så det är ju ingen ide att varken fortsätta diskussionen eller bli upprörd. Nu är jag lugn och fin igen.

Page, det sorgliga är kanske att dom lägger ut bilderna på nätet och vill ha kommentarer? Det behöver ju inte du göra. Eller bara till oss här i tråden dårå.

Liten, grattis i efterskott!

Lappis, sååååå himla tråkigt med mensen! Jag antar att det känns ännu jobbigare nu när akupunktören sagt att din kropp mår bättre.

Trist att så många av er är förkylda och sjuka! Hoppas ni alla mår bättre snart!

• Telemarkgrrl

BS, det är en väldigt bra egenskap att kunna välja att inte bli arg. Den önskar jag att jag hade.

Jag har inte riktigt bestämt mig om söndagen än.

• Telemarkgrrl

Oh wow, jag har en resa mer inplanerad än Lappis! Kors i taket!

• Telemarkgrrl

Lappis, ja jag har fått inloggningsuppgifterna till bloggen för jag vill så gärna fortsätta läsa.

Vi har bokat Paris över jul och Champoluc i Italien i mars.

Köningssee i alperna som vi var vid i juli är nog det vackraste ställe jag har varit på i hela mitt liv. Helt otroligt vackert.

• Telemarkgrrl

Men vad är det för en tråd, jag blir ju så nyfiken!

• Telemarkgrrl

Åh, Cicci, vad häftigt! Grattis igen!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen