• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Tooticki
    stinamedk skrev 2009-01-03 11:10:21 följande:
    Hej hej!Jag och min fästman ska gifta oss i sommar och vi tror på olika saker. Jag kommer från en kristen bakgrund och han är ateist.Han vill därför inte "lova inför Gud" och allt sånt, eftersom han inte tror på Gud. Men jag vill inte vigas borgerligt. Så vi behöver en person som kan utföra en lite annorlunda vigsel. En vigsel där vi båda blir nöjda och där ingen av de andra som är där känner sig obekväma.Nu är ju du/ni präster som följer särskilda ritualer i vigseln, men vet nån hur det är med pastorer från frikyrkliga samfund. Följer de också vissa ritualer?Kan man lösa en sån här vigsel på nåt sätt?Tack tack och God fortsättning.
    Vart bor du någonstans? Jag vet att det finns en borgerlig vigselförrättare i Göteborg som brukar ha en del kristna inslag i sina vigslar, det kanske skulle kunna vara något?
  • felines

Vi skulle vilja gifta oss katolskt i italien. Påsken är ju praktisk med ledighet men hur är det med högtidsdagarna. När under påsken, om alls, kan man ha vigseln?

/Felines

• passionsblomman

Får man det utan att vara katolik själv? eller det är ni kanske förstås...

felines skrev 2009-01-08 20:20:18 följande:
    Vi skulle vilja gifta oss katolskt i italien. Påsken är ju praktisk med ledighet men hur är det med högtidsdagarna. När under påsken, om alls, kan man ha vigseln?/Felines
  • Tooticki
    Vi skulle vilja gifta oss katolskt i italien. Påsken är ju praktisk med ledighet men hur är det med högtidsdagarna. När under påsken, om alls, kan man ha vigseln?/Felines
    Det får du nog fråga en katolsk vigselförrättare, i Italien! Lycka till!
  • Kjell Präst
    Vet inte hur det är, men i Sverige är det knappast möjligt med vigsel under kyrkans största högtid, alltså påsken - och jag skulle inte tro att man i den katolska kyrkan är man mer villig att ägna påsken åt annat än påskfirande...
  • felines

Jo, jag är katolik, dock inte en så väldigt påläst en :). Jag misstänkte att det inte skulle gå men man kan alltid hoppas tills man får svar. Tack Kjell. Påsklovet ska under nästa år vara veckan efter påsken, då kanske vi slår till.

/Felines

• Burre Präst

Felines: Somliga katolska präster vill inte viga par som inte innan vigseln genomgått vigselundervisning. Denna kan vara upp till ett år lång så det är nog bäst att du hör med prästen på orten ni tänker er att gifta er.

• MittiPrickBrud

Kan nästan tycka att det skulle vara bra med lite vigselundervisning här också, eller rättare sagt samtal och rådgivning inför kommande äktenskapet. I dessa tider av skilsmässor och trasiga relationer undrar man ju ibland vad som krävs för att få en relation att hålla längre än till löftena vid altaret... Kanske skulle man gå in i äktenskapet med lite andra förväntningar om man så att säga hade en "körskola" först. Ni vet, man får lov att plugga och läsa in både teori och öva praktik för att få lov att köra bil lagligt, men att gifta sig och skaffa kräver inget alls...
    Burre Präst skrev 2009-01-08 21:33:50 följande:

Felines: Somliga katolska präster vill inte viga par som inte innan vigseln genomgått vigselundervisning. Denna kan vara upp till ett år lång så det är nog bäst att du hör med prästen på orten ni tänker er att gifta er.
  • En till präst
    MittiPrickBrud skrev 2009-01-09 00:07:31 följande:
    Kan nästan tycka att det skulle vara bra med lite vigselundervisning här också, eller rättare sagt samtal och rådgivning inför kommande äktenskapet. I dessa tider av skilsmässor och trasiga relationer undrar man ju ibland vad som krävs för att få en relation att hålla längre än till löftena vid altaret... Kanske skulle man gå in i äktenskapet med lite andra förväntningar om man så att säga hade en "körskola" först. Ni vet, man får lov att plugga och läsa in både teori och öva praktik för att få lov att köra bil lagligt, men att gifta sig och skaffa kräver inget alls...Burre Präst skrev 2009-01-08 21:33:50 följande:
    I USA är det vanligt att erbjuda "körskola" till par som gifter sig. I Sverige förekommer det inte så mycket, troligen mest för att de flesta par här redan bott i hop en tid, och kanske även har barn innan de gifter sig.

I vår församling erbjuder vi istället en "tusenmilaservice" dvs året efter att ett par gifter sig får de en inbjudan till en kort kurs där man tillsammans med andra par får redskap till att fördjupa sin relation.
Svar på tråden Fråga prästerna 6