• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Jeez

Det beror väl på hur man ser det. Men kyrkoårsmässigt avslutas julen (julkretsen) egentligen med firandet av kyndelsmässodagen -den dag vi firar att Maria och Josef bar fram Jesus i templet. (Kyndel= ljus jmfr engelskans candel, Ljesus är världens ljus och Maria bär ljuset i sina händer...), dvs i början i februari (40 dagar efter jul, 2 feb, men firas söndagen i anslutning till i Sverige)

Man kan också säga att julen är slutfirad vid trettonhelgen, dvs då vi firar de vise männen/konungarna som då kommer fram till Jesusbarnet. I Sverige har man treditionen att förlänga firandet till tjugonda Knut (20 dagar efter jul, Knut av nmansdagsbarnet denna dag), varför vet man inte riktigt. Kanske för att hålla ut över den hedniska midvinterbloten enligt NE.

• Wiggy

Korkad fråga kanske, men om man vill gifta sig i en kyrka på landet som inte är bemannad mer än då det är gudstjänst typ, hur får man tag i någon som man kan boka tid med?

• Jeez

Så bra (för andra som ev undrar samma sak så har alla församlingar någon form av expedition -ofta i sammanslutningar som pastorat!)

• allehanda
    Wiggy skrev 2008-12-26 20:47:29 följande:
    Korkad fråga kanske, men om man vill gifta sig i en kyrka på landet som inte är bemannad mer än då det är gudstjänst typ, hur får man tag i någon som man kan boka tid med?
    Bra att du hittade vad du sökte.
    Skrattade högt när jag läste detta!Hoppas att alla förstår att varken präst,musiker eller vaktmästare befinner sig i kyrkan dygnet runt,faktum är att vi befinner oss bara där när det är någon form av gtj där(ok vi städar också).Detta gäller alla sorters kyrkor mitt i stan eller långt ute på landet.Det är bara i engelska och amerikanska filmer som prästen dyker upp i en kyrkbänk.Pastorsexpedition står i telefonkatalogen eller leta efter Svenska kyrkan.
  • älskarlivet

Nu har både den präst och organist vi vill ha, tackat ja till att närvara vid vår vigsel. Kan vår vigselkyrka (som är en annan kyrka än den prästen och organisten jobbar i), säga nej till att vi tar vår egna präst och organist och inte deras?

• Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-12-27 09:46:15 följande:
    Nu har både den präst och organist vi vill ha, tackat ja till att närvara vid vår vigsel. Kan vår vigselkyrka (som är en annan kyrka än den prästen och organisten jobbar i), säga nej till att vi tar vår egna präst och organist och inte deras?
    Det har jag svårt att tänka mig, om ni håller er till vigselkyrkans vanliga vigseltider så borde det inte bli några problem. Sådant sker hela tiden. Ska själv ha ett dop i en annan kyrka än min "tjänstgöringskyrka" om några månader
  • Ratwoman76

God jul och ett riktigt gott nytt år.
    Har inte läst tråden men min fråga är.. Vi har fått både den kantorn och den prästen som vi vill ha *lycklig* men min fråga är den. om det nu skulle bli så att prästen blir sjuk typ vinterkräksjuka och det kommer typ på bröllopsdagen hur 17 gör man då.. finns det typ akutpräster som man kan ringa in vid sådana tillfällen?

• Kjell Präst
    Ratwoman76 skrev 2008-12-27 12:00:20 följande:
    God jul och ett riktigt gott nytt år. Har inte läst tråden men min fråga är.. Vi har fått både den kantorn och den prästen som vi vill ha *lycklig* men min fråga är den. om det nu skulle bli så att prästen blir sjuk typ vinterkräksjuka och det kommer typ på bröllopsdagen hur 17 gör man då.. finns det typ akutpräster som man kan ringa in vid sådana tillfällen?
    Vet faktiskt inte hur det är i ditt fall. Har man bokat vigselkyrka och tjänstgörande präst och musiker, och någon av dessa blir sjuk, så är det församlingens ansvar att se till att vigseln ändå blir av. Har man däremot bokat en "egen" präst så har ju vigselförsamlingen inte längre något ansvar. Hur man gör om den "egna" prästen blir sjuk vet jag alltså inte.
Svar på tråden Fråga prästerna 6