• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Sara 10

Jag menar årstid och ifs gärna tid på dygnet också

• Kjell Präst

Det vackraste bröllop jag varit på ägde rum den 27 november. Det var mitt eget
    Annars har jag mest haft sommarvigslar. Ett lite annorlunda bröllop ägde dock rum klockan 10.00 på Kristi himmelsfärdsdagens morgon - ett vårbröllop, alltså. Vårmorgonsolen lyste in genom kyrkans fönster och när vigseln var över gick brudparet ut i vårsolen och promenerade. Det är en av de vackraste vigslar jag haft!

• Sara 10

Kjell Präst skrev 2008-12-30 11:24:37 följande:

Det vackraste bröllop jag varit på ägde rum den 27 november. Det var mitt eget Annars har jag mest haft sommarvigslar. Ett lite annorlunda bröllop ägde dock rum klockan 10.00 på Kristi himmelsfärdsdagens morgon - ett vårbröllop, alltså. Vårmorgonsolen lyste in genom kyrkans fönster och när vigseln var över gick brudparet ut i vårsolen och promenerade. Det är en av de vackraste vigslar jag haft!
    Så vackert båda låter

Jag känner att jag vill ha ett höst bröllop, när det är mörk ute och alla levande ljusen lyser upp kyrkan!
    Det är så underbart!
  • Luzy

Jag skulle så gärna vilja ge vår präst en liten present som tack för att hon verkligen lagt ner massor av tid på att göra vår vigsel speciell. Vad kan vara lämpligt? En vinflaska kanske funkar dåligt, eller?

• Jeez

En vinflaska funkar om hon dricker och tycker om vin. Det är väl som med de flesta människor -vi är olika och olika saker gillas. Bra att veta är att det inte förväntas någon present. VI gör vårt jobb och lägger ner arbetstid på alla vigslar. Men ett tackkort är ju alltid trevligt om det nu uppskattas det man gjort.

• anja1661

jag har en fråga...
    jag ska gå in tillsammans med min pappa och undrar om när man bör vara i kyrkan. vigseln är kl 14. ska jag och pappa vara där innan alla gäster kommer eller kommer vi dit senare??
    det e bra att veta eftersom vi ska sminkas och fotas innan..lättare att planera tider om man vet hur det funkar med kyrkan.
    hur långt iför väg måste man iså fall vara där??

hur går det till??

• Jeez

Oavsett hur man vandrar in så är man där antingen ordentligt innan och "gömmer sig" någonstans (en del kyrkor har brudkammare eller man kan vara i sakristian) eller så kommer strax innan utsatt tid (läpmpligtvis håller man sig i närheten i tex bilen så att man inte riskerar fastna på vägen).

Logistiken beror också på om det är andra vigslar/dop denna dag osv. Alltså: bäst är att prataq med prästen om just detta eftersom h*n ofta känner till omständigheterna i just dennes kyrka bäst! Plus att vi präster tycker olika om när man vill att brudparen ska vara där...

• hare

Jag undrar om det är acceptabelt att ha en kort klänning som brud, dvs inte kortkort utan en knälång? Jag undrar också om man bör skyla bara axlar i kyrkan? Tack på förhand!

• Jeez

hare, kort kjol/klänning går jättebra. Liksom byxor, jeans eller vad som -det finns faktiskt inga kyrkliga regler kring klädsel när man gifter sig.

Det man ska tänka på är det alla ska tänka på när man går in i en kyrka, dvs allmän respekt. Jag och många med mig tycker inte att man behöver täcka axlar, men andra tycker det (tex etikettgurun Magdalena Ribbing). Jag tycker att det kan vara viktigare att täcka en väldigt djup urringning eller ta på en t-shirt istället för att traska in i bikinitop, kortkorta shorts och flipflops när man går in i en kyrka mitt i stan... Inte för att man inte får visa upp sig (och sin gudagivna kropp) utan för att man inte är där själv och att det är en del som stör sig på just detta i rummet som är avskilt för bön och gudstjänst. Och dem kan man respektera.

Svar på tråden Fråga prästerna 6