• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-16 22:16:11 följande:
    Jag hade varit inne och repat och sen gått ut för att gå på toaletten, sen blev jag stoppad av en man på vägen in, som jag tror var brudens far eller något liknande...När jag kom in störde jag inte alls, var kanske 10 minuter kvar till vigseln, så gästerna höll på att sätta sig på sina platser..En till präst skrev 2008-12-16 22:14:30 följande:
    Ok, men DET förklarar saken. Då var det alltså ingen kyrkans personal som stoppade Dig, utan brudens far som självsvåldigt tagit på sig rollen som dörrvakt. Det var fel.
  • älskarlivet

Nej, det var inte vaktmästaren eller någon som stod i dörren och sa stopp, då hade det varit en helt annan sak, för något sådant gör de inte utan anledning. Det här var en gäst som sa stopp till alla som inte tillhörde brudparet..

En till präst skrev 2008-12-16 22:21:58 följande:

Ok, men DET förklarar saken. Då var det alltså ingen kyrkans personal som stoppade Dig, utan brudens far som självsvåldigt tagit på sig rollen som dörrvakt. Det var fel.
  • Jeez

Tur att vi är olika! Men behöver du verkligen tigga? Är dina närmaste prästkollegor samma sort som du?

Kjell Präst skrev 2008-12-16 20:44:23 följande:

Vill nu skrev 2008-12-16 20:30:46 följande:
    Jag tigger till mig julottan redan i juni så jag är säker på att få den... Finns absolut inget bättre!
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2008-12-16 22:29:54 följande:
    Tur att vi är olika! Men behöver du verkligen tigga? Är dina närmaste prästkollegor samma sort som du?Kjell Präst skrev 2008-12-16 20:44:23 följande:
    De hinner aldrig förklara, för jag säger "tjing för julottan" innan någon hinner öppna munnen
    Jag brukar för övrigt hinna med två julottor per år - först går jag i julottan 05.00 i min grannförsamling, sedan håller jag julottan 07.00 i kyrkan där jag tjänstgör. Gjorde likadant när jag tidigare var kyrkvärd.
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2008-12-17 04:09:34 följande:

De hinner aldrig förklara, för jag säger "tjing för julottan" innan någon hinner öppna munnen Jag brukar för övrigt hinna med två julottor per år - först går jag i julottan 05.00 i min grannförsamling, sedan håller jag julottan 07.00 i kyrkan där jag tjänstgör. Gjorde likadant när jag tidigare var kyrkvärd.
    Du är en sjuk, sjuk man...

Jag har hittills oftast klarat mig från julottan genom att ta ALLT på julafton
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2008-12-17 12:33:53 följande:

Kjell Präst skrev 2008-12-17 04:09:34 följande:
    Du är en sjuk, sjuk man... Jag har hittills oftast klarat mig från julottan genom att ta ALLT på julafton
    Och jag klarar mig ifrån julafton genom att ta julottan
  • En till präst

Låter som en lösning som alla skulle kunna vara nöjda med!

Men för att ta tillbaka tråden till bröllopsrelaterade saker: Har Du blivit tillfrågad om vigsel på julen?

• Kjell Präst

En till präst skrev 2008-12-17 12:50:05 följande:

Låter som en lösning som alla skulle kunna vara nöjda med!Men för att ta tillbaka tråden till bröllopsrelaterade saker: Har Du blivit tillfrågad om vigsel på julen?
    Nej. Blev jag tillfrågad skulle jag tänka väldigt noga innan jag lovade bort mig till något sådant.
  • En till präst

Inte jag heller, och jag tror inte frågan skulle komma upp de närmaste 40 åren heller - men det vore ju i så fall inte en fråga för mig ensam utan för kh, vaktmästare och musiker.

• Kjell Präst

En till präst skrev 2008-12-17 12:55:53 följande:

Inte jag heller, och jag tror inte frågan skulle komma upp de närmaste 40 åren heller - men det vore ju i så fall inte en fråga för mig ensam utan för kh, vaktmästare och musiker.
    Jo, om det gällde en vigsel i den kyrka där du tjänstgör. Vill någon att du ska viga dem som en hipp överraskning på deras julfest (ungefär mellan Kalle Anka och Karl-Bertil Jonsson)så är det ju en fråga enbart för dig.
Svar på tråden Fråga prästerna 6