• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • didis

En till präst skrev 2008-12-03 11:43:57 följande:

Jo ungefär så. Sen tror jag vi ser olika på en bit skelett som kommer från en okänd människa och en bit skelett som var en del av vår egen släktings kropp. Men hur som helst så är det viktigt med respekten för våra dödas kvarlevor - det hänger i hop med hela vår människosyn.
    Jo, att hantera en nära avliden släkting/väns skelettdelar skulle förståss vara känslomässigt på ett annat sätt än arkeologiskt material (som vi ju inte alls hanterar lika vördnadsfullt utan ställer ut på museum till allmän beskådan).

Någonstans övergår med tiden en medmänniskas kvarlevor till att vara allmängods, rent av en del av vårt kulturarv. När det sker är inte lätt att veta. Medeltida skelett - betraktas inte som personer utan som museiföremål men kan man hantera skeletten efter den uppgrävda 1700-talskyrkogården likadant?

Intressant fråga utan givna svar.

I våras sa en präst i tv (appropå Uppdrag granskning om kistkrossning på kyrkogårdar) att det inte finns någon tidsgräns för hur länge vi skall betrakta resterna som människor. Just då var jag och grävde ut en stenålderboplats så vi diskuterade hans synsätt mycket, det skulle innebära stora problem, för landets alla arkeologer...
  • passionsblomman

Jaså- du är inte bara tandläkare- du är arkeolog också!!!

didis skrev 2008-12-03 12:14:47 följande:
    En till präst skrev 2008-12-03 11:43:57 följande:
    Jo, att hantera en nära avliden släkting/väns skelettdelar skulle förståss vara känslomässigt på ett annat sätt än arkeologiskt material (som vi ju inte alls hanterar lika vördnadsfullt utan ställer ut på museum till allmän beskådan). Någonstans övergår med tiden en medmänniskas kvarlevor till att vara allmängods, rent av en del av vårt kulturarv. När det sker är inte lätt att veta. Medeltida skelett - betraktas inte som personer utan som museiföremål men kan man hantera skeletten efter den uppgrävda 1700-talskyrkogården likadant?Intressant fråga utan givna svar.I våras sa en präst i tv (appropå Uppdrag granskning om kistkrossning på kyrkogårdar) att det inte finns någon tidsgräns för hur länge vi skall betrakta resterna som människor. Just då var jag och grävde ut en stenålderboplats så vi diskuterade hans synsätt mycket, det skulle innebära stora problem, för landets alla arkeologer...
  • Lissdaniels

Nu vill jag fråga

Herrens bön, använder man bara den gamla versionen på bröllop?

Jag känner mig inte bekväm i den gamla och vill ha den nya som jag fick lära mig som konfirmand. M2b som är 7 äldre vill ha den gamla för han lärde sig den.

Varför använder man den gamla vid vigsel och den nya på de övriga gudstjänsterna?

• MolsonCanadian

Så är det inte. Olika församlingar väljer olika, men man väljer inte den gamla för vigslar och den nya för övrigt.

En anledning till att brudpar föredrar den gamla kan förstås vara att de räknar med att gästerna i högre grad kan den gamla.

Lissdaniels skrev 2008-12-03 16:09:10 följande:
    Nu vill jag fråga Herrens bön, använder man bara den gamla versionen på bröllop? Jag känner mig inte bekväm i den gamla och vill ha den nya som jag fick lära mig som konfirmand. M2b som är 7 äldre vill ha den gamla för han lärde sig den. Varför använder man den gamla vid vigsel och den nya på de övriga gudstjänsterna?
  • didis

Nja, några arkeologikurser har det blivit och då ingår utgrävningsdagar... men arkeolog kallar jag mig inte(än).

Arkeologiska utgrävningar är för övrigt överskattade, sitta och gräva försiktigt med skärslev och leta fram mm-stora keramikfragment - det är inte mycket action där inte!

Men det är en spännande yrkeskombination, jag har just skrivit en uppsats där jag kört medeltida kranier från en avrättningsplats i en datortomograf - det är väldigt lite arkeologiskt material som är undersökta med andra hjälpmedel än synen.

Som du har förstått är jag en person som följer mina infall - även om det innebär mycket arbete ibland och väldigt lite lön för mödan (i pengar).

passionsblomman skrev 2008-12-03 16:04:12 följande:
    Jaså- du är inte bara tandläkare- du är arkeolog också!!!
  • Kjell Präst
    Lissdaniels skrev 2008-12-03 16:09:10 följande:
    Nu vill jag fråga Herrens bön, använder man bara den gamla versionen på bröllop? Jag känner mig inte bekväm i den gamla och vill ha den nya som jag fick lära mig som konfirmand. M2b som är 7 äldre vill ha den gamla för han lärde sig den. Varför använder man den gamla vid vigsel och den nya på de övriga gudstjänsterna?
    Snarast är det vid begravningar som den gamla är vanligast, detta fröstås därför att begravningar ofta besöks av gamla människor som kan den gamla utantill. Jag är inte heller bekväm med den gamla och använder den högst ogärna.
  • Lissdaniels

Alltså så borde vi få kunna ha den nya versionen om jag och m2b kommer överens. Den gamla känns så.... gammal. Äsch vad svårt, man vill ju att alla ska trivas.

MolsonCanadian skrev 2008-12-03 16:10:55 följande:
    Så är det inte. Olika församlingar väljer olika, men man väljer inte den gamla för vigslar och den nya för övrigt. En anledning till att brudpar föredrar den gamla kan förstås vara att de räknar med att gästerna i högre grad kan den gamla.
  • Kjell Präst
    Lissdaniels skrev 2008-12-03 16:36:01 följande:
    Alltså så borde vi få kunna ha den nya versionen om jag och m2b kommer överens. Den gamla känns så.... gammal. Äsch vad svårt, man vill ju att alla ska trivas.
    Javisst kan ni använda den "nya"!
  • Lissdaniels

Ja jag säger nya istället för "nya" för många i min bekantskapskrets vet knappt att det finns en annan version än den gamla

Undrar om argument som att min m2b är lite gammalmodig fungerar för att få honom att tycka lite som jag angående bön.

Kjell Präst skrev 2008-12-03 16:35:39 följande:

Snarast är det vid begravningar som den gamla är vanligast, detta fröstås därför att begravningar ofta besöks av gamla människor som kan den gamla utantill. Jag är inte heller bekväm med den gamla och använder den högst ogärna.
Svar på tråden Fråga prästerna 6