• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • tintilade

Vi vill ha Änglagård musiken efter vigseln. Kan man tänka sig att en organist kan den om man ger noter?

Finns det några obligatoriska delar i en vigsel? Förutom "tager du-delen"?

• Kjell Präst
    tintilade skrev 2008-11-24 10:33:22 följande:
    Vi vill ha Änglagård musiken efter vigseln. Kan man tänka sig att en organist kan den om man ger noter?Finns det några obligatoriska delar i en vigsel? Förutom "tager du-delen"?
    Jag tror säkert att organisten klarar Änglagård. Beror förstås på vilken organist (eller kantor)ni träffar på, men är ni ute i god tid så kan det säkert lösa sig.

Det finns en massa obligatoriskt i vigseln. Två psalmer till exempel, och böner och bibelläsning. Du hittar ritualet här www.kyrkan.nu/vigrit.shtml Det mesta av det som står där är obligatoriskt.
  • Tizia

Hej jag undrar hur det är med knäböjningen under vigseln, är detta ett obligatoriskt moment eller väljer man hur man vill göra? Sedan undrar jag om det är vanligt att brudparet ska niga och bocka när de kommer fram i kyrkan?

• Tizia

En fråga till.. =) Kollade in länken över vad som är obligatoriskt och där stod det att man kan skriva egna löften.. gäller detta svenska kyrkan också? Vi skulle vilja ändra "tills döden skiljer er åt" till "för evigt"..

• Kjell Präst
    Tizia skrev 2008-11-27 17:37:16 följande:
    Hej jag undrar hur det är med knäböjningen under vigseln, är detta ett obligatoriskt moment eller väljer man hur man vill göra? Sedan undrar jag om det är vanligt att brudparet ska niga och bocka när de kommer fram i kyrkan?
    Knäböjningen hör till. Har man medicinska eller andra starka skäl att avstå kan det säkert ordnas, men normalt tar man inte bort knäböjningen bara för att man "inte känner för" att böja knä.
    Däremot brukar inte brudparet hälsa altaret(=niga eller bocka)vare sig när de kommer in eller när de går ut.
  • Kjell Präst
    Tizia skrev 2008-11-27 17:40:21 följande:
    En fråga till.. =) Kollade in länken över vad som är obligatoriskt och där stod det att man kan skriva egna löften.. gäller detta svenska kyrkan också? Vi skulle vilja ändra "tills döden skiljer er åt" till "för evigt"..
    Javisst kan man skriva egna löften. Dessa löften måste dock uttrycka samma sak som de redan skrivna löftena, nämligen brudparets vilja och avsikt att leva tillsammans hela livet.
    Man kan inte ändra till "för evigt", eftersom kyrkan anser att när livet på jorden är slut så är också äktenskap och liknande slut. Efter döden är vi inte gifta med varandra i den meningen.
    Däremot borde det funka med exempelvis "älska varandra hela livet" om man nu absolut inte vill säga "tills döden skiljer oss åt"
  • Nancy Drew

En fråga från en som inte ska gifta sig i kyrkan med undrar ändå:

Tas det upp kollekt vid vigselgudstjänster? Vart går den i så fall, och vem bestämmer ändamålet?
    Hur är det vid dopgudtjänster?

Har för mig att det inte togs upp kollekt på en begravning jag var på, men jag var så omtumlad att det mycket väl kan ha gjorts men att jag inte kommer ihåg det.

Finns det generella regler för vid vilka gudstjänster där det tas upp kollekt? (Så att man har koll när man blir inbjuden nästa gång...).

• JustMeAndMyLove

Jag har en fråga som inte har med bröllop att göra.
    Hörde att när man begraver någon så är graven bara kvar i 50 år.
    Är det sant? Och vad händer i såna fall med kvarlevorna? Och varför är det så?

• älskarlivet

Det tas inte upp kollekt vid vigslar. Däremot om det är en dopgudstjänst som är i en högmässa eller liknande så tas det upp kollekt.

Nancy Drew skrev 2008-11-29 11:26:05 följande:

En fråga från en som inte ska gifta sig i kyrkan med undrar ändå:Tas det upp kollekt vid vigselgudstjänster? Vart går den i så fall, och vem bestämmer ändamålet?Hur är det vid dopgudtjänster?Har för mig att det inte togs upp kollekt på en begravning jag var på, men jag var så omtumlad att det mycket väl kan ha gjorts men att jag inte kommer ihåg det. Finns det generella regler för vid vilka gudstjänster där det tas upp kollekt? (Så att man har koll när man blir inbjuden nästa gång...).
Svar på tråden Fråga prästerna 6