• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • millanros

säkert en fråga du fått många gånger.. Men vi ska träffa prästen i morron och vigseln är om 14dagar så vill vara lite förberedd.. Något mer än psalmer vi ska ha tänkt över??

• En till präst
    millanros skrev 2008-11-20 20:54:11 följande:
    säkert en fråga du fått många gånger.. Men vi ska träffa prästen i morron och vigseln är om 14dagar så vill vara lite förberedd.. Något mer än psalmer vi ska ha tänkt över??
    Ni behöver inte alls vara förberedda - inte ens vad det gäller psalmerna. Tänk på att för prästen är vigseln ännu en vigsel, vi har rutin och vet precis vad som behöver tas upp. Brudparet behöver bara veta att de vill ha varandra när de kommer till vigselsamtalet. Resten kommer prästen fråga er om.
  • älskarlivet

Fast det kan ju ändå vara bra att veta vad man vill ha för psalmer och texter och ev solosånger, kan jag tycka i alla fall..

En till präst skrev 2008-11-20 21:01:57 följande:

Ni behöver inte alls vara förberedda - inte ens vad det gäller psalmerna. Tänk på att för prästen är vigseln ännu en vigsel, vi har rutin och vet precis vad som behöver tas upp. Brudparet behöver bara veta att de vill ha varandra när de kommer till vigselsamtalet. Resten kommer prästen fråga er om.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-11-21 10:27:49 följande:
    Fast det kan ju ändå vara bra att veta vad man vill ha för psalmer och texter och ev solosånger, kan jag tycka i alla fall..En till präst skrev 2008-11-20 21:01:57 följande:
    Håller med dig!
  • En till präst

Vill man ha solosånger är det såklart bra att man vet om vilka de är. Men vad det gäller psalmer så är det bara viktigt att ha valt om man känner till många psalmer och har svårt att bestämma sig. Annars kan ju normalt prästen de flesta psalmer och kan lotsa er. Det samma gäller Bibeltexter.

Vet inte hur andra präster gör, men jag brukar göra så här:

Först börjar jag med att ta reda på vilka personer brudparet är, hur de träffats, hur deras gemensamma historia ser ut, vad de förväntar sig av äktenskapet och slutligen lite "basfakta" om förutsättningarna för vigselgudstjänsten.
    Det gäller hur många gäster de har, om de har vänner som ska ha uppgifter, tärna, marskalkar, ev barn som ska vara med och om det ska vara solosånger eller annan extra musik.

Sen kollar jag om de har psalmönskemål, provsjunger några psalmer om de är osäkra på melodin, och låter dem välja.

Därefter går jag igenom handbokens ordning med alternativ så de kan välja hur de vill göra vid löftena och om de föredrar sjungen eller läst förbön och allt sånt, och då tittar vi också på Bibelorden och kollar om någon vän eller släkting ska läsa dem.

När vi gått igenom hela vigseln i boken brukar vi göra en "provgenomgång" dvs öva att gå in i kyrkan, att knäfalla, vända sig och annat. Då kollar vi var det är lämpligt att solist och ev fotograf har sina platser i förhållande till brudparet och var de tar vägen efter vigseln medan gästerna går ut.

Tja - detta tar ca 1.5 timme och därefter har brudparet full koll. Det enda jag begär av brudparet är att de vet att de vill gifta sig och att de har hindersprövningen med sig.

• älskarlivet

Fast jag har varit aktiv i svenska kyrkan sedan jag var liten, min m2b har inte det, men jag sjunger psalmer och läser texter för honom här hemma så vi ska ha full koll redan innan vi kommer till prästen. Vi kommer också ha organist som jag känner och också präst som jag känner, blir personligare så.

En till präst skrev 2008-11-21 10:49:33 följande:

Vill man ha solosånger är det såklart bra att man vet om vilka de är. Men vad det gäller psalmer så är det bara viktigt att ha valt om man känner till många psalmer och har svårt att bestämma sig. Annars kan ju normalt prästen de flesta psalmer och kan lotsa er. Det samma gäller Bibeltexter.Vet inte hur andra präster gör, men jag brukar göra så här:Först börjar jag med att ta reda på vilka personer brudparet är, hur de träffats, hur deras gemensamma historia ser ut, vad de förväntar sig av äktenskapet och slutligen lite "basfakta" om förutsättningarna för vigselgudstjänsten.Det gäller hur många gäster de har, om de har vänner som ska ha uppgifter, tärna, marskalkar, ev barn som ska vara med och om det ska vara solosånger eller annan extra musik.Sen kollar jag om de har psalmönskemål, provsjunger några psalmer om de är osäkra på melodin, och låter dem välja.Därefter går jag igenom handbokens ordning med alternativ så de kan välja hur de vill göra vid löftena och om de föredrar sjungen eller läst förbön och allt sånt, och då tittar vi också på Bibelorden och kollar om någon vän eller släkting ska läsa dem.När vi gått igenom hela vigseln i boken brukar vi göra en "provgenomgång" dvs öva att gå in i kyrkan, att knäfalla, vända sig och annat. Då kollar vi var det är lämpligt att solist och ev fotograf har sina platser i förhållande till brudparet och var de tar vägen efter vigseln medan gästerna går ut.Tja - detta tar ca 1.5 timme och därefter har brudparet full koll. Det enda jag begär av brudparet är att de vet att de vill gifta sig och att de har hindersprövningen med sig.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-11-21 10:52:43 följande:
    Fast jag har varit aktiv i svenska kyrkan sedan jag var liten, min m2b har inte det, men jag sjunger psalmer och läser texter för honom här hemma så vi ska ha full koll redan innan vi kommer till prästen. Vi kommer också ha organist som jag känner och också präst som jag känner, blir personligare så.En till präst skrev 2008-11-21 10:49:33 följande:
    Visst. Och i ert fall är det självklart att göra på det här sättet. Men de flesta brudpar är inte kyrkligt aktiva och kan inte så många psalmer. Många brudpar som kommer till mig har inte ens varit inne i kyrkan de ska gifta sig i.

Då är det lite onödigt att de lägger massor av tid och kraft på att ta reda på sådant som prästen ändå är utbildad för att hjälpa dem med.
  • älskarlivet

Jag skulle inte vilja gifta mig i en kyrka jag aldrig varit inne i.. Man måste ju gilla kyrkan också, eller för mig och min m2b är det viktigt.

En till präst skrev 2008-11-21 10:56:42 följande:

Visst. Och i ert fall är det självklart att göra på det här sättet. Men de flesta brudpar är inte kyrkligt aktiva och kan inte så många psalmer. Många brudpar som kommer till mig har inte ens varit inne i kyrkan de ska gifta sig i.Då är det lite onödigt att de lägger massor av tid och kraft på att ta reda på sådant som prästen ändå är utbildad för att hjälpa dem med.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-11-21 11:05:56 följande:
    Jag skulle inte vilja gifta mig i en kyrka jag aldrig varit inne i.. Man måste ju gilla kyrkan också, eller för mig och min m2b är det viktigt.En till präst skrev 2008-11-21 10:56:42 följande:
    Nej, det är obegripligt. Men inte så ovanligt.
    Hos oss beror det på att vår församling har en liten söt kyrka bredvid en sjö och nära ett slott där man kan ha fest.
    Alltså åker folk ut hit från andra städer för att gifta sig, och ser kyrkan första gången när vi har vigselsamtalet.
  • millanros

Vad skönt att jag har koll på de sakerna ni tagit upp har kollat lite på psalmerna och vi har 2 solister som ska sjunga...
    "you raise me up" och winnerbäcks låt " för dig" ska väl inte kunna vara något problem???

Svar på tråden Fråga prästerna 6